سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس / هیچ‌گونه تجمع و راهپیمایی برگزار نمی‌شود
کد خبر: 3968871
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
لطفی اعلام کرد:

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس / هیچ‌گونه تجمع و راهپیمایی برگزار نمی‌شود

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست خبری تشریح سیاست‌ها و اهم برنامه‌های روز جهانی قدس تصریح کرد: سخنرانی رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس، خطاب به ملت شریف و فهیم و متدین ایران اسلامی و جهان اسلام به صورت زنده از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی، رأس ساعت 11 صبح پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور اعلام سیاست‌ها و اهم برنامه‌های روز جهانی قدس از ساعت 10:30 امروز، دوشنبه 13 اردیبهشت، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط محمدتقی نوران آغاز شد. 

لطفی در تشریح برنامه‌های این روز تصریح کرد: امسال مانند سال گذشته در روز جهانی قدس هیچ‌گونه تجمع، راهپیمایی سنواتی و حتی خودرویی نداریم و این یک تصمیم‌ قطعی به اقتضای شرایط کنونی است.

وی بیان کرد: به عنوان شاخص‌ترین برنامه جایگزین، به مانند سال گذشته که امت اسلام از این توفیق الهی بهره‌مند بودند، امسال هم از سخنان نورانی و راهگشا رهبر معظم انقلاب بهره‌مند می‌شویم و به لطف الهی سخنرانی رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در روز جهانی قدس، خطاب به ملت شریف و فهیم و متدین ایران اسلامی و جهان اسلام به صورت زنده از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی، رأس ساعت 11 صبح انجام می‌شود و همگان از بیانات و رهنمودهای معظم له بهره‌مند می‌شویم.

لطفی در ابتدای این نشست با درود به روح پرفتوح حضرت امام(ره) و شهید قدس و مقاومت؛ سردار سپهبد قاسم سلیمانی، به اهمیت روز جهانی قدس به عنوان میراث برجسته و ماندگار حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: این روز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ قدس زادگاه و مدفن انبیای الهی، قبله اول مسلمین، مسیر معراج پیامبر اکرم(ص) و قلب تپنده جهان اسلام است که ابتکار ژرف‌اندیشانه امام(ره) ویژگی خاصی به این مناسبت داد و به نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ستمدیده فلسطین تبدیل شد.

وی افزود: امروز یوم‌الله قدس محور وحدت جهان اسلام در دفاع از آرمان فلسطین است. با این نگاه بزرگداشت روز جهانی قدس گرچه دارای اهداف کلی مانند دفاع از آرمان فلسطین، خنثی کردن توطئه رژیم جعلی و گرگ‌صفت صهیونیستی و آمریکا در به فراموشی سپردن قدس و ادامه مظلومیت مردم فلسطین است اما در عین حال دارای ویژگی‌ها و پیام‌های خاصی نیز هست.

لطفی اظهار کرد: از جمله این پیام‌های ویژه این است که قدس، یک شاخص و صف‌بندی حق و باطل و ممانعت از به فراموشی سپرده شدن قدس و ادامه اشغال و معرفی مقاومت به عنوان راهکار نهایی برای احقاق ملت فلسطین و آزادی قدس شریف است.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابراز کرد: اما پیام وسیع‌تر از جغرافیای قدس، شاخص حق و باطل بودن است و مصداق عینی عمل به کلام نورانی امام علی(ع) است؛ «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا». به عبارتی راهبرد کلی ستیز همیشگی با ستمگران و حامی محرومان و مظلومان بودن است و این عمل به یک وظیفه دینی از منظر ایمانی و اعتقادی و تجلی و عینیت بخشیدن به دفاع از قرآن و اسلام عزیز است.

وی افزود: به همین دلیل در بیانات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از روز قدس با واژه‌هایی همچون روز حکومت اسلامی، روز اسلام، روز نبی اکرم(ص) و روز مقابله مستضعفین با مستکبرین یاد شده است. همچنین بزرگداشت روز جهانی قدس در واقع دفاع از امنیت ملی ما محسوب می‌شود.

