مقاومت در برابر به خطر افتادن قدس «موضعی تاریخی» اتخاذ کرد‌ / معامله قرن متلاشی شد + فیلم
کد خبر: 3973719
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
سید حسن نصرالله:

مقاومت در برابر به خطر افتادن قدس «موضعی تاریخی» اتخاذ کرد‌ / معامله قرن متلاشی شد + فیلم

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم غاصب اسرائیل گفت: مقاومت در برابر به خطر افتادن قدس، موضعی تاریخی اتخاذ کرد.

سخنرانی نصرالله به مناسبت عید مقاومت در لبنان آغاز شد

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سخنرانی «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله به مناسبت سالروز فرار نظامیان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در ۲۵ ماه می ۲۰۰۰ معروف به «عید مقاومت و آزادسازی» امشب، چهارم خرداد از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد.
نصرالله با اشاره به پیروزی اخیر مقاومت در غزه در برابر صهیونیست‌ها گفت: این پیروزی بزرگ و عظیم را به مقاومت در فلسطین تبریک می‌گوییم.
وی افزود: مقاومت لبنان هر ساله ۲۵ می را جشن می‌گیرد؛ روزی که ارتش رژیم صهیونیستی برای همیشه از جنوب لبنان فرار کرد و بخش‌هایی از خاک لبنان که از سال ۱۹۷۸ اشغال شده بود، بعد از ۲۲ سال مقاومت آزاد شد. زین پس دو پیروزی بزرگ را جشن خواهیم گرفت یکی پیروزی ۲۵ مه سال ۲۰۰۰و یکی پیروزی ۲۱ مه سال ۲۰۲۱ در غزه.

به خانواده و بازماندگان شهدای مقاومت فلسطین تبریک و تعزیت می‌گوییم. رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی و فرماندهان نظامی آنها در نبرد اخیر بسیار درخشیدند.
وی افزود: پیروزی در سال ۲۰۰۰ در جنوب لبنان، پیروزی بزرگی بود که ملت لبنان و مقاومت آن را رقم زدند و در نتیجه فداکاری‌های ملی حاصل شد.

دبیرکل حزب‌الله افزود: پیروزی سال 2000 پیامدهای راهبردی داشت. پیروزی سال 2000 پایه‌گذار دوره پیروزی‌ها بود و در آن زمان، مقاومت این پیروزی را به فلسطین تقدیم کرد، زیرا هدف اصلی آنجاست. 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه پیروزی سال 2000 پایه‌گذار دوره پیروزی‌ها بود و در آن زمان، مقاومت این پیروزی را به فلسطین تقدیم کرد، زیرا هدف اصلی آنجاست، تصریح کرد: نتایج پیروزی سال 2000 راهبردی بود و به همین علت مقامات دشمن درباره خطرات راهبردی آن شکست، هشدار دادند. دستاوردهای جنگ بیست و پنجم مه سال 2000 دشمن و دوست و آرمان فلسطین و مسأله آزادسازی و نزاع در منطقه را در برابر یک مسیر جدید و  بردی و تاریخی مختلف قرار داد.
 سیدحسن نصرالله با بیان اینکه مقاومت در برابر به خطر افتادن قدس، موضعی تاریخی اتخاذ کرد، گفت: به خطر افتادن قدس، سران مقاومت را بر آن داشت تا موضعی تاریخی، جدید و قاطعانه اتخاذ کنند.
 

