انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره‌ معاصر است
کد خبر: 3975400
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره‌ معاصر است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با بیان اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره‌ معاصر است، اظهار کرد: امام راحل بی نظیرترین رهبر انقلاب در بین سایر انقلاب‌های دنیا است که در سه مرحله نظریه پردازی، مدیریت میدانی و معماری آینده انقلاب نقش ویژه‌ای داشتند.

انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره‌ معاصر استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام محمد انوری مسئول مهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، امروز، 13 خردادماه، در مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهدای قیام ۱۵ خرداد در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره‌ معاصر است و امام راحل بی نظیرترین رهبر انقلاب در بین سایر انقلاب‌های دنیا است که در سه مرحله نظریه پردازی، مدیریت میدانی و معماری آینده انقلاب نقش ویژه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: برخی از رهبران انقلاب در دنیا تنها تا مرحله‌ نظریه پردازی نقش داشتند و این دیگران بودند که انقلاب را به ثمر رساندند اما امام خمینی(ره) در هر سه محور ذکر شده نقش ویژه ای داشته و انقلاب را بنا نهادند.

انوری، در خصوص نقش امام راحل در حضور میدانی و همچنین معماری آینده‌ انقلاب نیز گفت: همه‌ طرفداران تفکر امام و انقلاب اسلامی به دلیل حضور امام در وسط میدان، دل در گرو ایشان داشتند و همچنین در بحث معماری آینده‎ انقلاب و در ترسیم نظام های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انقلاب نقش اصلی را داشتند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز تاکید کرد: امروز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی شاهد حضور و فعالیت نهادهایی در داخل کشور هستیم که در هیچ جای دنیا نظیر این نهادها وجود ندارند و اگر امروزه در بعضی از کشورها فعالیت می‌کنند، به تبعیت از جمهوری اسلامی ایران است.

وی در تشریح شخصیت فردی امام خمینی(ره) به تعبیر میشل فوکو اشاره کرد و افزود: بنا به تعبیر این فیلسوف، متفکر و تاریخ دان فرانسوی، امام خمینی(ره) دارای شخصیتی ذو ابعاد و منزلتی افسانه‌ای در میان امت بودند و طبیعتاً یک فرد باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند چنین جایگاهی رابدست آورد.

وی ادامه داد: برخی ویژگی‌های امام خمینی(ره) از زبان شهید مطهری عبارت بود از ایمان کامل به راه، ملت و آنچه که در دلشان بود و همچنین براساس تعابیر سایر متفکران و شاگردان، امام خمینی(ره) دارای ویژگی‌هایی چون تقوای جامع، توکل، اخلاص، شب زنده داری، توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تکلیف گرایی، احساس وظیفه، روحیه‌ جهادی، بصیرت، شجاعت، نظم، صبر، قدرت تفکر و اندیشه، دور اندیشی و آینده نگری، موقعیت ممتاز علمی بود.

انوری در خصوص شخصیت اجتماعی امام خمینی(ره) نیز گفت: بُعد اجتماعی امام به مساله‌ جامعیت دین بر می‌گردد بطوریکه امام معتقد بودند دین آنچنان قدرت و ظرفیت دارد که می‌تواند به نیازهای فردی، اجتماعی مادی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بشر پاسخگو باشد و معتقد بودند سرپرستی امت در عصر غیبت به علمای شجاع، مبارز و جامع الشرایط سپرده شده است و حکومت شعبه‌ای از حکومت ولایت مطلقه فقیه رسول الله(ص) می‌دانستند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز جامعیت دین و نگاه حداکثری به آن را در گرو تشکیل حکومت اسلامی عنوان کرد و افزود: هیچ راهی برای پیاده کردن دین وجود ندارد مگر تشکیل حکومت اسلامی و امام خمینی(ره) همه‌ تلاش خود را برای تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت انجام دادند و طبیعتا موانعی بر سر راه تشکیل این حکومت وجود داشت.

وی در تشریح موانع تشکیل حکومت اسلامی گفت: رژیم طاغوت اولین و در عین حال بزرگترین مانع بود و اولین گام مبارزاتی امام در مقابل این رژیم رقم خورد و بعد از سرنگونی طاغوت، استکبار جهانی دومین مانع تشکیل حکومت اسلامی بود که به دنبال تسلط بر منابع و منافع ها امت ها بود و امام با این تفکر نیز مخالفت کرده و مبارزه جدی خود را آغاز کرد.

وی عدم وابستگی انقلاب اسلامی به بلوک شرق و غرب را یکی از امتیازات این انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که این مبارزه باعث روشن شدن مرز ما با استکبارجهانی شده است.

انوری، مبارزه‌ با رژیم غاصب صهیونیستی را از دیگر مراحل مبارزاتی امام عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی را از یک مساله‌ عربی به یک مساله‌ اسلامی تبدیل کرده و با نامگذاری روز قدس باعث شدند تمام عالم اسلام را علیه این رژیم تظاهرات کند و در نتیجه حرکت امام طوری رقم خورد که این موضوع به یک مساله‌ بشری تبدیل شده تا جامعه‌ بشری به مخالفت با رژیم صهیونیستی بپردازد.

وی ادامه داد: مبارزه‌ دیگر امام با تفکر غرب گرایی و لیبرالیستی بود بطوریکه در مقابل کسانی که دلبسته‌ غرب بودند، معتقد بودند اسلام نیازی به تفکر غرب ندارد. البته داشتن مراودات با غرب هیچ اشکالی ندارد و کسانی که منتقد قرارداد ایران و چین هستند، باید بدانند که قرارگرفتن ذیل تفکرات یک کشور با مراوده متفاوت است و اگر غرب هم از خوی استکباری خود دست بکشد، می‌توانیم مراوده کنیم و «نه شرقی نه غربی» یعنی اینکه اندیشه غرب و شرق به ما مسلط نباشد.

انوری گفت: مهمترین ویژگی امام خمینی( ره) اعتقاد به ملت، جمهوریت و اسلامیت بود و به تعبیر شهید مطهری ایران اسلامی به عنوان محتوا و جمهوریت به عنوان فرم و مردم ظرف و اسلام مظروف است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز ادامه داد: اگر کسی به مردم اعتقاد نداشته باشد در واقع برخلاف امام حرکت کرده و نسبتی با انقلاب ندارد و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب آنچنان به مردم اعقتاد دارند که در انتخابات‌های گذشته اشاره کردند حتی کسانیکه به انقلاب اسلامی اعتقاد ندارند، بخاطر کشور رای بدهند.

انتهای پیام
captcha