لطفی با اشاره به هفتاد و سومین سال اشغال قبله اول مسلمین با توطئه نظام سلطه و در رأس آن بریتانیا گفت: با این توطئه یک رژیم جعلی، جلاد و خون‌آشام و گرگ‌صفت در بخشی از جغرافیای منطقه تشکیل شد.

وی ادامه داد: بزرگداشت روز جهانی قدس در همه سال‌ها اهمیت خاصی دارد و ملت عزیز ما بیش از 40 سال با عمل به رهنمودهای امامین به وظیفه دینی خود در دفاع از اسلام، قرآن و مظلوم و مقابله با مستکبران عمل کردند اما امسال این روز اهمیت مضاعفی دارد.

لطفی در تشریح اهمیت مضاعف روز جهانی قدس امسال گفت: در طول یکسال اتفاقاتی افتاده که این اهمیت را دوچندان کرده است و آن هم این بود که در این مدت تعدادی از سران مزدور و خودفروخته کشورهای عربی با ذلت و خواری به ارتباط خود با این رژیم جعلی، جلاد و غده سرطانی رسمیت بخشیدند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بیان کرد: در این مدت نقش رژیم صهیونیستی را در شهادت سردار دل‌ها سردار قاسم سلیمانی، ترور دانشمند برجسته علمی و هسته‌ای شهید فخری‌زاده و توطئه‌های خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز را علیه کشورمان شاهد بودیم و در کنار آن شاهد کمرنگ شدن حساسیت تعداد قابل توجهی از کشورهای عربی نسبت به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف بودیم و در این شرایط مردم مبارز، شجاع و مقاوم فلسطین نیاز بیشتری به حمایت و دلگرمی دارند.

وی یادآور شد: اینحاست که همه ما از جمله اصحاب رسانه رسالت مهم و وظیفه خطیری برعهده دارند. لذا در وضعیت کرونایی که امکان فعالیت میدانی نیست بایداز بستر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و مجموعه رسانه ها برای به گوش جهان رساندن جنایات رژیم جلاد صهیونیستی علیه مردم فلسطین و قدس استفاده کرد تا این باور منطقی دفاع از مظلوم و ضرورت انجام این دفاع را تبیین کنیم.

لطفی بیان کرد: امروز راهکار پیشگیری از فراموش شدن آرمان ن فلسطین و قدس و به زباله‌دان تاریخ سپردن رژیم صهیونیستی، مقاومت همگانی است که تبیین این برعهده رسانه‌ها در فضای مجازی است. طبیعی است که مسلمانان و آزادیخواهان جهان از ایران اسلامی حتی در شرایط کرونایی و محدودیت‌ها، به منزله خاستگاه اصلی روز جهانی قدس و پرچمدار دفاع از آرمان فلسطین، انتظار دیگری دارند. ملت ایران نشان داده تحت هیچ شرایطی و علیرغم فشارهای سیاسی، اقتصادی، جنگ تحمیلی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی، هرگز از دفاع از فلسطین و قدس شریف غفلت نکرده‌اند.

وی ابراز کرد: لذا از اواخر سال 1399 ستاد ویژه‌ای مرکب از نمایندگان ارگان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در مرکز و استان‌ها تشکیل شد تا ببینیم با توجه وضعیت کرونا چه برنامه‌هایی را می‌توان انجام داد. واقعیت این بود که امکان برگزاری راهپیمایی سنواتی با حضور پرشور مردم فراهم نبود اما با استفاده از تجربه موفق راهپیمایی خودرویی در مراسم 22 بهمن، تصمیم بر این شد تمهیدات مقدماتی برای راهپیمایی خودرویی در روز جهانی قدس انجام شود و مکاتبات و پیگیر‌هایی با ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت.

