جنگ در غزه (2021)؛ تغییر محاسبات راهبردی و امنیتی رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3976107
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰

جنگ در غزه (2021)؛ تغییر محاسبات راهبردی و امنیتی رژیم صهیونیستی

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به ارزیابی تغییر محاسبات راهبردی و امنیتی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه پرداخت.

به گزارش ایکنا، معاونت مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی عنوان «جنگ در غزه (2021)؛ تغییر محاسبات راهبردی و امنیتی رژیم صهیونیستی» آورده است؛ ماه رمضان امسال شاهد تشدید تنش‌های امنیتی در کرانه باختری رود اردن به‌ویژه شهر قدس بودیم. انجام دو عملیات استشهادی توسط فلسطینی‌هایی که به هیچ‌یک از گروه‌های شناخته شده‌ مقاومت وابستگی نداشتند، پیام مهم امنیتی برای رژیم اشغالگر قدس دربرداشت؛ به‌ویژه اینکه «عملیات استشهادی» در دهه‌ گذشته به یک پدیده‌ نایاب در صحنه فلسطین مبدل شده بود و همه تحلیلگران حوزه‌ فلسطین احساس می‌کردند، تسلط بالای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و همکاری جناح سازشکار فلسطینی (دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان) با این رژیم، عملاً امکان هرگونه عملیات ویژه یا استشهادی را منتفی کرده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با تشریح وقایع رخ داده در این جنگ می‌افزاید؛ در درگیری‌های اخیر در بیت‌المقدس، مسجدالاقصی و محله‌ شیخ جراح، بروز مجدد جنگ با غزه و در واکنش‌هایی که اعراب ساکن مناطق 1948 به این وضعیت داشتند شاهد تحولات مهمی در معادله‌ امنیتی فلسطین اشغالی و تغییر در محاسبات راهبردی اسرائیل هستیم که در یک مورد کیفیت تحرکات اخیر در کرانه باختری رود اردن، متفاوت از تحرکات سابق و معطوف به نتیجه‌ عملیاتی خاص است. عدم عقب‌نشینی از وضعیت فعلی شیخ جراح و وادار کردن صهیونیست‌ها به پذیرش این وضعیت یک هدف مشترک برای فلسطینی‌هاست که تا حدود زیادی موفقیت حاصل شده و حداقل، روند تهاجمی صهیونیست‌ها را متوقف کرده‌اند.

همچنین برای اولین بار تحرکات مردمی خارج از گروه‌های رسمی فلسطینی، موجب یک درگیری وسیع شد و توانست بین گروه‌های فلسطینی نیز بر روی هدف مشترک انسجام ایجاد کند. ضمن انکه همراهی اعراب ساکن مناطق 1948 که هم‌اکنون به لحاظ ظاهری شهروندان اسرائیل به‌حساب می‌آیند، با تحرکات فلسطینی‌های مستقر در کرانه و قدس شریف و در حمایت از مردم غزه، یک اتفاق بسیار نادر در دهه‌های گذشته است.

براساس این گزارش، حجم حملات موشکی مقاومت و تحولات موشک‌ها به‌لحاظ کمّی‌ و کیفی، محاسبات راهبردی رژیم صهیونیستی را تغییر داد. میزان موفقیت حملات موشکی بسیار فراتر از آنچه صهیونیست‌ها در چند سال اخیر تصویر می‌کردند، بود و بالعکس چالش‌های سامانه‌های پدافندی به‌ویژه گنبد آهنین برجسته‌تر شد. همچنین مدیریت صحنه غزه و افکار عمومی و عملیات امدادی، تاکنون بسیار خوب و موفق بوده است؛ لذا میزان تاب‌آوری راهبردی غزه برای مدیریت جنگ فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی بالاتر از جنگ‌های گذشته ارزیابی می‌شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که متأسفانه میانجیگران منطقه‌ای (به‌ویژه مصر)، حامل فشارهای زیادی علیه مقاومت برای پذیرش بی‌قید و شرط آتش‌بس هستند. تاکنون مقاومت تسلیم این فشارها نشده است ولی، در صورتی که تحرکات دیپلماتیک محور مقاومت و کشورهای همسو، به میزان مطلوبی افزایش نیابد، امکان تحمیل شرایط دشوار بر حماس بعید نیست. بر این اساس، راه‌اندازی مکانیسم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی و شورای حقوق بشر، کمک شایانی به فلسطینی‌ها در کنترل فشار کشورهای سازشکار عربی خواهد نمود. ضمن آنکه شرایط در صحنه سیاست داخلی رژیم صهیونیستی بسیار دشوار است و صهیونیست‌ها برای اولین‌بار در دهه‌های گذشته از تشکیل یک کابینه ائتلافی عاجز هستند. چهار انتخابات پی در پی، نتوانسته تکلیف دولت را تعیین کند و بعد از ناکامی نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، تعیین یائیر لاپید برای تشکیل دولت نیز چشم‌انداز روشنی ندارد. لذا به احتمال بسیار زیاد، این پارلمان نیز منحل خواهد شد و انتخابات پنجم در فاصله‌ زمانی کمتر از دو سال اعلام خواهد گردید. بن‌بست سیاسی در داخل، در درگیری‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی مؤثر بوده است؛ اعراب ساکن این مناطق احساس می‌کنند با هرج و مرج بی‌پایان در صحنه سیاست داخلی، امکان ابراز وجود برای آنان فراهم‌تر از گذشته است؛ لذا بیشتر و آزادانه‌تر از پیش، بر هویت فلسطینی خویش تأکید می‌کنند.


متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha