نقش مدارس حفظ قرآن ترکیه در تقویت ایمان و پایبندی نسل جوان به سنت‌ها
کد خبر: 3975927
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
روزنامه فرانسوی گزارش داد:

نقش مدارس حفظ قرآن ترکیه در تقویت ایمان و پایبندی نسل جوان به سنت‌ها

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی به توصیف مدارس دخترانه حفظ قرآن در ترکیه پرداخت و نوشت: در ترکیه والدین، حفظ قرآن را برای فرزندان خود بسیار ارزشمند می‌دانند و آن را برای تقویت ایمان فرزندان خود و اطمینان از احترام آنها به ارزش‌ها و سنت‌ها ایده‌آل توصیف می‌کنند؛ حتی اگر آنها بخواهند در آینده در فرانسه، آلمان یا هر کشور غربی دیگر اقامت گزینند.

گزارش روزنامه لوموند از مدارس حفظ قرآن دختران در ترکیه

به گزارش ایکنا پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند با عنوان «زندگی روزمره و پرتلاش دختران ترکیه‌ای که در آینده حافظان قرآن خواهند بود» به توصیف مدارس قرآن شبانه‌روزی در ترکیه پرداخت.

در این گزارش آمده است: مدارس قرآنی دخترانه در ترکیه رو به گسترش است، جایی که دختران به دور از خانواده‌هایشان در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند و مشغول یادگیری تلاوت و حفظ سوره‌های قرآن کریم و آموزه‌های قرآنی می‌شوند به امید اینکه روزی حافظ کل قرآن شوند.

بر اساس این گزارش، دانش‌آموزان دختر بین 8 تا 17 ساله حدود سه الی چهار سال از عمر خود را برای حفظ قرآن کریم در مدارس قرآن سپری می‌کنند.

ماری گیگو، نویسنده این گزارش برای روزنامه لوموند فرانسه می‌گوید، دختران نوجوانی که در پوشش لباس اسلامی تلاوت قرآن را می‌آموزند، از اوقات فراغت نیز برخوردارند و فعالیت‌های مربوط به این زمان‌ها را در انجام مسئولیت بزرگ حفظ قرآن که برعهده گرفته‌اند، ضروری می‌بینند چرا که برنامه روزانه آنها حفظ و تلاوت قرآن از ساعت 5 صبح تا 9 شب است.

صبیحه سیمین که برای تهیه تصاویر از مدارس قرآنی موفق شده است قدم در این دنیای خاص بگذارد، می‌گوید تمرین حفظ قرآن نیاز به نظم، فداکاری و تمرکز دارد.

گزارش روزنامه لوموند از مدارس حفظ قرآن دختران در ترکیه

او تصاویری را از حافظان آینده قرآن در اوقات فراغتشان در مدارس قرآنی ترکیه را ثبت کرده است در حالی که ورود به این مدارس در ترکیه کار راحتی نیست.

نویسنده لوموند به نقل از صبیحه سیمین که اهل شهر استانبول ترکیه است، آورده که او هنگامی 12 ساله بوده سه سال را در مدرسه آموزش قرآن گذرانده و خواهران بزرگ‌تر او نیز حافظ قرآن هستند.

او می‌گوید که از طریق به تصویر کشیدن تجربه زندگی دانش‌آموزان در مدارس قرآنی امیدوار است که سطح شعور و آگاهی نسبت به فرهنگ اسلام بالا رود به خصوص که در کشورهای غربی نسبت به این قضیه سوء برداشت‌ها و اشتباهاتی وجود دارد.

سیمین که فارغ‌التحصیل تجارت بین‌الملل از دانشگاه بیلگی استانبول است و همچنین دوره عکاسی را گذارنده با سرزدن مجدد به مدارس قرآن و تهیه گزارش تصویری سعی دارد به این تجربه که بسیار از آن تأثیر گرفته است، بازگردد و احساساتی را که در زمان برگزاری امتحان‌های نهایی این مدارس داشت، به یاد آورد که مسئولان برگزاری امتحان‌ها از دانش‌آموزان می‌خواستند سوره‌ای را که به طور تصادفی انتخاب شده است، به حفظ تلاوت کنند.

به گفته سیمین، همه چیز بر اساس تکرار است. در حفظ قرآن در وهله نخست حفظ کلمات اهمیت دارد و درک معنای آن پس از چند سال مطالعه حاصل می‌شود. از آنجا که قرآن راهنمای زندگی است، بیشتر دانش‌آموزانی که قرآن را حفظ می‌کنند بعداً برای فهمیدن معنای قرآن زبان عربی را می‌آموزند.

سیمین نیز پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه شبانه‌روزی قرآن، برای یادگیری زبان عربی به اردن رفته است.

نویسنده لوموند اظهار کرد که صبیحه سیمین بیشتر تحقیقات عکاسی خود را به مدارس دخترانه قرآنی اختصاص داده و در سال 2020 جایزه عکس مطبوعات جهانی را از آن خود کرده است.

لوموند آورده است: مدارس قرآن طی 20 سال گذشته به ابتکار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور که مشتاق تربیت نسلی متدین بوده گسترش یافته است.

اردوغان خود نیز در مدارس موسوم به «الائمه و الخطباء» ترکیه تحصیل کرده است که در آنجا دانش‌آموزان علاوه بر کتب درسی مدارس دیگر، دروس دینی و در رأس آن قرآن، حدیث، فقه، تفسیر و زبان‌های دیگر نظیر عربی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را فرامی‌گیرند.

این روزنامه فرانسوی افزود: رئیس جمهور ترکیه دائماً در تلاش است تا انقلاب فرهنگی خود، یعنی سبک زندگی با تقوا را تداوم بخشد و دولت از این پروژه حمایت می‌کند.

بنا به اعلام اداره امور دینی ترکیه در سال 2002 تعداد مدارس قرآنی در ترکیه به 1699 مدرسه می‌رسید؛ اما در سال 2020 این تعداد به 18 هزار و 675 مدرسه افزایش یافته است و سالانه 15 هزار دانش‌آموز ترکیه‌ای از مدارس قرآن فارغ‌التحصیل می‌شوند.

گزارش روزنامه لوموند از مدارس حفظ قرآن دختران در ترکیه

جمعیت ترکیه حدود 84 میلیون نفر است که 99/8 درصد آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

لوموند آورده است: والدین این کودکان و نوجوانان حافظ قرآن چنین تربیتی را برای فرزندان خود بسیار ارزشمند می‌دانند و آن را برای تقویت ایمان فرزندان خود و اطمینان از احترام آنها به ارزش‌ها و سنت‌ها ایده‌آل توصیف می‌کنند؛ حتی اگر آنها بخواهند در آینده در فرانسه، آلمان یا هر کشور غربی دیگر اقامت گزینند.

این روزنامه فرانسوی افزود: از طرف دیگر حفظ قرآن به نوعی ارزش انسانی را بالا می‌برد و به محض اینکه فرد لقب حافظ قرآن را می‌گیرد، شایسته احترام می‌شود.

لوموند نوشت: به گفته صبیحه سیمین کارهای زیادی را نظیر بلند کردن صدا و به زبان آوردن توهین را نباید در برابر یک حافظ قرآن انجام داد، علاوه بر اینکه حفظ قرآن برای آخرت انسان هم ثواب عظیمی دارد.

انتهای پیام
captcha