لطفی ادامه داد: اما در این میان موج چهارم کرونا و افزایش چند برابری تعداد مبتلایان و فوتی‌ها پیش آمد و لذا برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیزاز عادی‌انگاری در عین عمل به وظیفه قرآنی دفاع از مظلوم و ابراز انزجار و نفرت نسبت به ستمگران، جمع بندی‌ها به این ترتیب شد که راهپیمایی خودرویی هم نداشته باشیم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلبغات اسلامی اظهار کرد: با این شرایط ده‌ها برنامه با هماهنگی سایر نهادها و ارگان‌ها پیش‌بینی شده است تا اثبات شود که اگرچه امکان فعالیت میدانی و راهپیمایی فراهم نیست اما دل مردم ایران با قدس شریف و فلسطینیان تحت ستم است و یکی از این راهکارها استفاده حداکثری از بستر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها با گستره بین‌المللی است.

وی در ادامه به معرفی شاخص‌ترین برنامه‌ها پرداخت و گفت: یکی ازمهمترین برنامه‌ها دومین کنگره بین‌المللی قدس شریف با سخنرانی شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی بیش از 20 کشور جهان است که به ریاست آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و مجمع جهانی تقریب مذاهب در روزهای 14 و 15 اردیبهشت برگزار می‌شود.

لطفی اضافه کرد: همچنین دو همایش دیگر ذیل این کنگره با عنوان زنان و قدس شریف در روز پنجشنبه و کنگره قدس آستان قدس رضوی برگزار می‌شود که شامل برنامه‌های همچون شبی با قرآن و شب شعر مقاومت در روز جمعه برگزار می‌شود.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: یک کمپین بین‌المللی نیز با هماهنگی و تفاهم با جهان اسلام به سه زبان فارسی، عربی وانگلیسی شکل گرفته که با هشتگ «قدس ـ شریف ـ نزدیکی ، «القدس ـ اقرب» است. همینطور شعار روز جهانی قدس سال 1400 «آزادی قدس نزدیک است» تعیین شده است.

وی بیان کرد: در داخل کشور نیز دو نشست تخصصی در تهران در نظر گرفته شده است. اولین نشست روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ساعت 10صبح، در سالن اجتماعات شوری هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور نمایندگان حزب ‌الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس برگزار می‌شود. دومین نشست نیز روز پنجشنبه 16 اردیبهشت ساعت 11 صبح در مسجد امام جعفر صادق (ع) واقع در میدان فلسطین با حضور سفرای یمن و فلسطین در تهران و نمایندگان جهاد اسلامی و حماس برگزار می‌شود و در پایان مراسم نیز طی آیینی پرچم فلسطین در میدان فلسطین برافراشته می‌شود.

لطفی اظهار کرد: با تجربه موفق برگزاری راهپیمایی مجازی در مراسم 22 بهمن که 14 میلیون ایرانی در آن شرکت کردند، با تدابیر امنیتی که در حال انجام است، امیدواریم امکان برگزاری راهپیمایی مجازی داخلی و خارجی تحت عنوان «انتفاضه مجازی، قدس 1400» فراهم شود. برنامه دیگر ما نیز دعوت و اعزام شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی به استان‌های کشور است.

وی افزود: در تمامی استان‌های کشور در میادین و خیابان‌های به نام قدس یا فلسطین طی یک آیین نمادین با حضور حداقلی جمعیت و رعایت شیوه نامه‌ها و فاصله اجتماعی پرچم فلسطین برافراشته شده و پرچم اسرائیل و آمریکا به آتش کشیده می‌شود. برنامه دیگر ما الصاق اقلام تبلیغاتی مرتبط با قدس شریف، تمثال شهید مقاومت و قدس سپهبد سلیمانی و پرچم فلسطین و پارچه‌نوشته‌های «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» بر روی خودروهای در حال تردد در روز جهانی قدس است.

لطفی در پایان گفت: همچنین ده‌ها مسابقه فرهنگی پیش‌بینی شده است و بیش از 6 هزار کانون دانشجویی با بیش از چهار میلیون مخاطب در بستر فضای مجازی فعال می‌شوند و گروه‌های سیار سرود به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند. فضاسازی گسترده تبلیغات شهری و تولید کلیپ‌های یک و دو دقیقه‌ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از دیگر برنامه‌های این ایام برای زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و روز جهانی قدس است.

انتهای پیام
captcha