مکتب شهید مطهری؛ کارگاهی برای انسان‌سازی
کد خبر: 3968535
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
یادداشت/

مکتب شهید مطهری؛ کارگاهی برای انسان‌سازی

آشنایی با آثار و مکتب شهید مطهری را می‌توان کارگاهی برای انسان‌سازی برشمرد، چرا که تمام معارف حق، اخلاق و عرفان در وجود وی جمع گشته است.

در میان ایرانیان روز 12 اردیبهشت، تحت عنوان روز معلم شناخته می‌شود که این نامگذاری در واقع مربوط به سالگرد شهادت شهید مرتضی مطهری است. به همین مناسبت اسما بحرانی، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه طی یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنای بوشهر قرار داده است، به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی شهید مطهری پرداخته است، که در ادامه می‌خوانیم.

۱۲ اردیبهشت ماه، مصادف است با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری(رحمة الله علیه) که امام راحل( رضوان الله تعالی) ایشان را درختی پر ثمر برای جامعه بلکه برای تمام جهان معرفی کردند. در سال ۱۳۱۶ علی‌رغم مبارزه شدید رضا خان با روحانیت، برای تکمیل تحصیلات علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد تا برای حفظ دین و شریعت اسلام تمام همت خود را به کار گیرد و از ارزش های کیان اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله صیانت کند و خدشه‌ای به دین وارد نگردد.

ایشان با توانایی‌های علمی، عقیدتی، فلسفی و اخلاقی که در وجود خود به بهترین شکل نهادینه و پرورش داده بود و در محضر اساتید اخلاقی و عرفانی همچون حضرت امام خمینی(ره) به مدت ۱۲ سال و همچنین در محضر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در فلسفه و الهیات بهره جسته بود موجب پویایی علمی و معرفی هر چه بیشتر اسلام به جهانیان شد.

ایشان با بیان منطق و استدلال‌های صحیح، پندارهای غلط دشمنان و منحرفان از دین را باطل ساخت و تلاش‌ها و عقیده‌های معاندان اسلام را خط بطلان کشید و عقیده‌ها و معارف ناب اسلامی را جایگزین آن ساخت و با تقدیم جان خویش در راه رضایت معبود خود راهش را تداوم بخشید.

شهید مرتضی مطهری معلمی بود که آشنا به علوم و معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود و این معارف ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم از طریق علم و عمل او در جامعه و در افکار بشری منتشر می‌شد.

گرچه مردی از تبار رهبر کبیر انقلاب امام خمینی «ره» در بین ما نیست اما افکار، اندیشه و آثار وی همچنان باقی است و راه روشنی پیش روی انسان قرار داده است تا از جهالت به سوی روشنی هدایت گردد.

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «آثاری که از او هست، بی استثنا همه آثارش خوب است و من کس دیگری سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. ایشان بی استثنا آثارش خوب است ، انسان ساز است».

پس آشنایی با آثار و مکتب شهید مطهری می تواند کارگاه انسان‌سازی باشد چرا که تمام معارف حق، اخلاق، عرفان در وجودی وی جمع گشته است.

از آثار ارزشمند این استاد فرهیخته که بیش از ۴۰۰ اثر علمی از او به جای مانده است می‌توان به کتاب‌های داستان‌راستان، جاذبه و دافعه امام علی(ع)، حماسه‌حسینی، سیری در نهج‌البلاغه، سیری در سیره‌نبوی، آینده انقلاب اسلامی ایران، انسان کامل، آزادی معنوی، فلسفه اخلاق، قیام و انقلاب مهدی(عج)، مجموعه آثار شهید مطهری که در ۳۲ مجموعه چاپ شده و گردآوری شده است، اشاره کرد.

در سالروز شهادت حاصل عمر امام راحل(ره) شهید مرتضی مطهری که به روز معلم مزین گشته است، به روان پاکش درود می‌فرستیم و امیدواریم که آثار پر برکتش هم‌چنان راهی برای جوانان و جویندگان معارف والای اسلام محمدی( ص) قرار گیرد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha