استکبارستیزی؛ درس نهضت امام(ره) برای ملت‌های جهان + فیلم
کد خبر: 3975141
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد مالزی بیان کرد:

استکبارستیزی؛ درس نهضت امام(ره) برای ملت‌های جهان + فیلم

رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد مالزی در وبینار «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره)» گفت: استکبارستیزی و مبارزه با امپریالیسم پیام انقلاب اسلامی برای همه جهان بود و ایران در این زمینه بهترین الگو برای کشورهای جهان است.

به گزارش ایکنا، به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، وبینار «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره)» از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) امروز، پنجشنبه ۱۳ خرداد به صورت مجازی در مرقد امام در حال برگزاری است.

«محمد عزمی عبدالحمید» رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم نهاد اسلامی مالزی در پیامی تصویری به این وبینار اظهار کرد: امام خمینی(ره) روحیه وحدت و یکپارچگی را در بین همه مردم ایران از روشنفکران، سیاستمداران و مردم شهر و روستا در بین پیروان همه مذاهب اسلامی پدید آورد.

بیشتر بخوانید:



مشروح سخنرانی عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی در این وبینار به این شرح است: 

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. در سالگرد ارتحال امام خمینی(س) مایلم دیدگاه خودم درباره اندیشه‌ها و مجاهدت‌های ایشان را با شما در میان بگذارم. در واقع سال 1979 که انقلاب، تحت رهبری امام پیروز شد، لحظه تاریخی مهمی برای کل جهان بود. نمی‌خواهم درباره روند پیروزی انقلاب سخن بگویم بلکه بسیار مهم است که عوامل و مفاهیمی را که باعث پدید آمدن انقلاب تحت رهبری امام خمینی شد، بشناسیم.

ما در قرن بیستم شاهد ظهور انقلاب‌های بسیاری در جهان بودیم. بعضی از آنها به نتیجه نرسیدند و بعضی دیگر کوتاه‌مدت بودند و از بین رفتند. اما تفاوت انقلابی که امام خمینی(س) پدید آورد این بود که این مفهوم را تبیین کرد که چرا انسان به عنوان مخلوق خداوند و نشانه عظمت او باید علیه ظلم و ظالمان قیام کنند.

 علاوه بر این، امام اصول و ارزش‌های اسلامی را در انقلاب خود ترکیب کرد. این نکته بسیار مهمی است که درک کنیم چرا انقلاب اسلامی پایدار ماند. علت این بود که امام مفهوم قیام مستضعفین علیه مستکبرین را مطرح کرد.

ایران و بسیاری از کشورهای جهان، سال‌ها گرفتار امپریالیسم بوده‌اند و این امپریالیسم بعدها تبدیل به ابزار هجمه غرب از طریق تهاجم فرهنگی و سلطه علیه کشورها حتی کشورهای مستقل بوده است. رهبران بسیاری از کشورهای اسلامی به این دام افتادند و خود تبدیل به حکام ظالم شدند. آنها قادر نیستند احساسات مردم خود را درک کنند اما در ایران تعالیم اسلامی و آموزش قرآن و الگو گرفتن از پیامبر توانسته انقلاب اسلامی را حفظ کند و تا به امروز برساند.

موضوع مهمی که امام خمینی مطرح کرد این بود که همه مسلمانان باید با هم متحد شوند. باید دشمنان خود را بشناسیم. این جوهر تعالیم امام بود که کل امت را به آن مجهز کرد.

ایران با چالش‌ها و تهدیدهای بزرگی روبه‌رو بوده است. ایران از سوی دولتی که امام خمینی آن را شیطان بزرگ نامید با چالش‌ها و تهدیدهای بزرگی روبه‌رو بوده است. شیطان بزرگ مفهومی است که همه شر و بدی‌ها را در حکومت ایالات متحده می‌بیند. این یک درک کامل از ماهیت دشمن است. این یعنی شما یک دشمن دارید و اگر متفرق باشید نمی‌توانید با این دشمن مقابله کنید. امام خمینی روحیه وحدت و یکپارچگی را در بین همه مردم ایران از روشنفکران، سیاستمداران و مردم شهر و روستا در بین پیروان همه مذاهب اسلامی پدید آورد.

