آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات + فیلم
کد خبر: 3974293
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات + فیلم

«آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن، مؤلف کتاب میزان‌القرائه بر روی سایت ایکنا منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا، به بهانه آغاز سیزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز از سوی شورای عالی قرآن، فیلمی آموزشی با موضوع «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن، مؤلف کتاب میزان‌القرائه (نخستین کتاب در کشور که درباره نَبر و آکسان‌ها در قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است) طی 14 قسمت، هر دو هفته یک‌بار، روزهای یکشنبه بر روی خروجی ایکنا قرار می‌گیرد.

مؤلف مطالب کتابش را طی دوره اقراء از شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، از استادان مصری، فرا گرفته است و به اذعان خودش «پس از تحقیق و بررسی فراوان به روش جدیدی دست پیدا کرده که یادگیری و آموزش تکیه‌های صوتی را آسان می‌کند». فایل تصویری و متن قسمت نخست در ذیل آمده است؛

«روش‌هایی که در کشورمان و سایر کشورهای اسلامی برای آموزش نبر و آکسان‌های قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش هجاشماری (شناسایی نبر کلمات با شمارش هجای کلمات) است و با توجه به نواقص آن، کار را برای فراگیری اندکی  سخت می‌کند، اما در روش جدید (که در کتاب نیز به آن اشاره شده است) شناسایی نبر به واسطه شمارش تعداد حروف هر کلمه مد نظر است و به سهولت می‌توان نبر را پیدا کرد.

نبر و آکسان در زبان‌های مختلف اسامی گوناگونی دارد. در زبان فارسی تکیه یا فشار، در زبان عربی نبر یا ضغظ، در زبان انگلیسی استرس و در زبان فرانسه اکسنت(آکسان) نامیده می‌شود. با توجه به اینکه زبان مادری ما فارسی است، باید کلمه فارسی تکیه را به کار ببریم که در کتاب و برنامه آموزشی از آن استفاده کرده‌ام و نیز مورد تأکید شیخ عصفور است. تکیه یعنی وارد کردن فشار صوتی که به دو صورت بیان می‌شود؛ تکیه بر حرفی از حروف کلمه و تکیه بر کلمه‌ای از کلمات و عبارات که بیشتر در قرائت تحقیق قرآن کریم رایج است. (برای آشنایی بیشتر با این دو صورت به فیلم مراجعه شود.)

انتهای پیام
captcha