کسب دو رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی و اعلام فراخوان تدوین کتاب سال امور قرآنی
کد خبر: 3972687
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

کسب دو رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی و اعلام فراخوان تدوین کتاب سال امور قرآنی

در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه، که اخبار انتخابات ریاست جمهوری تمام فضای رسانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده بود، رویدادهای قرآنی متعددی چون انتشار خبر موفقیت دو قاری کشورمان در مسابقات قرآن کشور هلند و عراق، اعلام فراخوان تدوین کتاب سال امور قرآنی و برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود.

کسب دو رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی و اعلام فراخوان کتاب سال قرآنی

به گزارش ایکنا، آخرین هفته اردیبهشت‌ماه 1400 در حالی پشت سر گذاشته شد که بیشترین اخبار منتشر شده در جامعه حول و حوش ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چرخید. مهم‌ترین خبر قرآنی این هفته، برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، اعلام نتایج مسابقات قرآن کشور هلند و عراق و نیز اجرای مراسم تجلیل از مدیران چند دستگاه همکار در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بود.

بر همین اساس در روزهای ابتدایی این هفته از مدیران دستگاه‌هایی همچون سازمان قرآنی دانشگاهیان، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعة المصطفی(ع) العالمیه، آموزش و پرورش و ... به خاطر همکاری در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این هفته جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد و مهم‌ترین خروجی آن تهیه گزارشی از وضعیت حفظ قرآن در کشور تا پایان سال و ارائه آن به دفتر مقام معظم رهبری بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته اردیبهشت‌ماه 1400 انداخته شده است.

اعلام آمار نهایی پویش جلسات خانگی قرآن 

در نخستین روزهای این هفته آخرین آمار متقاضیان پویش مردمی «جلسات خانگی قرآن کریم» که همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز به کار کرده بود، اعلام شد. بر اساس آمار اعلام شده با فعالیت این پویش و را‌ه‌اندازی سامانه www.jkqk.ir، بیش از دو هزار جلسه خانگی قرآن با ثبت‌نام در این سامانه از خدمات مختلفی بهره‌مند خواهند شد. پویش مردمی جلسات خانگی قرآن کریم که در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر احیای جلسات خانگی قرآن کریم آغاز به کار کرد، هر روز طی ماه مبارک رمضان، مسابقه‌ قرآنی را برگزار کرد و به نفرات برتر، جوایزی نیز اهدا شد.

موفقیت قاری ایرانی در مسابقات قرآن هلند 

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هلند، یکشنبه شب، ۲۶ اردیبهشت‌ماه از شبکه‌های مجازی به صورت زنده و با سخنرانی و حضور «عبدالوهاب بلوقی»، سفیر کشور مراکش در هلند و برخی شخصیت‌های اسلامی با معرفی نفرات برتر برگزار شد. طی این دوره از مسابقات که تنها در رشته قرائت تحقیق برپا شد، «سیدجاسم موسوی»، قاری ایرانی توانست رتبه اول را کسب کرد. این مسابقات در ماه مبارک رمضان و به همت مؤسسه بزرگ اسلامی دارالهدی کشور مراکش در آمستردام، با شرکت بیش از ۷۰۰ قاری آقا و بانو از ۷۶ کشور جهان و به صورت غیرحضوری برگزار شد.

«حسین شالچی» و موفقیتی دیگر در مسابقات بین‌المللی قرآن 

در خبر دیگری که به مسابقات بین المللی اختصاص داشت، از اول شدن «حسین شالچی» قاری ممتاز کشورمان در مسابقات آزاد قرآنی کریم کشور عراق که به صورت مجازی برگزار شد، خبر داده شد. حسین شالچی، در مورد این مسابقات گفت: فرایند برگزاری مراحل مختلف این مسابقات و اعلام نتایج آن تماماً در اردیبهشت‌ماه بوده است. با توجه به اینکه این مسابقات به صورت آزاد و بدون گزینش‌های مقدماتی برگزار شد، تعداد زیادی از متسابقان کشورهای مختلف، فرصت حضور پیدا کردند. این مسابقات طی سه مرحله ارزیابی و کاملاً به صورت مجازی برگزار شد و بعد از اتمام مرحله اول (غربالگری) ۴۰ نفر منتخب به مرحله دوم راه پیدا کردند که عمدتاً قاریانی از کشورهای عراق، مصر، مراکش، ایران و ... بودند. نهایتاً به یاری خداوند متعال در مرحله سوم و پایانی آن موفق به کسب رتبه اول شدم. شالچی پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب رتبه ممتاز در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کشور بحرین شده بود.

قرآن کریم

برگزاری مسابقات قرآن مناطق آزاد کشور 

در این هفته همچنین اسامی برگزیدگان هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت ‌‌و ترتیل قرآن کریم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر با حضور منتخبان قرآنی تمامی مناطق به صورت غیر حضوری و با قضاوت جمعی از استادان و داوران ملی و بین‌المللی در جزیره کیش برگزار شده بود، اعلام شد. در این دوره از مسابقات، مناطق آزاد اروند و کیش، رتبه اول را به صورت مشترک در قالب یک گروه تیمی و همچنین مناطق آزاد انزلی و قشم، رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

تجلیل از دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن 

مراسم تجلیل از دستگاه‌های همکار در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، ‌صبح روز دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والملسمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخشی از این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن در سال ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: در سال 1400 با توجه به بهبود شرایط کرونایی کشور و پیش بینی گسترش واکسیناسیون جامعه در قبال این بیماری، تلاش خواهد شد تا مسابقات به صورت حضوری برگزار شود. همچنین رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از افزایش صرفه جویی در مسابقات سال 1400 و نیز افزایش میزان جوایز برگزیدگان خبر داد.

