انتخاب روستای قرآنی كشور، یكی از طرحهای مصوب معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه با هدف الگوسازی و جهتدهی فعالیتهای قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریانسازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکهسازی فعالیتهای قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور اجرا میشود.
فراخوان این طرح برای نخستین بار توسط معاونت مذكور در اسفندماه سال 1399 اعلام شد تا روستاهای قرآنی كشور بتوانند در این طرح شركت كنند و مهلت ثبتنام در آن هم تا 15 فروردینماه سال 1400 تمدید شد.
ایكنا فارس، در گزارشی با عنوان «قرآنآباد ایران ظرفیتی كه نادیده گرفته شد / اعلام زودهنگام روستای قرآنی كشور» در تاریخ 8 فروردینماه سال جاری به بیان نقدهایی در رابطه با این طرح پرداخت و البته عبدالهادی فقهیزاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبهای با عنوان «هیچ روستایی از قبل بهعنوان روستای قرآنی كشور انتخاب نشده است» به خبر ایكنا پاسخ داد و تأكید كرد كه نه تنها یك روستا بلكه 10 روستا را بهعنوان روستای قرآنی كشور انتخاب میكنیم. البته در مصاحبه مذكور فقهیزاده وعده داده بود كه معرفی روستاهای قرآنی را در ماه مبارك رمضان انجام دهد كه هنوز این مهم رخ نداده است و امیدواریم در آینده نزدیك این مسئله رخ دهد.
با گذشت زمان استانهای مختلف با توجه به شاخصهایی كه وزارت ارشاد معین كرده است، روستاهای قرآنی خود را به معاونت قرآن وزارت ارشاد معرفی میكنند كه از استان فارس هم تعدادی روستا معرفی شده است.
احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این رابطه به خبرنگار ایكنا، گفت: از استان فارس 12 روستا برای انتخاب روستای قرآنی كشور در سامانهای كه اعلام شده بود، ثبتنام كردند اما بعد از بررسیها و امتیازبندیها تنها سه روستای محمدآباد استهبان، صحرارود فسا و باغ صفا سرچهان را توانستیم به تهران معرفی كنیم.
وی با بیان اینكه برای انتخاب روستای قرآنی باید 37 شاخص را مدنظر قرار دهیم، گفت: انتخاب روستای قرآنی کشور دارای شاخصهایی است که در بخشهای عمومی و تخصصی تقسیمبندی میشود. شاخص عمومی شامل شهدا و ایثارگران روستا، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا است.
نداف با تصریح اینکه شاخصهای تخصصی سه دسته و شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخصهای کیفی هستند، گفت: در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیئت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن، قرآنآموز(دورههای آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا موردنظر است.
رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس ادامه داد: در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنوارههای قرآنی(شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی، رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیتهای قرآنی در روستا (سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری) و برنامههای قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ (مصوب شورای اسلامی روستا) بررسی میشود.
وی اظهار کرد: شاخصهای کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزههای قرآن در فضای عمومی روستا (سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی، بزهکاری و...) برنامههای قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المانهای محیطی مرتبط است. در تمامی این موارد امتیاز شاخصها به نسبت جمعیت روستا محاسبه خواهد شد.
نداف بیان كرد: در بین روستاهایی كه ثبتنام كردند مثلاً یك روستا هیچ وقف قرآنی نداشت پس از امتیاز این پارامتر برخوردار نشد یا اینكه مؤسسه قرآنی نداشت، به همین دلیل در نهایت توانستیم تنها سه روستا را از استان فارس به تهران معرفی كنیم.
انتهای پیام