آزادی در گرو بندگی خداست + فیلم
کد خبر: 3968734
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
اخلاق بندگی / 5

آزادی در گرو بندگی خداست + فیلم

آزادی در گرو بندگی خداست؛ هیچ‌کس به گردن من و شما جز الله حق ندارد. چون هر چه داریم مال اوست. پس بندگی فقط برای الله الواحد القهار است. اینها را باید تمرین کرد. ماه مبارک رمضان یکی از ایام تمرینی برای بندگی در برابر عظمت خداوند متعال است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله در‌س‌گفتارهایی با عنوان «اخلاق بندگی» به بیان نکات و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر از فرصت ماه مبارک رمضان پرداخته که در ایام ماه مبارک بر خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

بخش پنجم «اخلاق بندگی» به شرح ذیل است:

ماه رمضان، ماه خداست، الشهر شهرالله؛ در این ماه خواب ما عبادت است، نفس ما عبادت است، گفتن ما عبادت است. رفتار ما می‌تواند عبادت باشد. خدای تعالی به من و شما اختیار داده است. خدای تعالی ما را آزاد آفریده است نباید بندگی هیچ کس و هیچ چیز را به جز بندگی او را بکنیم.

حضرت یوسف(ع) در زندان وقتی با دو نفر از هم بندی‌هایش صحبت می‌کند می‌فرماید اربابان متفرق و متفاوت که هر کدام چیزی می‌گویند بهترند یا الله تبارک و تعالی؟ کسی که بند به بت‌های مختلف است آزادی ندارد، آزادی در گرو بندگی خداست.

اقبال لاهوری در رباعی زیبایی می گوید:

آدم از بی‌بصری بندگی آدم کرد
گوهری داشت ولی نذر قباد و جم کرد
یعنی از خوی غلامی ز سگان پست‌تر است
من ندیدم که سگی پیش سگی سرخم کرد

اگر این دربار و حاکمیت در خدمت مردم نباشد چه ارزشی دارد؟ اگر نتواند حق مظلوم را از ظالم بگیرد چه ارزشی دارد؟ در برابر احدی سجده نکنید به جز الله تبارک و تعالی.

این ماه، ماه خداست. روزها گرسنگی می‌کشیم ولی به معنای این روزه توجه داشته باشیم. ممکن است معده ما روزه باشد، لب و دهان ما خشک باشد اما چشم، دست و گوش ما روزه نباشد، اینها را هم باید بنده کرد. پا هم باید بنده باشد و راهی را برود که صاحبش می‌خواهد. هیچ‌کس به گردن من و شما جز الله حق ندارد. چون هر چه داریم مال اوست. کی چه غیر از او دارد؟ پس بندگی فقط برای الله الواحد القهار است. اینها را باید تمرین کرد. ماه مبارک رمضان یکی از ایام تمرینی برای بندگی در برابر عظمت خداوند متعال است.

الحمدلله در این مواقع رفت و آمد به مساجد، مناجات‌ها و دعاهای ما بیشتر می‌شود و شب‌های احیا برنامه داریم و اگر هم خدای ناکرده کرونا بماند و آزاردهنده باشد باید مراعات قواعد کرد تا به سلامت این دوران را بگذرانیم ولی دعا و مناجات و نماز اول وقت نباید خدای ناکرده تحت تأثیر این مشکلات قرار بگیرد. قدر این ماه را باید بیشتر دانست. این ماه از ارجمندترین ماه‌هاست و از درگاه خدای تعالی سپاسگزاریم که عمری به ما داد تا بتوانیم این ماه را درک کنیم. البته روزه گرفتن برای ادیان دیگر مانند مسیحیت و یهودیت هم بوده و لذا باید قدر این ماه را دانست تا بیشتر و بهتر به خدای تعالی نزدیک باشیم.

انتهای پیام
captcha