برگزاری مسابقات قرآن سفیر مهربانی 

مرحله نهایی پانزدهمین دوره مسابقات قرآن سفیر مهربانی یادمان استاد مرحوم «علی اربابی» در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه با راهیابی ۳۰ برگزیده برگزار ‌شد. بنابر گفته «مهدی کارگری»، دبیر این دوره از جشنواره در مرحله نخست ۱۹۰ شرکت‌کننده حضور داشتند که ۱۱۰ نفر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند و از این تعداد ۳۰ نفر موفق به کسب حدنصاب و ورود به عرصه فینال شدند. همچنین در خبر دیگری از این مسابقات اسامی برترین‌های دو بخش از پانزدهمین دوره مسابقات «سفیر مهربانی» در رشته قرائت تحقیق بالای ۵۰ سال(پیشکسوتان) و مفاهیم بانوان، اعلام شد.

همچنین سفیر مهربانی، امثال رشته دیگری نیز داشت. مسابقه‌ای نیز بین پیشکسوتان قرآنی در رشته قرائت تحقیق بالای ۵۰ سال به صورت تک‌مرحله‌ای برگزار شد و پس از داوری آثار ارسال شده از قاریان به ترتیب حبیب‌الله پوراحمدی، محمدرضا برومند از تهران و علی‌اصغر شعاعی از قم توانستند، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند.

برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن 

بیست و دومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، صبح روز 28 اردیبهشت‌ماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد در سازمان اوقاف و امور خیریه و به منظور بررسی چهار موضوع برگزار شد. در ابتدای این جلسه، به مباحث و برنامه‌های در دست اجرای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و وضعیت بودجه‌ای این برنامه‌ها پرداخته شد. در بخش دیگری از این جلسه، محمدمهدی بحرالعلوم،‌ معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان برخی نکات در مورد بسته‌های تشویقی دستگاه‌ها برای انگیزه‌بخشی در مورد حفظ قرآن پرداخت و گفت: قبلاً در نیروهای مسلح تشویق برای افرادی که حافظ ۱۰ جزء به بالا بودند، در نظر گرفته بودند، اما اخیراً این موضوع به روزرسانی شده و برای افرادی که حافظ یک جزء به بالاتر هستند نیز تشویق‌هایی در نظر گرفته شده است که به خصوص برای نیروهای وظیفه بسیار انگیزه‌بخش خواهد بود. همچنین در پایان این جلسه مقرر شد تا پایان سال یک گزارش کلی از اقدامات صورت گرفته برای حفظ قرآن تهیه و به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شود.

فراخوان جذب معلم پشتیبان در طرح ملی نهضت آموزش قرآن 

فراخوان جذب معلم پشتیبان در طرح ملی نهضت آموزش قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» اعلام شد. در این طرح روخوانی قرآن به صورت مجازی با روش خودآموز آموزش داده می‌شود و معلم‌های پشتیبان وظیفه رفع اشکال و پاسخگویی به سؤالات قرآن‌آموزان را خواهند داشت. از شرایط پذیرش دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی، دارا بودن گواهینامه رسمی تربیت معلم قرآن مورد تأیید دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی از قبیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، سازمان اوقاف و امور خیریه و اعتاب مقدسه و داشتن حداقل سه سال سابقه تدریس و دارا بودن گواهینامه مورد تأیید دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی ذکر شده است.

انتشار جدیدترین اثر گروه همخوانی محمدرسول الله(ص)

جدیدترین اثر گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) با عنوان «بهشت بقیع» در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع منتشر ‌شد. این اثر که مراحل تصویربرداری خود را در هفته گذشته پشت سر گذشات در سالروز این رویداد، منتشر ‌شد. این اثر به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و گروه مردمی بهشت بقیع تهیه شده است.

اعلام فراخوان کتاب سال قرآنی

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در آخرین روز این هفته از اعلام فراخوان دریافت گزارش عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها خبر داد و گفت: از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف درخواست می‌شود تا پایان خردادماه عملکرد قرآنی خود را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کنند. رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دبیرخانه شورا تدوین کتاب سال در حوزه قرآن کریم است، گفت: این دبیرخانه سال گذشته پس از درخواست کتبی از همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور، اقدام به تدوین کتاب سال قرآن در سال ۱۳۹۸ کرد، که به عنوان تجربه‌ای آغازین، به تبیین تلاش‌های صورت گرفته برخی نهادها در امور قرآنی که گزارش خود را به این دبیرخانه ارسال نموده‌اند، پرداخت.

برگزاری سومین جلسه قرآنیان مکتب سلیمانی

همچنین در شامگاه روز جمعه 24 اردیبهشت ماه سومین جلسه مجمع قرآنیان مکتب سلیمانی با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ به منظور تبیین بیشتر نقش جامعه قرآنی و‌ نیز انتخاب اعضای شورای خادمان مجمع برگزار شد. در این جلسه یاد و خاطره شهید «احمد انصاری»، از شهدای قرآنی کشورمان گرامی داشته شد. همچنین عضویت افراد در شوراهای قرآنی مورد نقد برخی حاضران در جلسه قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha