ماه رمضان در پاکستان؛ از برگزاری محافل انس با قرآن تا تزئین مساجد
کد خبر: 3317634
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

ماه رمضان در پاکستان؛ از برگزاری محافل انس با قرآن تا تزئین مساجد

شعب خارجی: ماه ضیافت الهی در پاکستان با همه مشکلات و سختی‌هایش، حال و هوایی دیگر دارد؛ مردم مسلمان این کشور از روزها پیش برای فرارسیدن رمضان لحظه‌شماری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در «اسلام‌آباد» پاکستان، ماه ضیافت الهی در پاکستان، با همه مشکلات و سختی‌هایش، حال و هوایی دیگر دارد؛ مردم مسلمان این کشور از روزها پیش برای فرارسیدن رمضان لحظه‌شماری می‌کنند و امسال جمعه، 29 خرداد، نخستین روز از ماه میهمانی خدا، آغاز بهار قرآن در این کشور مسلمان  بود.
گرمای طاقت فرسا، محرومیت اکثریت مردم از امکانات رفاهی، فقر، قطعی مکرر برق و نبود وسایل خنک‌کننده، واهمه از این‌که هر لحظه ممکن است در جایی یک حادثه تروریستی رخ دهد و ... تأثیری در استقبال مردم مسلمان پاکستان از ماه ضیافت الهی ندارد.

روزه‌داری در گرمای بالای 40 درجه

براساس اوقاعت شرعی، مردم پاکستان در ماه رمضان امسال حدود 17 ساعت از شبانه‌روز را روزه‌داری می‌کنند. گرمای بالای 40 درجه سانتیگراد در اسلام‌آباد و بین شش تا هشت ساعت قطع برق در شبانه‌روز موجب شده تا سختی‌های مردم روزه‌دار در این شهر بیشتر احساس شود. شرایط آب و هوایی و قطعی برق در شهرهای دیگر پاکستان و به ویژه در روستاها به مراتب بدتر است.

مردم برخی روستاها و شهرهای کوچک ناچارند روزانه حتی تا 20 ساعت بدون برق و در شرایط بسیار سخت، روزه بگیرند.
نهادی ملی به نام کمیته رویت هلال ماه در پاکستان پس از یقین حاصل‌کردن از رویت هلال ماه، آغاز ماه مبارک رمضان در این کشور و همچنین زمان عید فطر را اعلام می‌کند.

رمضان و انس با قرآن

در این ماه است که ملت خداجوی پاکستان، صرف‌نظر از تعلق به هر مذهب، قوم و طایفه‌ای، بیش از هر وقت دیگر، دل به قرآن می‌سپارند و از این کتاب آسمانی برای تزکیه نفس، آمرزش گناهان، خودسازی در دنیا و توشه‌اندوزی برای آخرت خود مدد می‌جویند.
ماه رمضان به عنوان ماه بهار قرآن در بین مردم مسلمان پاکستان شناخته می‌شود. هم‌زمان با آغاز ماه رمضان، مردم روزه‌دار در نقاط مختلف پاکستان در طول برگزاری نمازهای جماعت روزانه، جزیی از قرآن را در نشست‌های گروهی تلاوت می‌کنند.
رهبران دینی و گروه‌های مذهبی در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان از مردم پاکستان می‌خواهند با وحدت، برادری و یکپارچگی در این ماه بندگی خدا، عالی‌ترین شکل وحدت را در برابر عناصر ضد اسلامی و آنهایی که با پاشیدن بذر نفاق و فتنه بین مسلمانان قصد سوء‌استفاده و ضدیت با دین مبین اسلام را دارند، به نمایش بگذارند.
همچنین نیروهای ارتش، امنیتی و پلیس پاکستان برای حفظ آرامش در این روزها و جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای، تدابیر امنیتی خاصی اتخاذ می‌کنند.
در ماه مبارک رمضان، مساجد در پاکستان در طول شبانه‌روز، علاوه بر پنج‌بار اقامه نمازهای یومیه، میزبان نمازگزاران نماز «تراویح» است که براساس سنت دیرینه، هرشب یک جزء قرآن به مراه نماز قرائت می‌شود.

تزئین مساجد برای میزبانی نمازگزاران

در سراسر پاکستان هم‌زمان با آغاز ماه رمضان مساجد و مراکز دینی برای میزبانی نمازگزاران و عابدان تطهیر و تزئین می‌شود. جضور گسترده پاکستانی‌ها در مساجد به ویژه در طول ماه رمضان دیدنی است.
شیعیان پاکستان مانند دیگر مسلمانان این کشور در این ماه پرفیض و برکت در مساجد و مراکز دینی و امام بارگاه‌ها (حسینیه‌ها) حضور می‌یابند و ضمن ادای نمازهای جماعت و حضور در جلسه تلاوت و تفسیر قرآن، پای سخنان وعاظ درباره ماه رمضان و فضایل این ماه می‌نشینند. این امام بارگاه‌ها در شب‌های قدر و ایام ضربت‌خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی‌(ع) مملو از شیعیان پاکستان می‌شود.

میهمانی‌های افطاری

برگزاری میهمانی‌های افطاری در پاکستان، از سنت‌های زیبای رمضان در این کشور است. جنب‌و‌جوش مردم اسلام آباد در فاصله چند ساعت مانده به افطار، برای فراهم‌کردن وسایل موردنیاز برای افطاری، دیدنی است. بازارها و فروشگاه‌ها در ساعات نزدیک افطار مملو از جمعیت می‌شود.

زولبیا؛ نماد شیرینی افطار

پخت شیرینی‌ها و غذاهای ویژه ماه رمضان، در پاکستان رایج است. در پاکستان مانند ایران، زولبیا نماد شیرینی افطار و شیرینی رمضان است.
همچنین هم‌زمان با آغاز ماه میهمانی خدا، مردم این کشور نیازمندان و افراد تنگدست جامعه را از یاد نبرده و با کمک به فقرا، ماه رمضان را به ماه احسان و همیاری تبدیل می‌کنند.

کاهش قیمت‌ها برای کسب ثواب در رمضان

کسبه نیز قیمت اجناس و مایحتاج اصلی از جمله سبزیجات، گوشت و موارد دیگر را تا حدودی کاهش می‌دهند تا سهمی در کمک به قشر فقیر و کم درآمد و کسب ثواب در این ماه داشته باشند.
فعالیت دستگاه‌های سیاسی و دولتی پاکستان نیز در ایام ماه رمضان کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر ساعات آغاز و پایان فعالیت کارمندان دولتی نیز تغییر می‌کند و کارمندان دوساعت زود تر از روزهای معمول، کار را ترک می‌کنند.

تعطیلی سه روزه عید فطر

دیدنی‌ترین روزهای رمضان در پاکستان، روزهای پایانی ماه ضیافت الهی است. عید فطر بزرگ‌ترین عید مردم مسلمان این کشور است. از چند روز مانده به عید، خانواده‌ها بسته به توان مالی خود، در بازارها و فروشگاه‌های مختلف حضور می‌یابند وبا خرید شیرینی، کفش و لباس نو به ویژه برای کودکان، به استقبال عید می‌روند.
عید فطر در پاکستان سه روز است که از طرف دولت تعطیل رسمی اعلام می‌شود. بازار دید و بازدیدها، عیدی‌دادن و عیدی‌گرفتن و مسافرت در ایام عید فطر در این کشور حسابی رونق دارد.
 

captcha