واکاوی آیین‌های رمضانیه در ایران و پاکستان/ تلاوت و نعت‌خوانی قاری پاکستانی + فیلم
کد خبر: 3968886
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
در قالب وبینار انجام شد؛

واکاوی آیین‌های رمضانیه در ایران و پاکستان/ تلاوت و نعت‌خوانی قاری پاکستانی + فیلم

محمد افضل ایمانی، قاری بین‌المللی پاکستانی در نشست مجازی آیین‌های فرهنگی ماه رمضان در ایران و پاکستان به تلاوت قرآن و نعت‌خوانی پرداخت.

به گزارش ایکنا، این نشست با حضور شخصیت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور از جمله پیر طارق شریف‌زاده؛ پژوهشگر علوم سیرت، نویسنده و رئیس مرکز عالمی درود، ژنرال غلام مصطفی؛ نویسنده، تحلیلگر ارشد و از فرماندهان سابق ارتش در لاهور، علی اکبر ضیائی؛ رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت و سرپرست اداره کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انوار الحق؛ محقق و رئیس سابق دادگاه عالی لاهور، پروفسور فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ال سی بانوان لاهور و جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره آیین‌های مختلف فرهنگی ماه رمضان در دو کشور گفت‌و‌گو کردند و ضمن پرداختن به رسوم و سنت‌های فرهنگی رایج در رمضان، اشتراکات و شباهت‌های فرهنگی را برگرفته از ارتباطات نزدیک و ریشه‌های فرهنگی و مذهبی بین دو کشور دانستند.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و نعت‌خوانی قاری بین‌المللی پاکستان محمد افضل ایمانی به زبان اردو آغاز شد. این قاری پاکستانی در ایران تحصیل کرده و  در یک دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن عراق مقام پنجم را از آن خود کرد.


تلاوت قرآن محمد افضل ایمانی، قاری پاکستانی در وبینار 

سپس جعفر روناس اظهار کرد: نزول قرآن کریم، میلاد مسعود امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امیرالمؤمنین علی(ع)، شب‌های قدر و عید فطر از جمله مناسبت‌های مهم این ماه پر برکت است. تا نیمه شعبان هر سال، به آمادگی برای جشن هر ساله موعود می‏‌گذرد و از نیمه آن به بعد، همه چیز برای استقبال از ماه رمضان مهیا می‌شود.

وی در ادامه به تشریح آیین‏‌ها و سنت‌های ماه رمضان از جمله پیشواز و استقبال، رؤیت هلال، وقت‌شناسی و سحر، افطار، احیای شب‌های قدر و بدرقه ماه و عید فطر پرداخت.

اطعام روزه‌داران غریب و مستحق

طارق شریف‌زاده، پژوهشگر علوم سیرت، نویسنده و رئیس مرکز عالمی درود از دیگر سخنرانان مراسم نیز اشتراکات مذهبی ایران و پاکستان را تبیین کرد و گفت: در قدیم که بیشتر مردم در روستاها زندگی می‌کردند به همراه ریش‌سفیدان و علما به محلی مرتفع می‌رفتند تا نظاره‌گر رؤیت هلال ماه باشند.

پژوهشگر دینی پاکستان در ادامه با اشاره به شور و شوق مردم مؤمن پاکستان در اطعام روزه‌داران غریب و مستحق جامعه تصریح کرد: در زمان کنونی نیز در گوشه کنار شهر و در حاشیه بازارها و مراکز تجاری، سفره‌های مخصوص ماه رمضان از سوی بازاریان و کاسبان پهن می‌شود تا مردم عادی و مستحق و فقیر روزه خود را بگشایند.

