منع کاندیداتوری عضو حزب حاکم فرانسه به دلیل حجاب
کد خبر: 3971367
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

منع کاندیداتوری عضو حزب حاکم فرانسه به دلیل حجاب

یک عضو مسلمان حزب حاکم فرانسه به خاطر پوشیدن روسری از سوی مقامات حزب از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی محلی منع شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، حزب حاکم فرانسه به رهبری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور، پس از انتشار عکس یک نامزد مسلمان با روسری، وی را از شرکت از رقابت انتخاباتی منع کرد.

حزب حاکم «جمهوری به پیش»  (La Republique en Marche ) اعلام کرد که خط مشی حزب این است که در فرانسه سکولار، جایی برای نمایش آشکار نمادهای دینی در تبلیغات مبارزات انتخاباتی وجود ندارد.

«استانیسلاس گوئرینی»، دبیرکل حزب، با اشاره به پوشش حجاب «سارا زمهی» به رادیو RTL گفت: این زن کاندیدای حزب ما نخواهد بود.

در پوستر  تبلیغاتی، زمهی در حالی دیده می‌شود که با روسری سفید و در کنار سه نفر دیگر ایستاده است. روی این پوستر نوشته شده: متفاوت اما متحد برای شما. قوانین فرانسه استفاده از حجاب یا سایر نمادهای دینی را در تصاویری که در آگهی‌های تبلیغاتی انتخابی استفاده می شود، منع نمی‌کند.

ماجرا بر سر پوستر مبارزات انتخاباتی پس از آن آغاز شد که «جوردن باردلا»، فرد شماره دو حزب راست‌گرای افراطی مارین لوپن در توئیتی یک نسخه از این آگهی تبلیغاتی را با این سوال منتشر کرد: آیا اینگونه با جدایی طلبی می جنگید؟

گوئرینی به طور مستقیم در توئیتر به او پاسخ داد و خواستار این شد که آگهی تبلیغاتی حذف و  حمایت حزب از این کاندیدای مسلمان پس گرفته شود.

از سوی دیگر «ریم-سارا آلوان»، محقق فرانسوی در دانشگاه تولوز ، به الجزیره گفت: این رسوایی اخیر فقط نمونه دیگری از چگونگی رویکرد هر دو حزب اصلی فرانسه به مسلمانان است. وی افزود: فرانسه هنوز از پذیرفتن این واقعیت امتناع می ورزد كه اولاً، اسلام بخشی از چشم‌انداز فرانسه است و ثانیاً مسلمانان فرانسه بخشی از بافت این كشور هستند که در اینجا ماندنی هستند و در سیاست فرانسه مشاركت مدنی دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در فرانسه، یک مسلمان خوب یک مسلمان نامرئی است. اراده‌ای سیاسی برای پاک کردن اسلام از صحنه عمومی وجود دارد و این مغایر روح قانون سکولاریسم سال 1905 است. زنان مسلمان اولین گروهی هستند که بهای این سیاست‌ها را می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha