چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟ / جهش رشدی انسان با ارتباط با ملائکه شکل می‌گیرد
کد خبر: 3969182
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟ / جهش رشدی انسان با ارتباط با ملائکه شکل می‌گیرد

استاد علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) به تشریح چرایی برتر بودن شب قدر از هزار ماه پرداخت و گفت: برخی زمان‌ها پتانسیل لازم را دارند که انسان هزار برابر رشد کند.

چرا شب قدر بهتر از هزار ماه است؟حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عیوضی، استاد علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، نزول قرآن در شب قدر را یکی از دلایل مهم برتری این شب نسبت به هزار ماه برشمرد و گفت: فرمول رشد و تعالی بشریت از صفر تا صد در قرآن آمده و این کتاب آسمانی در چنین شبی نازل شده است پس یکی از مهم‌ترین دلایل جایگاه ویژه شب قدر همین موضوع است.

وی نزول ملائکه و روح در شب قدر را از دیگر دلایل برتری این شب نسبت به هزار ماه دانست و یادآور شد: در روایات داریم که روح جنسی فراتر از ملائکه دارد و جبرئیل نیست؛ مراحل رشد و خلقت انسان در سوره مومنون مطرح شده و خداوند در این سوره می‌فرماید ما وجود دیگری به انسان عطا کردیم و از روح بر آن دمیدیم، وجه تمایز ما انسان‌ها از سایر جامدات همان روح است، با دمیده شدن این روح انسان نیز جهش رشدی پیدا می‌کند، در شب قدر نیز ملائکه و روح نازل می‌شوند که اگر انسان بخواهد با این ملائکه و روح ارتباط برقرار کند قطعا جهش رشدی در وی اتفاق خواهد افتاد و جایگاه ویژه‌ای در عالم پیدا خواهد کرد که البته انسان هر سال در شب قدر می‌تواند با این روح و ملائکه ارتباط گرفته و آپدیت شود.

عیوضی عرضه اعمال انسان‌ها به یک انسان کامل که همان امام زمان(عج) است نیز از وجه تمایز این شب نسبت به شب‌های دیگر عنوان کرد وگفت: ملائکه در این شب اعمال انسان را در اختیار امام زمان(عج) قرار داده و ایشان اتفاقات سال بعد را برایش رقم می‌زند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از بسترها پتانسیل و شرایط لازم را برای رشد انسان فراهم می‌کنند که به آن رحم مکانی گفته می‌شود، رحم یک مادر آنقدر پتانسیل لازم برای رشد و نمو دارد که یک انسان می‌تواند در آن رشد کند و سپس حداقل 90 سال و حداکثر 2 هزار سال عمر داشته باشد از این پتانسیل به عنوان رحم مکانی یاد می‌شود، برخی زمان‌ها نیز پتانسیل لازم را دارند که انسان هزار برابر رشد کند مانند شب قدر که پتانسیل زمانی لازم را برای رشد انسان فراهم می‌کند.

عیوضی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر اختیار بر قضا و قدر تعیین شده برای انسان در شب قدر پرداخت و گفت: در شب قدر تقدیرات انسان همچون طول عمر، روزی و ... بسته می‌شود اما بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، اگر یک تقدیری برای انسان رقم بخورد و اگر همان شخص دعا کند و دعایش مستجاب شود می‌تواند آن قضا و قدر تعیین شده را تغییر دهد و یا اگر بر اساس قضا و قدر طول عمر یک فرد کم باشد با صدقه دادن میتواند طول عمرش را زیاد کند.

وی ادامه داد: انسان در زمان‌های خاص همچون شب عرفه، شب عید قربان و سایر مناسبت‌های خاص می‌تواند دعا کند و تقدیری که برایش رقم خورده را تغییر دهد بنابراین قضا و قدر تعیین شده در شب قدر قابل تغییر است و هیچ منافاتی با اختیار انسان ندارد.

این استاد علوم قرآنی در پایان گفت: رعایت اعمال شب قدر و دعا و مناجات نیز تاثیر به سزایی در تقدیر انسان خواهد داشت بنابراین انسان در این مرحله اختیار دارد که بر تقدیرات یک سال آینده خود تاثیر بگذارند.

انتهای پیام
captcha