غره و جریان مقاومت هماهنگی راهبردی با ایران دارند
کد خبر: 3973069
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)؛

غره و جریان مقاومت هماهنگی راهبردی با ایران دارند

استاد و عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: غزه و جریان مقاومت در منطقه فلسطین، هیچ‌گاه بدون اطلاع و هماهنگی راهبردی ایران و دیگر جریانات مقاومت درگیر نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی امروز در نشست علمی «تحولات فلسطین و ظهور معادلات راهبردی- تمدنی جدید جبهه مقاومت» که به همت پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) به صورت برخط برگزار شد، ضمن تحلیل رخدادهای جهان اسلام به ویژه وقایع اخیر، اظهار کرد: جریان مقاومت، که در جهان اسلام شکل گرفته است، موجب بر هم زدن تمامی تحلیل‌ها و معادله‌های صهیونیستی و غربی در دنیایی معاصر شده است.

وی با بیان اینکه جریان مقاومت در تحلیل استراتژیک خود به صورت هدفمند و هماهنگ با دیگر گروه‌های مقاومت کار می‌کند، افزود: غزه و جریان مقاومت در منطقه فلسطین هیچ‌گاه بدون اطلاع و هماهنگی راهبردی ایران و دیگر جریانات مقاومت درگیر نخواهد شد و همانطور که جهانیان مشاهده کردند، این جنگ نشان داد که قدس به عنوان پمپاژکننده خون هویتی در جریانات فلسطینی است و اگر رژیم اسرائیل بخواهد به فلسطین و مسجدالاقصی دست درازی کند، تمام ذخیره استراتژیک و مهمات راهبردی جریان مقاومت و منطقه فلسطین در برابر صهیونیست‌ها منفجر خواهد شد و این همان معادله بزرگی است که این جنگ رقم زد.

میرزایی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل در برابر حملات موشکی غزه عاجز مانده بود تا جایی که وزیر سابق اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص گفت؛ اگر غزه و حماس این بلا را بر سر ما می‌آورند، ایران و حزب الله چه بلایی سر ما خواهند آورد، زیرا این، نشان از عمق حملات غزه به اسرائیل است. همان گونه که تل‌آویو از برخورد موشک‌های جریان مقاومت در امان نماند؛ از این رو، غزه توانست ثابت کند که اگر اسرائیل ساختمان‌های مسکونی ما را بزند، ما تل آویو را خواهیم زد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی همه جنگ‌های اسراییل با جریانات مقاومت خاطرنشان کرد: در همه جنگ‌ها اعم از لبنان فلسطین و اعراب، همیشه نخستین هدف اسرائیل، خلع سلاح و از بین بردن تمام توانمندی‌های طرف مقابل بود، ولی در این جنگ این هدف را نمی‌بینیم. همان گونه که اسرائیل در ابتدای جنگ عنوان کرد ما به دنبال آرامش بلندمدت برای اسرائیل هستیم، ولی در این جنگ همان هدف هم ایجاد نشد و اسرائیل غافلگیر شد، چرا که امکان قرارگیری در مقابل صدها موشک را قابل پیش بینی نمی‌دانست؛ بنابر این، باید توجه داشت این امکانات استراتژیک فلسطین و گروه‌های مقاومت کاملاً فرایند تدریجی و تکاملی دارد و پس از پیروزی انقلاب، همه جنگ‌های گروه‌های مقاومت رو به جلو هستند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بی‌اثر بودن گنبد آهنین یکی از کارآمدترین معادلات جریان مقاومت در جنگ است، به طوری که در جریان جنگ اخیر، معادلات گسترده در عرصه‌های مختلف اتفاق افتاد و مهم‌ترین آن، از کار انداختن گنبد آهنین به شمار می‌رود که این امر موجب شد اسرائیلی‌هایی که هیچ وقت طعم موج پناهندگی نچشیده بودند، به اعتراف خودشان ۷۰ درصد مردمشان به مدت طولانی به پناهگاه‌ها بروند و همچنین زیرساخت‌های استراتژیک و پالایشگاه‌های انرژی رژیم اسرائیل به صورت گسترده دارای خاموشی شوند؛ برای نمونه، در شهری مانند عسقلان، ۷۰ درصد مردم شهر را ترک کرده بودند. نتانیاهو گفت حماس و فلسطین عسقلان را به جهنم تبدیل کرده است.

میرزایی با اشاره به پوشش رسانه‌ای این جنگ بیان کرد: رسانه‌ها در زمان جنگ در اسرائیل باید طبق خط و مشی وزارت دفاع اسرائیل باشند؛ از این رو، تا زمانی که اجازه نداشته باشند، نمی‌توانند سطح خرابی‌ها را گزارش دهند، ولی با این حال، اخباری از عمق خرابی‌ها رسانه‌ای می‌شد و حجم تخریب زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی از بعد اقتصادی هزینه میلیارد دلاری گزارش می‌شد، ولی به اذعان حماس، جریان خرابی‌ها در غزه به رقمی بالغ بر سیصد میلیون دلار است.

وی ادامه داد: معادلات راهبردی گروه‌های مقاومت تا جایی پیش می‌رود که اسرائیل اذعان می‌کند همه فرودگاه‌های بین المللی بسته شده است و این نخستین بار در تاریخ رژیم اسرائیل است که همه راه‌های ارتباطی در جنگ بسته شده است.

میرزایی تصریح کرد: نباید معادلات راهبردی این جنگ را تخریب منازل بدانیم، بلکه امروزه نزد افکار فلسطینیان اثبات شده است که اسرائیل بیش از هر زمان دیگر زوال پذیر است و گام‌های جدی برای این زوال پذیری صورت پذیرفته است و این امر در رسانه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و این معادله بزرگی است و ما را به نابودی اسرائیل نزدیک می‌کند و معادله قرن با این امر نابود می‌شود. همچنین باید توجه داشت اسرائیل بدون پیش شرط و یکطرفه، آتش بس اعلام می‌کند و این جز شکست فضاحت بار اسرائیل معنای دیگری ندارد.

وی ابراز کرد: از اتفاقات بزرگ این جنگ، تحقق بخشی از مطالبه رهبری در نامه‌ای است که در روز قدس نوشته و همبستگی و وحدت را مورد توجه قرار داده بودند، همان طور که در طول جنگ شاهد وحدت و هم افزایی در تمامی جریانات مقاومت بودیم. در این جنگ، در واقع انتفاضه واقعی در شهر‌ها به پا خاست طبق گفته رهبران اسرائیلی، به پا خاستن مردم در شهرهای اسرائیل از موشک‌های غزه بدتر است.

عضو هیئت علمی المصطفی تأکید کرد: این معادلات جدید، دلیل محکم و کاملاً معقول زوال رژیم اسرائیل است و پس از این جنگ، جهان اسلام سر بلند خواهد بود و این اتفاق بسیار مبارکی است. باید توجه داشت خودباختگی فرهنگی جهان اسلام در طول تاریخ معاصر سبب شده بود که رژیم اسرائیل در تمامی عرصه‌ها موفق باشد. نیاز است علمای اسلام در جهت رویارویی تمدنی، موجب افتخار سازی عرصه جهان اسلام باشند.

انتهای پیام
captcha