ثبت‌نام الکترونیک مدارس از خرداد آغاز می‌شود / افزایش آمار بازماندگان از تحصیل
کد خبر: 3971969
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
رضوان حکیم‌زاده خبر داد:

ثبت‌نام الکترونیک مدارس از خرداد آغاز می‌شود / افزایش آمار بازماندگان از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان ثبت‌نام الکترونیک تمام مقاطع تحصیلی فراهم شده است، گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام پایه اول در کنار پیش ثبت‌نام، مراجعاتی نیز باید به مدارس داشته باشند.

ثبت‌نام الکترونیک مقاطع تحصیلی از خردادماه آغاز می‌شود / افزایش آمار بازماندگان از تحصیلبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با موضوع تشریح برنامه‌ها و فرایند ثبت‌نام مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه با حضور و ارائه بحث از سوی رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و همچنین با حضور محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این وزارتخانه برگزار شد.

حکیم‌زاده در این نشست گفت: دستورالعمل ثبت‌نام مدارس در سال جدید در تاریخ ۲۲ اردیبهشت به مدارس سراسر کشور ابلاغ شده است. در معاونت آموزش ابتدایی جلسات متعددی را با واحد‌های درگیر ثبت‌نام داشتیم و براساس بازخورد‌های دریافت شده برخی موارد احصا شده‌اند. یکی از این موارد لزوم تسهیل فرایند ثبت‌نام برای خانواده‌ها و حفظ سلامت فرزندان آن‌ها بوده است. همچنین موضوع ثبت‌نام نوآموزان و پیش دبستانی‌ها که پیش از اینکه فرایندی اداری باشد فرایندی تربیتی است مورد توجه قرار گرفت، چراکه این نخستین مواجهه دانش‌آموز با مدرسه و روند آموزش است، لذا حفظ کرامت دانش‌آموز در این فرایند برای ما مهم است.

وی با تأکید بر اینکه امکان ثبت‌نام الکترونیکی تمام مقاطع تحصیلی فراهم شده است، ادامه داد: خانواده‌ها برای ثبت‌نام پایه اول در کنار پیش ثبت‌نام، مراجعاتی نیز باید به مدارس داشته باشند. ثبت‌نام از خردادماه آغاز خواهد شد و امکان کار غربالگری پایه‌های اول و نوآموزان که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا کمتر فراهم شد، امسال در روند ثبت‌نام به واسطه افزایش مراکز سنجش، فراهم شده است. امسال حدود یک و نیم میلیون دانش‌آموز کلاس اولی خواهیم داشت و طبق تمهیدات و افزایش تعداد پایگاه‌های سنجش، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار سنجش سلامت نوآموزان انجام خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر ثبت‌نام الکترونیک، همانند سال گذشته و برای حفظ اصول تربیتی و توجه به این موضوع که کودکان در بدو مدرسه نباید تجربه شکست داشته باشند، برگزاری آزمون در مقطع ابتدایی در تمامی مدارس ممنوع است. پیش ثبت‌نام پایه‌های اول دبستان از اول خردادماه و از طریق سامانه‌های پادا و سیدا آغاز خواهد شد و ثبت‌نام پایه‌های بالاتر نیز طبق بازه‌های مشخص انجام خواهد شد و طبق پیش‌بینی ما تا مردادماه فرایند ثبت‌نام تمام مقاطع انجام می‌شود. در سال تحصیلی گذشته با همکاری خوب سازمان ثبت احوال، آمار اسمی موالید سال‌های مختلف را دریافت کردیم و امید است بتوانیم پیش از شروع سال تحصیلی ارزیابی دقیقی از روند ثبت‌نام لازم التعلیم‌ها داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش تلاش دارد در روند‌های کاری خود خللی ایجاد نشود و طبق برنامه زمانی سال‌های گذشته ثبت‌نام‌ها انجام خواهد شد، گفت: با همکاری با دفتر فناوری و ارتباطات وزارتخانه، امسال با سهولت بیشتری فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان و نوآموزان انجام پذیرد.