آماده//نعت‌خوانی قاری بین‌المللی در نشست رمضانیه ایران و پاکستان

در ادامه غلام مصطفی، نویسنده، تحلیلگر ارشد و از فرماندهان سابق ارتش در لاهور بیان کرد: روحیه ایثار و گذشت در ماه صبر در میان مردم مسلمان پاکستان و ایران به وضوح دیده می‌شود و هر یک سعی می‌کنند در کنار روزه‌داری به فکر مستمندان و نیازمندان نیز باشند.

توجه پاکستانی‌ها به قرائت قرآن در رمضان

وی افزود: یکی از برکات ماه میهمانی خدا در پاکستان توجه بیشتر مردم به قرائت قرآن کریم، نماز و عبادات است. هر چند اعتقاد دارم که مسلمانان در همه طول سال نباید از این امر غافل باشند اما توجه ویژه به عبادت در ماه مبارک رمضان به یک سنت تبدیل شده است و بیشتر مردم در هر طبقه اجتماعی سعی می‌کنند با دوری از محرمات به خدا نزدیکتر شوند.

پروفسور فلیحه زهرا، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ال سی بانوان لاهور غذاهای مخصوص ماه رمضان در پاکستان اشاره کرد و گفت: زنان و مادران پاکستانی همانند زنان و مادران ایرانی اهتمام ویژه‌ای برای تهیه غذاهای مخصوص هنگام افطاری و سحری دارند. از سوی دیگر دعوت و میهمانی از دیگر رسومات با ارزش ماه میهمانی خداست که حتی این میهمانی‌ها در وقت سحر نیز صورت می‌گیرد.


نعت‌خوانی محمد افضل ایمانی، قاری پاکستانی در وبینار

وی با بیان اینکه بسیاری از رسومات قدیمی ماه رمضان همچنان در مناطق روستایی و شهری پابرجاست، افزود: در پاکستان به دلیل بافت سنتی و اعتقادات مردم، رسم و سنت‌های دیرینه هنوز هم در شهرهای کوچک و بزرگ دیده می‌شود که از جمله کوبیدن طبل به وسیله سحرخوانان همراه با حمد و ثنای خداوند و پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع) در هنگام سحر است و مردم با دادن عیدی و دستمزد به سحرخوانان از این رسم و سنت دیرینه به عنوان میراث ملی همچنان حمایت می‌کنند.

آثار روزه خالصانه تا سال بعد ماندگار است

علی اکبر ضیائی، رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت، سرپرست اداره کل همکاری‌های علمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سخنران بعدی نشست گفت: ماه رمضان یک آیین مذهبی خاص نیست بلکه فرهنگ کاملی از آداب و رسوم، فارغ از رنگ و نژاد و مذهب است که در ملل مختلف رنگ و بوی خاصی پیدا کرده است. نور خدا و فیض الهی یکی است اما با توجه به قابلیت‌ها و استعدادها، فیض و انوار الهی به شکل‌های مختلفی متجلی می‌شود.

وی به آثار حقیقی ماه میهمانی خدا اشاره کرد و گفت: وقتی در ماه رمضان روزه می‌گیریم در صورت توجه و اندیشه و خالص‌سازی روح و بدن در راه خدا، تا سال بعد آثار و برکات آن را به صورت نشاط و کمال در خود احساس خواهیم کرد و این آثار حقیقی بر روح و تن ما باقی خواهد ماند.

در ادامه انوار الحق، محقق و رئیس سابق دادگاه عالی لاهور، با اشاره به برکات ماه رمضان برای مسلمانان ایران و پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی گفت: سنت‌های رایج رمضان در پاکستان برگرفته از سنت‌های ایران است که طی صدها سال حاکمیت پادشاهان، وارد شبه قاره از جمله پاکستان شد و زبان فارسی به نوعی حامل انتقال فرهنگ‌ها و سنت‌های غنی ایرانی از جمله سنن ماه رمضان به شبه قاره بوده است.

این نشست مجازی از طریق پلتفرم زوم اجرا و به‌طور آنلاین از صفحات مجازی نمایندگی فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب پخش شد.

انتهای پیام
captcha