روستای قرآنی محمدآباد در یک نگاه
کد خبر: 3962706
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸

روستای قرآنی محمدآباد در یک نگاه

روستای محمدآباد شهرستان استهبان که 10 سال پیش از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌نام قرآن‌آباد ایران نام‌گذاری شد، یک روستای منحصر بفرد قرآنی است که آثار و برکات بسیار فراوانی را در خود دارد و این برکات از آنجا به جاهای دیگر منتشر شده است.

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به آیه 24 سوره ابراهیم «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ؛ آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاک كه مانند درختى پاک است كه ريشه‏‌اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است»، گفت: خداوند در این آیه وقتی می‌خواهد چیزی را با ثبات و پرثمر تشبیه کند آن‌را به یک درخت پاک و طیب تشبیه می‌کند و می‌فرماید مانند درختی که ریشه‌هایش در زمین استوار بوده و شاخ و برگ‌هایش در آسمان برافراشته شده است.


بیشتر بخوانید:


وی منظور از کلمه طیب را هر موضوع طیب اعم از کتاب، مسجد، شهر یا روستا و... توصیف کرد و افزود: انصافاً روستای قرآنی محمدآباد استهبان که به قرآن‌آباد ایران مشهور است و این لقب هم 10 سال پیش از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اعطا شده است، یک روستای منحصر بفرد قرآنی است که آثار و برکات بسیار فراوانی را در خود داشته است و این برکات از آنجا به جاهای دیگر منتشر شده است.

شاهسونی اظهار کرد: روستای قرآنی محمدآباد که در روستای خیر استهبان واقع شده است، یکی از محورهای فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان است و بسیاری از دست‌اندرکاران این مؤسسه از همین روستای محمد‌آباد بوده و هستند.

عضو اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور ادامه داد: این روستا با جمعیت کمی که قریب یک هزار و 400 نفر بودند، بیش از 60 حافظ کل قرآن را در خود جای داده است و با توجه به مدرسه حفظ شبانه‌روزی قرآنی که در روستا راه‌اندازی کرده‌ایم سالانه حدود 30 حافظ کل قرآن در این روستا تربیت می‌شوند که این افراد از اقصی نقاط کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند و به حفظ قرآن نائل می‌شوند و به دانشگاه و حوزه و شهر و دیار خود باز می‌گردند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از فعالیت‌های قرآنی که در نقاط مختلف کشور شکل گرفته است با هدایت اساتید و مربیان قرآنی این روستا بوده است که به نقاط مختلف مهاجرت کردند و در آنجا فعالیت‌های قرآنی را توسعه دادند، گفت: از بین حفاظ روستا، اعظم محمدی نفر اول مسابقات بین‌المللی کشورمان و اردن بوده است و یکی از حفاظ ویژه کشوری محسوب می‌شود. همچنین سه سال پیش هم یک خانواده از آمریکا برای حفظ قرآن به این روستا آمدند و حفظ قرآن را فراگرفتند و در نهایت به کشور آمریکا بازگشتند و در آنجا فعالیت‌های قرآنی را انجام می‌دهند.

شاهسونی بیان کرد: همچنین حوزه علمیه قرآن‌محور روستای قرآنی محمدآباد در مساحت بیش از چهار هزار متر مربع در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود فاز نخست آن در سال 1400 بهره‌برداری شود و چنین برنامه‌ای شاید در هیچ روستای دیگر کشور نباشد که حوزه علمیه قرآن‌محور با محوریت حفظ و تفسیر قرآن در آن راه‌اندازی شود و مطمئناً این حوزه می‌تواند تأثیرگذاری شگرفی را در رویکرد قرآنی حوزه داشته باشد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اضافه کرد: اکنون هم با همکاری مؤسسه بیت‌الاحزان در حوزه علمیه قرآنی استهبان یک رویکرد جدید در استان فارس نسبت به حوزه و قرآن ایجاد کرده است و امیدواریم شکوفایی روستای محمدآباد ادامه یابد و هم اهالی روستا و هم سایر کسانی که به این روستا مراجعه می‌کنند، از ثمرات قرآنی این روستا برخوردار شوند و در سطح دنیا و کشور برکات آن‌ها دیده شود.

انتهای پیام
captcha