حرمت تمام سال را مانند ماه رمضان حفظ کنید + فیلم
کد خبر: 3970778
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
اخلاق بندگی / 10

حرمت تمام سال را مانند ماه رمضان حفظ کنید + فیلم

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در بخش پایانی درس‌گفتارهای «اخلاق بندگی» با بیان اینکه در اسلام بعد از یک دوره بندگی جشن داریم، گفت: سپاسگزاری نسبت به این امر، حفظ این حالت خوب است پس حرمت تمام سال برای ما مانند ماه رمضان باشد و حضور قلب و درک همیشگی در برابر خداوند متعال داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله در‌س‌گفتارهایی با عنوان «اخلاق بندگی» به بیان نکات و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر از فرصت ماه مبارک رمضان پرداخته که در ایام ماه مبارک بر روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

بخش دهم و پایانی «اخلاق بندگی» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدا همه رفتگان را بیامرزد و ما را هم رحمت کند. رفیقی از اهل منبر داشتم که فرد فاضلی بود، رحمت خدا بر او باد. به نظرم روز اول ماه رمضان بود که برای نماز به مسجد ایشان رفته بودم و وقتی نماز ظهر و عصر را خواند بالای منبر رفت که چند کلمه‌ای موعظه کند؛ موعظه خوب است و اثر می‌کند، هرچند عده‌ای می‌گویند موعظه نکنید و از اخلاق نگویید در حالی که باید گفت.

ایشان وقتی بر روی منبر رفت گفت آقایی در اول ماه رمضان رفت تسبیح بخرد و فروشنده تسبیحی آورد و قیمت آن را گفت، خریدار دست در جیبش کرد که پول آن را بدهد که دید فروشنده یک عدد میخ را کنار تسبیح گذاشت و گفت این میخ را هم ببر. خریدار گفت من میخ نمی‌خواهم، فروشنده گفت این میخ برای آن است که به دیوار بکوبی و وقتی ماه رمضان تمام شد تسبیح را تا ماه رمضان سال بعد به آن آویزان کنی.

عزیزان؛ بعضی‌ها تسبیح را تا سال بعد به دیوار میخ می‌کنند، بعضی با قرآن، مسجد، نماز جماعت و نماز اول وقت تا سال بعد خداحافظی می‌کنند. این اشتباه است، شما که نمی‌توانید از اکسیژن استفاده نکنید. ارتباط با خدای تعالی مانند اکسیژن است، اکسیژن نباشد، تنفس نکنید می‌میرید.

دانشجویان پزشکی اصفهان درباره دلایل مراجعه افراد به خاطر مسائل جنایی و درگیری به اورژانس تحقیقی انجام داده بودند و به این نتیجه رسیدند که آمار جنایات در ماه‌های رمضان و محرم خیلی پایین می‌آید. دلیلش این است که با خدا ارتباط برقرار می‌کنید و لذا دنیای شما هم بهتر می‌شود. آدمی هم که بد است احترام ماه رمضان و محرم را نگه می‌دارد و حواسش بیشتر جمع است. خب این را ادامه دهید. حرمت این ماه را نگه می‌داشتیم به خاطر اینکه خدا می‌بیند و یاد حساب و کتاب قیامت می‌افتیم. اما عزیزان این حساب و کتاب در روزهای دیگر هم هست.

روز عید فطر که جشن می‌گیریم برای این است که بندگی خدا را کردیم. در اسلام اینطور است که بعد از هر یک دوره بندگی یک جشن داریم. مثلاً به حج رفتیم و پس از پایان اعمال و مناسک روز عید قربان می‌شود و قربانی می‌کنیم و به خاطر موفقیت برگزاری ده روز مراسم حج جشن می‌گیریم یا پس از سی روز روزه ماه رمضان، حال‌مان عوض می‌شود و به خاطر بندگی خدا جشن می‌گیریم. سپاسگزاری نسبت به این، حفظ داشته‌هاست. به دست آوردن یک چیز آسان است اما حفظش سخت‌تر است.

این حالت خوبی را که به شما عنایت داده شده حفظ کنید و امیدوارم حرمت تمام سال برای ما مانند ماه رمضان باشد و حضور قلب و درک ما در برابر خداوند متعال همیشگی باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

انتهای پیام
captcha