فرمول‌های دستیابی به تقوای الهی + فیلم
کد خبر: 3970189
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸
آیت‌الله مبلغی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

فرمول‌های دستیابی به تقوای الهی + فیلم

آیت‌الله مبلغی با اشاره به سه فرمول برای دستیابی به تقوا، اظهار کرد: اولین فرمول کنترل زبان است که در عرصه‌های مختلف تأثیر دارد. فرمول دوم کمک خواستن از خدا و فرمول سوم خیمه زدن در کنار تقواست؛ یعنی از دور دستی بر آتش داشتن ثمری ندارد و باید جایگاه‌های نزدیک به تقوا ایجاد شود. خداوند دو راهکار اصلی را فرموده که یکی عفو کردن و دیگری رفتار عادلانه است.

مبلغی / فرمول‌های دستیابی به تقوای الهی + فیلمآیت‌الله احمد مبلغی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرمول‌های دستیابی به تقوا، گفت: تقوا از دیدگاه قرآن بسیار حائز اهمیت است و جایگاه بسیار والایی دارد؛ یعنی رابطه ما با خدا باید از این طریق شکل بگیرد. در قرآن حدود 50 بار «اِتَّقُوالله» آمده یا بارها «أَ فَلا تَتَّقُونَ» و «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» تکرار شده است. تقوا محور اصلی توصیه‌های قرآنی محسوب می‌شود. قرآن فرموده که روزه‌ رمضان برای این است که تقوا پیشه کنید «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ». در واقع روزه معطوف به خلق تقوا در وجود ماست. 

وی ادامه داد: از دید قرآن، کرامت انسان نزد خدا با تقوا سنجیده می‌شود. البته انسان کرامت دارد و آن تقوایی است که سبب قرب الهی می‌شود. طبق روایات، کرامت با تقوا ایجاد می‌شود و هر قدر تقوای کسی بیشتر باشد کرامت او نزد خدا بیشتر است.

آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه چگونه می‌توانیم به تقوا برسیم، تصریح کرد: سه فرمول وجود دارد؛ اولین فرمول کنترل زبان است که برو و برگرد ندارد. امام علی(ع) فرمودند: «وَ اللَّهِ ما أری عَبْداً یتَّقی تَقْوی تَنْفَعُهُ حَتَّی یخْزِنَ لِسانَهُ»؛ به خدا سوگند، بنده با تقوایی را نمی شناسم که تقوایش او را سود دهد مگر آن که زبانش را نگه دارد؛ در واقع کنترل زبان مسیری اساسی برای تقواست، زیرا انسان می‌تواند دائماً حرف بزند و عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: فرمول دوم کمک خواستن از خداست؛ نمی‌توانیم تقوا را با خودستایی و اصرار بیهوده ایجاد کنیم، زیرا مقام والایی است و آشکار نیست که روزه با همه عظمتش بتواند تقوا ایجاد کند. بنابراین باید از خدا کمک بخواهیم. امام علی(ع) فرمودند: «أَنْ تَسْتَعِينُوا عَلَيْهَا بِاللَّهِ».

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: فرمول سوم خیمه زدن در کنار تقواست، یعنی دورادور نشستن و از دور دستی بر آتش داشتن ثمری ندارد؛ جایگاه‌های نزدیک به تقوا باید ایجاد شود. خداوند دو راهکار اصلی را فرموده است که یکی عفو کردن و بخشیدن و دیگری رفتار عادلانه است. قرآن فرموده که عدالت به خرج دهید، زیرا نزدیکترین امر به تقواست و قطعاً کسی که ستم روا دارد و حقوق همسایه و مردم را رعایت نکند، نمی‌تواند به تقوا برسد.

وی تأکید کرد: انسان باید بخشنده باشد و مردم باید آن را تمرین کنند، زیرا به تعبیر قرآن «وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى»؛ جامعه‌ای که عادت به عفو و بخشش دارد در کنار تقوا خیمه زده است. پس اول در کنار تقوا خیمه بزنیم، از خدا کمک بخواهیم و زبانمان را کنترل کنیم. 

انتهای پیام
captcha