اینگونه بود که این انقلاب و نهضت توانست به یک الگو تبدیل شود. این برای همه کشورهایی که هنوز در دوران پسااستعماری تحت سلطه استکبار قرار دارند و قادر نیستند که بر سلطه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده و عوامل آنها غلبه کنند الهام‌بخش بوده است. بدین دلیل بود که این انقلاب تحت رهبری امام خمینی به یک نهضت بزرگ تبدیل شد. مردم توانستند مفهوم قیام علیه ظلم و سرکوب  را به طور عملی ببینند و آن را به امری درونی تبدیل کنند.

نکته دیگر درباره اندیشه‌های امام این است که نیاز به مفهوم رهبری و هدایت درست جامعه رهبری را نشان داد. از نظر امام، رهبری امانتی از جانب خداوند متعال است که انسان باید به عنوان خلیفه خداوند روی زمین از آن امانتداری کند. بنابر این کسانی که رهبر انتخاب می‌کنند باید این را درک کنند. این یکی از اصول رهبری امت است. ما می‌توانیم در اندیشه‌های امام خمینی روحیه و مشخصات رهبری را بینیم.  ما شاهد این  هستیم که برخی از کشورهای اسلامی دچار خودخواهی شده و به دنبال قدرت‌طلبی هستند. می‌بینیم که ضعف‌ها دوباره بر می‌گردند این امر انقلاب‌ها را تهدید می‌کند و مأموریت اسلام را در زمینه مقاومت و قیام علیه ظلم به مخاطره می‌اندازد.

فکر می‌کنم این چیزی بود که امام سعی کرد در سخنرانی‌های خود در سراسر عمرش بیان کند. بسیار مهم است که بدانیم اگر مفهوم وحدت اسلامی درک نشود امت اسلام دچار زیان می‌شود و این محور اصلی اندیشه امام بود. او همچنین توانست روشن کند مفهوم اسلام به عنوان یک ملت یکپارچه چیست.

اسلام یک امر شخصی نیست. اسلام بر همه اعمال ما حاکم است. اسلام در مورد آنچه می‌خوریم یا انجام می‌دهیم، در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظر دارد. اسلام بر همه امور از جمله مدیریت جامعه و توسعه یک ملت، صاحب نظر است.

امام خمینی یادآور شد که باید ماهیت امت اسلام به عنوان یک جامعه، یک خانواده و یک ملت درک شود. در غیر این صورت اگر ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و سنت‌های اسلامی خود را فراموش کنیم آسیب‌پذیر خواهیم شد و افول خواهیم کرد.

به همین دلیل امام به مردم نشان داد که حاکمان پیشین ایران در همه چیز اعم از علم، سیاست و تکنولوژی به غرب وابسته بودند. ملت مسلمان ایران نمی‌توانستند این وضع را تحمل کنند.

این احساس وجود داشت که کشور ایران در علم، سیاست، تکنولوژی، آموزش و پرورش در همه چیز به غرب وابسته بود. حتی مدارک دانشگاهی محققان و دانشگاهیان باید از غرب گرفته و تأیید می‌شد. این درست نبود.

امام به مردم گفت که باید به تاریخ و ریشه‌های اسلامی خود برگردند. باید این باور را تقویت کرد و هژمونی امپریالیستی قدرت‌های غربی را در هم شکست. امام این را به صورت روشن در سخنان خود بیان کرد که ما نمی‌توانیم بنده غرب باشیم ما باید خود را قوی کنیم و مستقل باشیم.

ما با دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و جوامع و کشورها تعامل داریم اما باید دیدگاه‌های خود را حفظ کنیم. ما به عقاید خود اطمینان داریم. ما به دیگران حمله نمی‌کنیم و حامی حق و حرمت انسان هستیم.

امام خمینی حرمت انسان و ملت‌ها را آموخت. دلیل حمله به ایران و تحریم از سوی شیطان بزرگ، این بوده که آنها می‌دانند این کشور سعی کرده از نظر اقتصادی مستقل باشد هر چند بسیار دشوار است.

امام خمینی به مردم نشان داد چگونه منابع و مردم خود را مدیریت کنند. چگونه مردم را آموزش دهند و متحد کنند و از نظر اقتصادی پیشرفت کنند که این امر باعث فشار غرب بر ایران شد. اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید با هم متحد باشیم.

وقتی امام به رئیس‌جمهور شوروی (گورباچف) نامه نوشت همان کاری را کرد که پیامبر کرد. ما باید به روشنی مسئولیت خود به عنوان یک مسلمان را در قبال همه انسان‌ها انجام دهیم و این بسیار مهم است.

انتهای پیام
captcha