منظور از قوت غالب در پرداخت زکات فطره چیست؟
کد خبر: 3971079
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

منظور از قوت غالب در پرداخت زکات فطره چیست؟

مدرس حوزه علمیه همدان گفت: منظور از قوت غالب در پرداخت زکات فطره قوت غالب مردم شهر و یا روستا است و اجباری در پرداخت مبلغ فطریه یعنی مبلغ مشخص شده گندم یا برنج برای روزه‎دار وجود ندارد.

منظور از قوت غالب در پرداخت زکات فطره چیست؟حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: منظور از قوت غالب در پرداخت زکات فطره، قوت غالب مردم شهر یا محله زندگی فرد است و خوراک خود شخص ملاک نیست، یعنی اگر فردی در پایین شهر زندگی می‌کند می‌تواند همان زکات مشخص شده بر اساس مصرف گندم را بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه اجباری در پرداخت مبلغ فطریه یعنی مبلغ مشخص شده گندم یا برنج برای روزه‎دار وجود ندارد، ادامه داد: به‌عنوان مثال آنچه که خوراک غالب مردم شهر ما است مصرف نان بوده، بنابراین مبلغ و یا خود گندم در پرداخت زکات فطره محاسبه می‌شود.

موسوی اظهار کرد: بهتر است فردی که توانایی پرداخت فطریه دارد قبل از نماز عید فطر فطریه خود را پرداخت کند و یا نهایتاً تا نماز ظهر این کار را انجام دهد که پس از نماز ظهر وارد نشده است مگر اینکه فرد به فقیر دسترسی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که فقیر هستند و توان مالی مناسبی ندارند پرداخت فطریه واجب نیست، افزود: در این زمینه غنی به فردی گفته می‌شود که خرج سال را داشته باشد و یا اینکه با کسب و کار آن را به دست آورد.

موسوی گفت: میزان زکات فطریه معادل خود جنس و یا قیمت سه کیلو گندم و یا جو و یا ذرت است که البته قیمت جزئی ملاک است نه قیمت عمده‌فروشی.

وی در پایان گفت: اولویت پرداخت زکات فطره ابتدا با خویشاوندان فقیر هر خانواده است سپس اگر کسی در خویشاوندان نبود همسایگان فقیر و سپس فقرای شهر باید مدنظر قرار بگیرند.

انتهای پیام
captcha