خوشنویسی آیات قرآن؛ هنری فراموش‌ شده در البرز
کد خبر: 3972043
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

خوشنویسی آیات قرآن؛ هنری فراموش‌ شده در البرز

رئیس انجمن خوشنویسان ایران، شعبه کرج با انتقاد از اینکه به خوشنویسی آیات و کتابت قرآن در البرز بهایی داده نمی‌شود، گفت: مسئولان و نهادهای فرهنگی، پیشکسوتان این حوزه را حمایت کنند تا این هنر والا فراموش نشود.

خوشنویسی آیات قرآن؛ هنری فراموش‌شده در البرز

علی مهری، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، شعبه کرج در گفت‌و‌گو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: 32 سال است که در حوزه خوشنویسی و کتابت آیه‌های قرآن فعالیت دارم و بسیاری از آیه‌های این کتاب الهی و احادیث اهل‌ بیت(ع) را به‌صورت تابلو خوشنویسی کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه وجهه اصلی قرآن در درجه اول با کتابت قرآن نمایان می‌شود و به‌واسطه کتابت قرآن خوشنویسان با جامعه قرآنی مرتبط می‌شوند، افزود: از سال‌های پس از انقلاب تاکنون هنر خوشنویسی پیوند بسیاری عمیقی با قرآن داشته است و این پیوند عمیق زمینه همکاری و همفکری هنرمندان با جامعه قرآنی را فراهم کرده است.

این هنرمند قرآنی با بیان اینکه طی این سال‌ها آثار بسیار ارزنده‌ای توسط هنرمندان خوشنویس کشور و استان البرز با بهره‌گیری از آیات قرآن در راستای ترویج فرهنگ قرآنی خلق شده است، گفت: این چنین فعالیت‌هایی‌ تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ قرآنی و انس مردم با قرآن دارد چون مخاطب با مشاهده یک آیه خوشنویسی شده قرآن ابتدا محو زیبایی اثر می‌شود و در گام بعدی به متن توجه می‌کند و در مرحله آخر آیه مذکور اثر لازم را بر مخاطب می‌گذارد.

مهری در ادامه بر ضرورت همکاری مؤسسات و مراکز قرآنی با هنرمندان تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم قرآن در جامعه دیده شود و فرهنگ قرآنی در جامعه رواج پیدا کند باید روش‌هایمان را عوض کنیم. باید از زبان هنر برای آموزش قرآن و الفت بیشتر مردم با این کتاب الهی استفاده کنیم. متأسفانه درحال حاضر اکثر مؤسسات قرآنی از روش‌های سنتی برای آموزش استفاده می‌کنند، در حالی که اگر ابزار هنر را برای آموزش به‌کار ببرند و قرآن را با هنر تلفیق کنند قطعا با توجه به شرایط امروز جامعه و تغییر سلیقه نسل جوان نتیجه بهتری کسب می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که چرا تاکنون هیچ کدام از مؤسسات قرآنی از پتانسیل خوشنویسان و کاتبان قرآنی البرز برای آموزش بهتر استفاده نکرده‌اند، گفت: با خوشنویسی می‌توان بسیاری از زیبایی‌های قرآن را به مخاطبان و قرآن‌آموزان منتقل کرد کاری که شاید با ساعت‌ها آموزش سنتی عملیاتی نشود، بنابراین انتظار می‌رود تا این مؤسسات با هنرمندان خوشنویس ارتباط بیشتری بگیرند و هم‌افزایی بیشتری باهم داشته باشند.