دشمنی احمق مقابل ماست

 
علت نبرد اخیر، حمایت و زورگویی مقامات دشمن و دست کم گرفتن مقاومت و اشتباه در محاسبات‌شان بود.
جنگ اخیر به سبب حماقت، و استکبار و غرور دشمن و باور قاطع به پیروزی در هر جنگی صورت گرفت اما محاسبات این رژیم درست نبود و هنگامی که با حماقت خود اقدام به تجاوزات در قدس کرد با پاسخ قاطع مقاومت روبه‌رو شد.
 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: در خطر قرار گرفتن قدس، سبب تصمیم قاطع و جدید سران مقاومت فلسطین شد. جنگ اخیر [در غزه] جنگ متفاوتی بود؛ دیگر، اتفاقاتی را که منجر به این جنگ شد مرور نمی‌کنم. در جریانید که صهیونیست‌ها قصد تخلیه محله شیخ جراح [در شهر قدس] را داشتند. وارد شدن شهر قدس [و مسجدالاقصی] در دایره خطر، سران مقاومت را واداشت تا تصمیمی قاطع و تاریخی و جدید بگیرند. ما مقابل دشمنی عاقل نیستیم؛‌ دشمنی احمق و متکبر اما شکست‌خورده مقابل ماست امام همیشه این جمله را تکرار می‌کرد که سپاس خدا را که دشمنان ما را از احمق‌ها قرار داد علت جنگ اخیر حماقت سران دشمن و تکبر آنان و دست‌کم گرفتن مقاومت و ارزیابی اشتباهشان بود. ارزیابی دشمن این بود که واکنش‌ها به یهودی‌سازی قدس فراتر از صدور بیانیه‌ نمی‌رود دشمن گمان نمی‌کرد که غزه چنین تصمیم تاریخی و عظیمی برای حمایت از قدس‌ [اشغالی] بگیرد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه اقدامات دشمن در محله شیخ جراح یک تخلیه عادی از ساکنان نبود بلکه در واقع بخشی از برنامه یهودی‌سازی قدس و تهی کردن این شهر از ساکنان فلسطینی آن بود، توضیح داد: دشمن تصور می‌کرد که عکس‌العمل به این امر تنها از بیانیه‌ها و محکومیت‌های ظاهری فراتر نخواهد رفت.
با این حال مقاومت در غزه با پاسخ خود دوست و دشمن را حیرت زده کرد و این پاسخ نقطه عطفی در تاریخ  درگیری بین اشغالگران و گروه‌های مقاومت بود.
وی افزود: از این اقدام مقاومت غزه باید تقدیر و تشکر کرد چراکه مقاومت تا پیش از آن همیشه از غزه دفاع می‌کرد اما در این نبرد، در مقابل تجاوز اشغالگران به قدس ایستادگی کرد، تهدید کرد و هنگامی که دشمن اقدامات خود را متوقف نکرد در زمانی که وعده داده بود، به دشمن حمله کرد.
برای نخستین بار بود که غزه برای حمایت از قدس و نه حمایت از غزه وارد نبرد با اشغالگران شد. 
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: نبرد سیف القدس این امر را به صهیونیست‌ها ثابت کرد که باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند چرا که هر گونه  توهین به مقدسات در قدس با پاسخ مقاومت مواجه خواهد شد. و اینکه توهین به مقدسات تنها به غزه محدود نخواهد بود و مقاومت در غزه معادله جدیدی ایجاد کرد معادله مسجد الاقصی و قدس  و مقاومت مسلحانه، این معادله که جنگ بعدی نه جنگی محدود به غزه بلکه جنگی منطقه‌ای خواهد بود  و اسرائیل دریافت که هر گامی در راستای جنگ بعدی زوال این رژیم را تسریع خواهد کرد.
وی افزود: تمام جهان در جنگ اخیر دریافت که دربرابر یک ملت واحد فلسطینی قرار دارد که به دنبال هدف واحد است، این جنگ اعتبار مسئله فلسطین را دوباره در جهان و رسانه‌های جهانی زنده کرد.
 

عملیات سیف القدس معامله قرن را زمین زد

 
نصرالله با برشمردن نتایج عملیات سیف القدس گفت: از نتایج نبرد سیف القدس زنده کردن روح و فرهنگ مقاومت به عنوان تنها راه بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی بود. این نبرد ضربه نابود کننده‌ای به ماجرای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر بود و بعد از نبرد سیف القدس می‌توان گفت که معامله قرن شکست خورده و متلاشی شد.
دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: از دیگر نتایج این جنگ، ظهور مجدد وجهه واقعی اسرائیل به عنوان یک نظام نژادپرستانه بود و از مهمترین نتایج این بود که نبرد سیف القدس  قطب‌نمای منطقه را به سوی دشمن حقیقی و واقعی یعنی اسرائیل بازگرداند پیش از آن دشمن تلاش می‌کرد تا جمهوری اسلامی ایران را دشمن معرفی کند اما پس از این جنگ همه دریافتند که دشمن حقیقی همان اسرائیل است.
نصرالله از دیگر نتایج جنگ اخیر را وارد شدن نوار غزه و تاثیر آن در کل مسئله فلسطین دانست و گفت: این پیشرفت عظیمی در این جنگ بود. از مهمترین دستاوردهای مقاومت  در جنگ اخیر در غزه، توانایی مقاومت در تداوم شلیک موشک به اراضی اشغالی در ساعت‌هایی بود که از پیش تعیین شده بود. جنگ اخیر توان موشکی مقاومت را از نظر کیفیت و کمیت سلاح‌ها نشان داد.
 
نصرالله گفت: هنگامی که اسرائیلی احساس کند در این سرزمین امنیت ندارد از آنجا مهاجرت خواهد کرد چرا که کشور اسرائیل یک کشور مجعول است و از مهمترین دستاوردهای این نبرد مخدوش شدن تصویر امنیت اسراییل در نزد جهانیان بود. این جنگ امنیت رژیم اسرائیل را فلج کرد و این دستاور نظامی بزرگ و بی‌سابقه مقاومت بود.
دبیر کل حزب‌الله از دیگر نتایج این جنگ را، ناچار شدن مواجه اشغالگران  فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی سال 1948 توصیف کرد و  گفت: این امر یک تهددی وجودی برای این رژیم است.  اسرائیل در این جنگ از متوقف ساختن پرتاب موشک‌ها ناتوان بود امری که یک شکست اطلاعاتی بود و دستاورد مهم دیگری جنگ بود.  گنبد آهنینی که دشمن تا این میزان به آن افتخار می‌کرد در مواجهه با موشک‌های مقاومت ناتوان بود و نتوانست انتظارات را برآورده کند. همچنین دشمن نتوانست، توان واقعی و ذخیره اصلی موشکی مقاومت در این غزه را نابود سازد.
سیدحسن نصرالله گفت: ناتوانی از برآورد پاسخ مقاومت و فلسطینیان داخل مرزهای اسرائیل به تجاوز این رژیم از مهمترین جلوه‌های شکست این رژیم بود. همچنین می‌توان از ناتوانی ورود به جنگ زمینی و با توجه به قدرت ارتش اسرائیل این امر را باید شکست استراتژیک برای این ارتش دانست.
نصرالله از دیگر نشانه‌های شکست اسرائیل را ناتوانی در ترسیم چهره طرف پیروز از خود دانست و گفت: اما در باره مقاومت در لبنان  باید گفت که وضعیت ما از نظر آمادگی تجهیزاتی و عملیاتی و در بهترین وضعیت خود هستیم. خطاب به دشمن باید گفت که در محاسبات خود درباره لبنان آنگونه که درباره غزه صورت گرفت، اشتباه نکنید. مقاومت حتی با استناد به مواضع رسمی دولت لبنان نیز در موضعی قوی است.
 

تحولات داخلی لبنان از نگاه نصرالله

 
نصرالله گفت: درباره حوادث اخیر نیز باید در حساب خود با دشمن، شهید محمد طحان، شهید راه قدس را نیز اضافه کنیم.
وی افزود: مشکل تشکیل حکومت در لبنان یک مشکل داخلی محض است و برای حل آن دو راه بیشتر ندارد یا توافق میان رییس جمهور و رییس دولت یعنی میشل عون و سعد حریری یا مساعدت رییس مجلس، استاد نبیه بری.  
 نصرالله گفت: ایستادگی محور مقاومت در کشورهای مختلف از قبیل عراق، سوریه، ایران و دیگر کشورها از جمله یمن پشتیبانی اساسی پیروزی مقاومت در فلسطین بود. موضع آیت‌الله سیستانی نیز در موضوع فلسطین امری است که بسیاری از دوست و دشمن در سطح جهان با آن موافقت کردند.
نصرالله با بیان اینکه دشمن در صدد بود تا محور مقاومت و کشورهای مختلف آن را زمین‌گیر کند، گفت: در ایران به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی و جایگزینی حکومتی طرفدار غرب در این کشور بودند. در عراق به دنبال قدرت‌گرفتن داعش و در سوریه نیز به دنبال سقوط دولت حاکم و قدرت گرفتن داعش و تکفیریان دیگر از جمله جبهة النصره بودند، در صورتی که این امر محقق نشد. سرنوشت لبنان نیز مشخص بود. اما با ایستادگی مقاومت این طرح‌ها شکست خورد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: در این میان عملکرد یمن با وجود تحریم‌های سنگین و محاصره این کشور، در تمام سطوح شگفت‌انگیز بود و پشتوانه عظیمی برای محور مقاومت ایجاد کرد. امروز مقاومت و فرهنگ آن پشتوانه گسترده و متنوعی از نظر دینی، مذهبی، فکری و سیاسی دارد.
سیدحسن نصرالله گفت: واکنش یمن به تحولات مختلف با وجود محاصره تحمیلی علیه این کشور در همه عرصه‌ها، فوق‌العاده است و مواضع این کشور قدرت عظیمی برای محور مقاومت محسوب می‌شود. چشم‌ها در برابر تعامل ملت یمن با آرمان فلسطین، به گریه می‌افتد. ما خطاب به ایشان می‌گوییم، آیا شما خودتان که در محاصره هستید نان دارید که آن را با ملت فلسطین تقسیم کنید؟ 
این در حالی است که بسیاری از عرب‌ها و مسلمانان املاک و اموال شخصی‌شان میلیاردها دلار است و بسیار اضافه‌تر از سفره‌هایشان دارند و می‌توانند همه ملتها را غذا دهند. 
 
نابودی رژیم صهیونیستی از هر زمان دیگری نزدیک‌تر است
 
نصرالله با تأکید بر اینکه نابودی رژیم صهیونیستی از هر زمان دیگر نزدیکتر شده است، گفت: از همه کسانی که در طول سال‌های گذشته از مقاومت حمایت کردند و در صدر آنها جمهوری اسلامی و در رأس آنها رهبر انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم.
انتهای پیام
captcha