چند نکته درباره طول عمر حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 3968161
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
یادداشت /

چند نکته درباره طول عمر حضرت مهدی(عج)

طول عمر حضرت مهدی(عج) یکی از ویژگی‌های حضرت محسوب می‌شود که باعث ایجاد شبهه شده و سبب گردیده که عده‌ای این را دستاویزی برای بر حق نبودن امام قرار دهند.

چند نکته درباره طول عمر حضرت مهدی (عج)

درباره طول عمر امام زمان(عج) این موضوع را مطرح می‌کنند که آیا مگر می‌شود فردی با ویژگی‌های انسانی در این دنیا باشد و بتواند بیش از هزار سال عمر داشته باشد؟ لذا همین را مزید بر علت دانسته و می‌گویند پس یا حضرت مهدی اصلاً وجود خارجی ندارد و شیعیان دروغ می‌گویند و یا اینکه ایشان متولد شده‌اند و به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند و یا اینکه اصلاً متولد نشده‌اند و در آخرالزمان به دنیا می‌آیند؛ حال بیایید با نگاهی بر صفحات تاریخ پاسخ این شبهه به ظاهر بزرگ را به‌آسانی بدهیم.

پیش‌بینی عمر طولانی امام مهدی (عج)

از سال‌ها پیش عمر طولانی حضرت پیش‌بینی شده بود بر این اساس بود که ائمه(ع) در روایات خود اشاراتی به این مطلب داشته و خواسته بودند که ذهن مردم را با مثال‌ها و روایات آماده سازند در کمال‌الدین و تمام‌النعمه، جلد ۲، باب ۴۶، صفحه ۵۲۴، ح ۵ آمده که روایتی از امام سجاد(ع) نقل شده است: «فِی القائِمِ سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ وَ هِیَ طُولُ العُمرِ؛ در قائم سنتی از نوح است و آن داشتن عمر طولانی است.»

در روایت دیگری امام صادق (ع) می‌فرمایند: «إِنَّ اللّه تَعالی ذِکرُهُ أَدارَ فِی الْقائِمِ مِنّا ثَلاثَةً أَدارَها لِثَلاثَةٍ مِنَ الرُّسُلِ: قَدَّرَ مَوْلَدَهُ تَقْدیرَ مَولَدِ مُوسی(ع)، و قَدَّرَ غَیبَتَهُ تَقْدِیرَ غَیبةِ عیسی(ع)، و قَدَّرَ إِبْطاءَهُ تَقْدیرَ إبطاءِ نُوحٍ(ع)، و جَعَلَ لَهُ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ عُمْرَ العَبْدِ الصّالِحِ أَعْنِی الخِضْرَ(ع) دَلِیلاً عَلی عُمْرِهِ؛ خداوند متعال، سه ویژگی از سه نفر از پیامبران را در قائم ما قرار داده است: ولادتش را همچون ولادت موسی(ع)، طولانی بودن غیبتش را همچون طولانی بودن غیبت عیسی(ع) و عمر او را همچون عمر نوح(ع) قرار داده است. خداوند به بنده صالح خود (خضر(ع)) عمر طولانی داد تا دلیلی بر طولانی بودن عمر او (قائم) باشد.»

دومین و محکم‌ترین دلیل وجود افرادی با عمرهای طولانی در طول تاریخ مهم‌ترین دلیل بر امکان چیزی واقع شدن آن است، چون در گذشته در تاریخ بارها این طول عمر در افراد مختلف تکرار شده است که تکرار دوباره آن در این برهه تاریخی نه تنها اتفاقی دور از ذهن نیست بلکه کاملاً عادی و قابل قبول است.

با توجه به شواهد و قرائن تاریخی افراد بسیاری در ادیان مختلف طول عمرهای زیاد و حتی بیش از ۱۰۰۰ سال را می‌توان یافت که به عده‌ای از آنان اشاره می‌کنیم.

۱. حضرت آدم (ع) ۹۳۰ تا ۱۰۳۰ سال
۲. حضرت حوا(س) ۹۳۱ تا ۱۰۳۱ سال
۳. شِیث پسر آدم ۹۱۲ تا ۱۰۴۰ سال
۴. اَنوش پسر شیث ۹۰۵ تا ۹۶۰ سال
۵. قینان پسر انوش ۹۱۰ تا ۹۲۰ سال
۶. مهلائیل پسر قینان ۸۰۰ تا ۸۹۵ سال
۷. یَرد پسر مهلائیل ۹۶۲ سال
۸. اُخْنُوخ پسر یرد ۳۶۵ سال
۹. مَتوشالَح پسر اُخنوخ ۹۶۰ تا ۹۶۹ سال
۱۰. لَمَک پسر متوشالح ۷۷۷ تا ۷۹۰ سال
۱۱. نوح پسر لمک ۹۵۰ تا ۲۴۵۰ سال
۱۲. سلیمان العادی ۷۱۲ سال
۱۳. لقمان العادی ۳۵۰۰ سال
۱۴. ولید پسر ریّان ۷۰۰ سال
۱۵. دومغ ۳۰۰۰ سال
۱۶. ریّان پسر دومغ ۱۷۰۰ سال
۱۷. شداد پسر عاد ۹۰۰ سال
۱۸. دوید بن زید بن نهد ۴۵۰ سال
۱۹. عبید بن شریة الجرهمی ۳۵۰ سال
۲۰. ذوالاصبع العدوانی ۳۰۰ سال

علی محمد علی دخیل در کتاب امام المهدی(ع) صفحات ۱۴۶ تا ۱۸۶ به نام بیش از ۲۰۰ نفر از افرادی که عمر طولانی در تاریخ داشتند اشاره و عمر آنان را بین ۱۳۰ تا ۳۶۰۰ سال ذکر می‌کند.

در این متن مجال گفتن نام تمامی افراد نیست و این چند تن نیز در اشاره بر راستی و درستی این ادعا ذکر شد و مهم‌ترین دلیل اشاره به قرآن کریم است چون این کتاب آسمانی هم به داستان اصحاب کهف اشاره دارد که ۳۰۹ سال به خواب رفتند و بدون کوچک‌ترین تغییر چهره از خواب برخاستند و هم به «عزیز» پیامبر اشاره می‌کند که خداوند او را ۱۰۰ سال به خواب برد و وقتی از خواب بیدار شد حیوان و مرکب همراه او از بین رفته و استخوان‌هایش باقی مانده بود در حالی که انجیر و انگوری که به همراه داشت بعد از ۱۰۰ سال تازه مانده بودند.

اگر خداوند متعال بخواهد، بر انجام هر کاری قدرت دارد و کسی که به وجود او ایمان دارد انکار نمی‌کند؛ چه خوب است که جوانان و مردم عزیز قبل از توجه به شبهات ابتدا قرآن کریم را مطالعه کنند و با دریافت اطلاعات کافی از اصیل‌ترین و در دسترس‌ترین منبع نگذارند شایعات و شبهات خللی در اعتقاد راستین و درستشان وارد سازد.

یادداشت از معصومه انصاری، کارشناس مهدویت

انتهای پیام
captcha