رئیس انجمن خوشنویسان ایران شعبه کرج در ادامه به جایگاه خوشنویسی البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز زادگاه بسیاری از خوشنویسان به‌نام کشور است، به‌عنوان مثال اولین قرآن به خط نستعلیق را مرحوم استاد سیدحسین میرخانی(اهل استان البرز) در دوره پهلوی کتابت کرده است. در حال حاضر نیز هنرمندان به نامی در این استان هستند که در حوزه کتابت قرآن فعالیت دارند که محمدعلی قربانی، میثم خادمان، امیر اصغری، رضا تک‌دهقان، استاد آقانوری، استاد ابوالقاسم حسینی، استاد جندقی از جمله این هنرمندان هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این افراد هنرجوهای بسیاری در حوزه خوشنویسی به‌ویژه خوشنویسی و کتابت آیات قرآن در البرز فعال هستند، گفت: هنرجویانی که با خط نسخ و ثلث خوشنویسی می‌کنند کارشان قطعا قرآن‌نویسی است چون این خط‌ها مناسب شعرنویسی نیست و افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند با خوشنویسی آیه‌های قرآن در مسیر ترویج فرهنگ قرآنی گام برمی‌دارند.

مهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر ضرورت حمایت مسئولان از خوشنویسان به‌ویژه خوشنویسان قرآنی البرز تأکید کرد و افزود: ما باید حمایت مسئولان و نهادهای مردمی را داشته باشیم. متأسفانه مسئولان استانی از هنرمندان این حوزه حمایت نمی‌کنند و اکثر این هنرمندان با مشکلات مالی مواجه هستند. خوشنویسی که سال‌ها عمر خود را برای کتابت آیه‌های قرآن صرف کرده چرا حمایت مالی نمی‌شود؟ گاهی یک هنرمند سال‌ها وقت خود را برای خلق یک اثر هنری صرف می‌کند و در نهایت کارش باید در خانه خاک بخورد. مسئولان باید فکری برای حل این مشکل بکنند. اگر هنرمند نتواند دغدغه مالی خود را برطرف کند انگیزه‌اش برای ادامه کار از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل مسئولان می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف علاوه بر ترویج فرهنگ و هنر قرآنی زمینه فروش آثار هنرمندان را فراهم کنند یا حتی این آثار را خریداری کنند و برای بازدید عموم در اختیار موزه‌ها قرار دهند.

این فعال هنری تصریح کرد: همچنین می‌توان از توانمندی و هنر این هنرمندان در مناسبت‌های مختلف استفاده کرد که این کار هم منبع درآمدی برای هنرمند می‌شود و هم چهره شهر اصولی و زیبا تغییر می‌کند. مهری برگزاری جشنواره را نیز گامی مؤثر برای ایجاد انگیزه در هنرمندان دانست و گفت: اگر در حوزه خوشنویسی قرآن و احادیث جشنواره بگذاریم و جوایز ارزشمندی هم برای برندگان در نظر بگیریم انگیزه بیشتری برای هنرمندان ایجاد می‌شود. نمونه این قبیل جشنواره‌ها، جشنواره‌ای است که در کشور ترکیه برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر کشورهای اسلامی در این جشنواره شرکت می‌کنند تا حدیث حلیه شریف را خوشنویسی کنند که بسیاری از هنرمندان از سراسر کشور از جمله استان البرز در این جشنواره شرکت می‌کنند. پس چرا ما به عنوان یک کشور اسلامی چنین جشنواره‌ای برگزار نمی‌کنیم؟.

رئیس انجمن خوشنویان ایران شعبه کرج در پایان بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ترویج هنر خوشنویسی و کتابت قرآن تأکید کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر ما حتی یک نگارخانه خوشنویسی در شهر کرج نداریم و شاید اکثر مردم تاکنون تابلوی خوشنویسی شده از نزدیک ندیده باشند چون جایی نیست که این آثار را به نمایش بگذاریم. ما در شورای پنجم تلاش کردیم تا یک گالری در مجموعه فرهنگی ورزشی میلاد به ما اختصاص دهند که این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است. فراموش نکنیم شاید در همین گالری یک نفر با دیدن آیه یا حدیثی خوشنویسی شده مسیر زندگی‌اش عوض شود پس امیدواریم هرچه زودتر با همکاری مسئولان این گالری ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha