دقت در تفاوت علامت‌گذاری در رسم‌الخط‌های قرآن + فیلم
کد خبر: 3970354
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین/29

دقت در تفاوت علامت‌گذاری در رسم‌الخط‌های قرآن + فیلم

در راستای فراگیری نکات و قواعد روخوانی و صحیح‌خوانی قرآن کریم باید به تفاوت علامت‌گذاری‌ها در مصحف‌های مختلف دقت داشت.

سیدیوسف درودبه گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در بیست و نهمین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به بیان تفاوت نگارش‌های رسم‌الخط‌ها پرداخت. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنایی داشته باشند. متن و فیلم قسمت 29 در ذیل آمده است؛

«در کشورمان از سال‌های بسیار دور، کتابت قرآن کریم از سوی خطاطان چیرده‌دست، نوشته شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن‌های خط عربی متعددی به کشور ما وارد شد. اگر نگاه کرده باشید، خطوط متفاوت هستند و نکته مهم‌ درباره تنوع علامت‌گذاری‌ها است.

در قرآن‌های به خط عثمان طه، نظم بهتری در نگارش وجود دارد و در کشور ما، خط عثمان طه با علامت‌گذاری‌های متفاوت به چاپ رسیده است اما مهم اینست که بدانیم چطور می‌توانیم این علامت‌ها را درست بخوانیم.

شما پس از گذراندن این دوره، علامت‌های اصلی را شناختید؛ حرکت کوتاه، کشیده، ساکن، تشدید و تنوین. نکته اصلی در این موارد درباره صداهای کشیده و علامت ساکن است. در قرآن عثمان طه، صدای کشیده را همراه با یکی از صداهای کوتاه قرار داده است، در قرآن‌های رسم‌الاملاء صدای کشیده را همراه با الف مقصوره که یا در کنار الف یا حرف یاء گذاشته است، البته درباره «واو» مدی و «او» تفاوتی نمی‌کند.

سیدیوسف درود روخوانی قرآنی

در یک نوع دیگر در قرآن‌ها، ساکن حذف شده است و هر جا حروف 28 گانه عربی را دیدی و روی آنها هیچ علامتی ندیدید، معنای آن این است که آن علامت ساکن است و فقط باید مراقب باشید تا این موارد با حروف ناخوانا اشتباه نشود.»

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha