چگونه در دوران کرونا بر اضطراب غلبه کنیم + فیلم
کد خبر: 3974589
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
سیما فردوسی تشریح کرد؛

چگونه در دوران کرونا بر اضطراب غلبه کنیم + فیلم

یک روانشناس بالینی با ذکر نکاتی برای غلبه بر اضطراب تصریح کرد: اگر نتوانید افکارتان را مدیریت کنید و مرتباً به اموری که غیر قابل پیش‌بینی هستند بیندیشید و تمرکزتان بر این امور باشد، سطح اضطراب بالا می‌رود.

سیما فردوسی

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامد‌های مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود، اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت اضطراب در شرایط ملتهب کرونایی است. علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها و الزامات در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اما دریافت خبر‌های نگران‌کننده درباره افزایش آمار‌های ابتلا به کرونا و مرگ و میر‌های ناشی از آن، سطح اضطراب را در جامعه بالاتر برده است.

به این منظور، خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محور‌های مختلف کرده است و درگفت‌وگو با «سیما فردوسی»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، دوازدهمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «مقابله با اضطراب در دوران کرونا» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.
 

زندگی در ایام کرونا گرچه سخت است، اما اگر به زندگی رنگ و لعاب دهیم و بتوانیم میان غصه خوردن و گلایه و شکایت و یا انجام کار‌هایی برای کنترل اضطراب در این دوران، دست به انتخاب بزنیم و کار‌هایی را انجام دهیم که سطح اضطرابمان را کاهش می‌دهد، از این شرایط به سلامت عبور خواهیم کرد.

مقابله با اضطراب در دوران کرونا به ویژه برای کودکان بسیار مهم است. اگر نتوانید افکارتان را مدیریت کنید و مرتباً به مسائلی بیندیشید که اموری غیرقابل پیش‌بینی هستند و تمرکزتان بر این‌ امور باشد، سطح اضطراب بالا می‌رود. برای مثال اگر در دوران کرونا تمرکز ما بر ساخت واکسن کرونا، زمان و یا چرایی عدم ساخت آن و ... باشد، در حالی که این فرایند‌ها از سوی ما قابل پیش‌بینی نیست و حتی قابل کنترل از جانب ما نیز نیست، سطح اضطرابمان بالا می‌رود.

درباره پدیده مرگ نیز این اضطراب‌ها وجود دارد. ما از زمان مرگ، نحوه و چگونگی آن خبر نداریم و حتی نمی‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم. افراد مضطرب مرتباً به این نوع افکار می‌پردازند و قادر به پیش‌بینی هم نیستند، نتیجه آنکه اضطراب آن‌ها بالا می‌رود. افراد مضطرب مدام به اتفاقات منفی و پیامد‌های آن فکر می‌کنند و لذا نمی‌توانند افکار خود را مدیریت کنند. اولین اقدام برای مقابله با اضطراب، مدیریت فکر است؛ نباید جایی برای افکار منفی و غیرقابل پیش‌بینی در ذهن ما وجود داشته باشد.

کودکان نیز اضطراب را از والدین فرا می‌گیرند که در ایام کرونا نیز این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. باید تلاش شود که کودکان زیاد در معرض شنیدن اخبار کرونا قرار نگیرند. حتی بزرگسالان نیز نباید مرتباً اخبار را رصد کنند و پیگیری لحظه‌ای داشته باشند.

نکته دیگر اینکه سعی کنید اخبار را از رسانه‌های داخلی و محلی دنبال کنید. در فضای مجازی به دنبال اخبار نگردید. افراد سودجویی که در این فضا به دنبال آزار دیگران هستند، اخبار نادرست را منتشر می‌کنند که اغلب ریشه و منبع صحیحی ندارد و خود را گرفتار حوادث دروغین می‌کنند. اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی و ملی دنبال کنید.

افراد مضطرب باید تغذیه سالم و ورزش روزانه را در برنامه‌های خود لحاظ کنند و با مشاوران در ارتباط باشند و با عزیزانشان هم صحبت شوند و مشغولیت ذهنی برای خود دست و پا کنند. این افراد هرچه بدون مشغولیت و بی‌برنامه باشند، سطح اضطرابشان بالاتر می‌رود. باید با کودک مضطرب حرف زد و اجازه داد تا او بتواند درباره اضطرابش صحبت کند. پدر و مادر نقش کمک‌کننده برای کودک خود دارند و نباید آن‌ها را سرزنش کنند و باید حامی کودک خود باشند.

در حال حاضر، جامعه در یک وضعیت بحران قرار دارد و هر چقدر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم و بدانیم با رعایت این موارد تا حد زیادی در امان خواهیم بود، سطح اضطرابمان کاهش پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha