حفظ حقیقی قرآن چه زمانی محقق می‌شود / راه میان‌بر در معنویت
کد خبر: 3970519
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
فردفانی در گفت‌وگو با ایكنا:

حفظ حقیقی قرآن چه زمانی محقق می‌شود / راه میان‌بر در معنویت

مجتبی فردفانی، یكی از حافظان ممتاز كشور كه تاكنون در عرصه‌های بین‌المللی خوش درخشیده است درباره تحقق حفظ حقیقی قرآن گفت: مهم این است كه پس از حفظ آیات قرآن به سراغ مفاهیم و تفاسیر برویم.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه حفظ حقیقی قرآن چه زمانی اتفاق می‌افتد، گفت: حفظ قرآن مانند سایر كارها یكسری مراحل دارد و یكی از مراحل اصلی آن این است كه روخوانی و روان‌خوانی را طی كرده تا بتوانیم وارد این عرصه شویم.

وی با تأكید بر اینكه تا زمانی که حفظ ظاهر آیات قرآن نباشد، طبیعتاً حافظ قرآن هم نخواهیم شد، افزود: آنچه مهم است این است كه بعد از حفظ قرآن به سراغ مفاهیم و تفاسیر آن برویم و مرحله آخر عمل به آیات وحی است و تا زمانی كه ظاهر آیات را حفظ نكنیم، طبیعتاً به عمل به آیات قرآن هم نمی‌توانیم دست پیدا كنیم.

فردفانی بیان كرد: هرچقدر با مفاهیم و تفاسیر و ترجمه آیات آشناتر باشیم، طبیعتاً عمل كردن به قرآن راحت‌تر می‌شود زیرا به قرآن و دستورات آن مسلط‌تر هستیم و هرچقدر هم آشنایی نداشته باشیم برایمان سخت‌تر است اما باید بدانیم حفظ آیات مرحله آخر نیست و اینگونه نیست كه قرآن را حفظ كردیم و كارمان تمام شود بلكه ابتدای راه است و نباید آنجا متوقف شویم و باید وارد مرحله عمل شویم و تا زمانی كه با مفاهیم قرآن سر و كار نداشته باشیم و آن‌ها را مطالعه نكنیم، طبیعتاً عمل به قرآن هم محقق نخواهد شد.

انواع روش‌های حفظ

این حافظ بین‌المللی قرآن به تبیین انواع روش‌های حفظ قرآن پرداخت و گفت: حفظ كل قرآن را به‌ مدت یك سال در مؤسسه بیت‌الاحزان انجام دادم و یك سال مدرسه را رها كرده تا بتوانم حافظ كل قرآن شوم و بعد از آن مجدداً به تحصیل بازگشتم.  شیوه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اعم از حفظ یك ساله، دو ساله، چهارساله و طبیعتاً غیر از حفظ یك ساله قرآن در روش‌های دیگر نیازی به مرخصی تحصیلی نیست و فرد می‌تواند در حین تحصیل حفظ قرآن هم انجام دهد.

وی ادامه داد: این روش هم دو گونه است عده‌ای حفظ قرآن را در مؤسسات آموزش می‌بینند و عده‌ای هم به‌ صورت شخصی آن را انجام می‌دهند اما خوب است كه از تجربیات مؤسساتی مانند بیت‌الاحزان استفاده كرد چرا که در این مؤسسه ضمن آموزش حفظ قرآن تفسیر هم به قرآن‌آموزان آموزش داده می‌شود.

فردفانی یادآور شد: برای حفظ قرآن زمینه قبلی شخص مهم است؛ یك نفر قاری قرآن است و سال‌هاست قرآن را تلاوت می‌كند و چون آیات قرآن برایش آشنا هستند، بسیار راحت‌تر می‌تواند قرآن را حفظ كند. عده‌ای هم هستند كه اصلاً روخوانی قرآن بلد نیستند و توصیه نمی‌شود با این شرایط وارد عرصه حفظ شوند مگر برای خردسالان كه در جامعةالقرآن قبلاً با روش‌های اشاره یا حفظ موضوعی آیات به آنان آموزش داده می‌شد و برای سنین بالاتر توصیه نمی‌شود مگر اینكه فرد به روان‌خوانی و تجوید قرآن مسلط باشد و در این صورت حفظ قرآن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

سریع‌تر رسیدن به مقصد

این حافظ بین‌المللی در ادامه در پاسخ به اینكه كدامیك از روش‌های حفظ قرآن دستیابی به مقصد اصلی را سریع‌تر می‌كند، گفت: حفظ قرآن مسیری است كه هر كه وارد شود بسیار زودتر می‌تواند به آن مقصدی كه می‌خواهد به لحاظ معنویت برسد ولی طبیعتاً در این مسیر یكسری شرایط را باید رعایت كند، همانطور كه برای رانندگی باید قوانین را رعایت كنیم، حفظ قرآن هم همین‌گونه است.

وی با تأكید بر اینكه حفظ قرآن یك راه میان‌بر در بحث معنویت است، گفت: طبیعتاً كسی كه حافظ قرآن باشد یعنی قرآن را همراه دارد بسیار راحت‌تر می‌تواند مسیر را طی كند ولی این راه مثل بقیه راه‌ها شرایط خاص خودش را دارد. متأسفانه بعضاً پیش می‌آید كه این شرایط چه در داخل مؤسسات یا توسط خود فرد رعایت نمی‌شود و  آن توجه نکردن به مفاهیم آیات است. هرچند حفظ آیات به تنهایی اثر خود را دارد چنانچه در وصیت‌نامه امام خمینی(ره) هم داریم که فكر نكنیم روخوانی قرآن به تنهایی اثر ندارد كه این از نظرات شیطان است یعنی خود قرآن خواندن اثر می‌گذارد.

فردفانی به اثرات قرآن در زندگی هم اشاره كرد و گفت: من حافظ قرآن هستم وقتی درباره یك موضوع یا مشكل در زندگی آیات مربوط به آن به ذهنم می‌آید، بسیار راحت‌تر كنار می‌آیم و می‌دانم خداوند چه چیزی گفته است، ولی اگر حافظ نباشم، نمی‌گویم نمی‌توان به آیات مربوطه دست یافت اما سخت‌تر است.

این حافظ بین‌المللی قرآن در پایان تأكید كرد: اثرات حفظ قرآن بسیار زیاد است اما یكی از شروط اصلی آن غیر از اخلاص، این است كه فرد مسلط به مفاهیم قرآن باشد كه در حفاظ زیاد نیست. البته اكنون وضعیت بهتر شده است و حافظان بسیار خوبی داریم كه مسلط بر مفاهیم و ترجمه‌ها هستند اما هنوز تا رسیدن به نقطه نهایی فاصله داریم و شرطش هم این است كه به مفاهیم مسلط و عامل باشیم.

انتهای پیام
captcha