به گفته رضوان حکیم‌زاده؛ با توجه به ماهیت داوطلبانه بودن هرگونه مشارکت در تأمین هزینه‌های مدرسه، دریافت هرگونه وجه در مدارس دولتی ممنوع است و در مدارس غیردولتی نیز دریافت‌ها باید مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی انجام پذیرد.

وی همچنین درباره روند اجرای طرح خشونت‌زدایی همه جانبه اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان در برنامه‌های آموزشی خود یکی از برنامه‌ها را آموزش سواد رسانه‌ای قرار داده است، در عین حال خود خانواده‌ها و همچنین رسانه ملی می‌توانند در رفع خشونت‌ها با توجه به افزایش حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی بسیار کمک‌کننده باشند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره آمار بازماندگان از تحصیل نیز گفت: طی سال گذشته ثبت‌نام یک میلیون و ۵۲۶ هزار نفر دانش‌آموز کلاس اولی انجام شد و با تطبیق آمار اسمی که از ثبت‌ احوال دریافت کردیم، در مقطع ابتدایی ۲۱۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داشتیم که نسبت به سال تحصیلی پیشین با درصدی رشد همراه بوده است. کودکان واجب‌التعلیم که باید در مقطع اول دبستان مشغول تحصیل می‌شدند، اما از تحصیل بازماندند، از ۳۰ هزار نفر در سال تحصیلی قبل به ۸۰ هزار نفر در سال تحصیلی جاری افزایش پیدا کرد. از میان این تعداد ۲۵ هزار نفر بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی شناسایی شدند و به چرخه آموزش بازگردانده شدند. به غیر از پایه اول در سایر پایه‌ها تغییری نداشتیم.

محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا لازم شد مهاجرتی به زیست‌بوم جدید در بستر ابزار الکترونیک داشته باشیم. در این حال با توجه به شرایط جدید ماهیت و نوع خدمات تغییراتی داشته است و وزارتخانه دو مصوبه در این زمینه ابلاغ کرده است؛ نخست اینکه تائیدیه‌های تحصیلی باید به صورت الکترونیک ارائه شود و دیگری مربوط به ثبت‌نام پایه‌های تحصیلی بود که باید به صورت الکترونیک انجام پذیرد.
 
فعالیت 2 سامانه سیدا و پادا

حبیبی افزود: خدماتی که به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان قرار است ارائه شود از این پس از طریق این دو سامانه(سیدا و پادا) انجام می‌پذیرد. تا پیش از این فقط امکان مشاهده کارنامه تحصیلی در این سامانه‌ها فراهم بود، اما اکنون خدمات بیشتری نیز پوشش داده می‌شود. سامانه‌ها تا قبل از کرونا مدیرمحور بودند و دسترسی فقط مدیر و کادر آموزشی مدارس امکان‌پذیر بود، اما در حال حاضر که قرار است برای خانواده‌ها این دسترسی فراهم شود، معماری این سامانه‌ها با تغییراتی همراه شده است.

وی درباره ارائه سرویس‌های مطمئن و قابل اعتماد با همکاری شرکت پست ایران گفت: تمامی واحد‌های آموزشی تحت پوشش سرویس‌های جدیدی به لحاظ موقعیت جغرافیایی قرار می‌گیرند، در سال تحصیلی آینده نیز احصای محل زندگی دانش‌آموزان براساس کدپستی و تمهیدات بهتر برای ثبت‌نام را در برنامه داریم.

حبیبی درباره اعطای سیم‌کارت دانش‌آموزی نیز بیان کرد: پیش از این بسیاری از خانواده‌ها از دسترسی بدون محدودیت دانش‌آموزان به فضای مجازی جلوگیری می‌کردند. اما اکنون به دلیل ارتباطات مستمر با شبکه شاد و بستر‌های الکترونیک، نگرانی‌هایی وجود دارد نسبت به مخاطراتی که متوجه دانش‌آموزان است که برای صیانت از سلامت دانش‌آموزان در این فضا، طرح سیم‌کارت دانش‌آموزی کلید خورد. این مسئله حتی مطالبه مجلس شورای اسلامی است. کار‌های مطالعاتی انجام و پیش‌نویس طرح نوشته شده و پس از استعلامات حقوقی تفاهم‌نامه‌ای به امضای وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات خواهد رسید.
انتهای پیام
captcha