راه‌های درمان و بهبود بیش فعالی در کودکان + فیلم
کد خبر: 3972915
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
سیما فردوسی تبیین کرد:

راه‌های درمان و بهبود بیش فعالی در کودکان + فیلم

یک روانشناس بالینی تصریح کرد: به کار بردن روش‌های تشویقی در بهبود شرایط بیش فعالی بچه‌ها بسیار مؤثر است؛ آن‌ها را برای کار‌های خوب تشویق کنید و اعتماد به نفس را در آن‌ها بالا ببرید. ایراد گرفتن و انتقاد کردن را کنار بگذارید، چراکه او نسبت به خود احساس بدی پیدا می‌کند و تلاشی برای بهبود خود نمی‌کند.

سیما فردوسی

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامد‌های مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود، اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، روابط و تعامل والدین با فرزندان خود است.  به این منظور، خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محور‌های مختلف کرده که در همین راستا «سیما فردوسی»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، یازدهمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «کودکان بیش فعال» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.
 

بچه‌های بیش فعال، فزون کنشی دارند و کنش و رفتارهایشان بیش از اندازه و حرکاتشان زیاد است. این‌طور تصور نشود که بچه‌های بیش فعال شبانه روز از در و دیوار بالا می‌روند، نه این‌طور نیست. خیلی از افراد کلمه «شیطنت» را درباره این بچه‌ها به کار می‌برند. این‌گونه بچه‌ها به طور معمول دائماً در حال تحرک هستند و نمی‌توانند تمرکز کنند. بسیاری از بچه‌های بیش فعال نقص دقت و تمرکز دارند. البته همگی آنها اینگونه نیستند و گروهی از بچه‌های بیش فعال در دقت کردن و تمرکز، مشکلی ندارند.

بچه‌های بیش فعال علاوه بر این خصوصیت‌ها، رفتار‌هایی هم دارند که در برخی شدیدتر و در برخی ممکن است خفیف باشد، برای مثال زیاد صحبت می‌کنند و یا وسط حرف دیگران و بزرگتر‌ها می‌پرند، حالت‌های تکانشی دارند و اصطلاحاً تکانش‌گر هستند، یا اینکه فکر نمی‌کنند و یک باره عمل می‌کنند، این بچه‌ها گاهاً حتی به خطرات نمی‌اندیشند و از بلندی بالا می‌روند و یا خود را از جایی به پایین پرت می‌کنند. گاهی اوقات هم این بچه‌ها حرف‌های زشت می‌زنند و والدین تعجب می‌کنند که از کجا و از چه کسی یاد گرفته است.

بچه‌های بیش فعال بیش از دیگر بچه‌ها، تمایل به انجام کار‌های خلاف و حرف‌ها و اعمال منفی دارند. در همین رابطه خیلی زودتر کار‌های منفی را یاد می‌گیرند و خرابکاری بیشتری دارند. اشیا را پرتاب می‌کنند و عصبانی که می‌شوند، دعوا و کتک‌کاری می‌کنند و گاهی حتی بزرگتر‌ها و والدین خود را کتک می‌زنند. این حرکات و پافشاری بر روی خواسته‌های خود و حالت‌های تکانش‌گری، از علائم بیش فعالی است.

والدینی که فرزندانی با این رفتار‌ها و حرکات دارند، حتماً باید با یک روانشناس بالینی و روانپزشک کودک و نوجوان برای درمان مشورت کنند. گاهی دارو تجویز می‌شود ولی همه بچه‌های بیش فعال نیازی به دارو ندارند. توصیه‌های رفتاری وجود دارد که برای همه خانواده‌ها و والدین در چنین شرایطی لازم و ضروری است. این والدین هرگز نباید از روش‌های قهری و برخورد فیزیکی و کتک‌کاری برای کنترل استفاده کنند، چراکه فرزند پرخاشگر و انتقام‌جو می‌شود.

در عین حال، به کار بردن روش‌های تشویقی بسیار مؤثر است، بنابراین این بچه‌ها را برای کار‌های خوب تشویق کنید و اعتماد به نفس را در آن‌ها بالا ببرید. ایراد گرفتن و انتقاد کردن را کنار بگذارید، چراکه بچه نسبت به خود احساس بدی پیدا می‌کند و تلاشی برای بهبود خود نمی‌کند. هرگز مقابل دیگران بر سر او داد نزنید و ابداً به او انتقاد نکنید. مسئولیت‌های کوچکی که از عهده‌اش برمی‌آید به او بسپارید.

بهتر است بچه‌های بیش فعال، شب‌ها زود بخوابند و در فضا‌های مجازی حضور پیدا نکنند و اگر هم حضور دارند، زمان حضور محدود شود. این بچه‌ها باید از تغذیه خوبی برخوردار شوند و از خوراکی‌هایی که نقص دقت آن‌ها را بهبود می‌بخشد استفاده کنند. استفاده از برنامه‌های ورزشی بسیار کمک‌کننده است و در افزایش میزان دقت و تمرکز آن‌ها مؤثر است. برنامه‌های ورزشی هدفمند و وقت گذاشتن و مشورت کردن با متخصص، روند بهبود شرایط بچه‌های بیش فعال را فراهم می‌کند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دل طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۷:۵۷
1
0
سلام کودکان بیش فعال باید درمان بشن
فرشته الیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۳:۲۴
0
0
سلام و سپاس ویژه
صاحب خیر و عزت باشید.
captcha