کم حفظ کنید، اما خوب حفظ کنید / ضرورت مراقبت از حفظ جدید +صوت
کد خبر: 3978012
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

کم حفظ کنید، اما خوب حفظ کنید / ضرورت مراقبت از حفظ جدید +صوت

حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن با تأکید بر اینکه از ابتدای برنامه حفظ خود «کم حفظ کنید، اما خوب حفظ کنید»، گفت: کم حفظ کردن اشکالی ندارد، اما مهم حفظ باکیفیت و ارائه خوب و مطلوب در هر جا بدون ترس، نگرانی و اضطراب است.

به گزارش ایکنا، با توجه به پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف چون حفظ قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت سومین فایل بارگذاری شده است؛

«در این جلسه درباره چگونگی پیاده کردن حفظ جدید در عمل صحبت خواهیم کرد. البته باید گفت این مرحله پس از فراهم کردن مقدمات لازم چون انتخاب مصحف شریف مناسب، توجه به نکاتی که درباره ترجمه و مفاهیم آیات گفته شد و برنامه‌ریزی دقیق است. 

خیلی از اوقات برنامه‌ها را به درستی انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل، کارهایمان خراب می‌شود. یکی از اساتید می‌گفت «اگر حفاظ می‌دانستند که ارزش حفظ جدید به چه اندازه بالا است، هیچ‌گاه محفوظاتشان را از بین نمی‌بردند و به دست فراموشی نمی‌سپاردند». چون اگر حفظ جدید به درستی انجام شود، به 10 درس و مرور، سرایت پیدا می‌کند و اگر خوب عمل نشود، به درستی ثبت نمی‌شود.

ذهن شما خردسالان، به مانند تخته وایت برد سفیدی است که روی آن هرچه بنویسید، نوشته می‌شود، اما وای به زمانی که روی آن بد نوشته شود و مجبور باشید، یکبار دیگر مطالب را پاک کنید. آن پاک کردن و سپس نوشتن، خیلی سخت‌تر است. بنابراین توصیه‌ام این است که از اول «کم حفظ کنید، اما خوب حفظ کنید». کم حفظ کردن اشکالی ندارد، اما مهم حفظ با کیفیت و ارائه خوب و مطلوب در هر جا بدون ترس و نگرانی است.

حفظ جدید هر چه خوب باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود و باید حواسمان زیاد به حفظ جدیدمان باشد. حفظ جدید به مانند بچه‌های کوچک در هر خانواده هستند که نیازمد توجه بیشتر هستند و محفوظات گذشته (مرور و 10 درس) به مانند جوانان و نوجوانان هستند که به اندازه خودش، باید به آنها بپردازیم.

توجه داشته باشید، در بحث تفسیر و مفاهیم آیات، اگر خودمان متوجه می‌شویم که بسیار خوب است. اما اگر متوجه نشدیم، پدر و مادر باید نکات اساسی آیات را به ما بگویند تا آنها را فرابگیریم و نه اینکه معنای جمله به جمله آیات را بگوییم، البته اگر در مقطع سنی نوجوانی و جوانی هستید و امکانش براتون فراهم است، مانعی ندارد اما در خردسالی نیازی نیست.

بنابراین برای حفظ جدید، قرآن را مقابلمان باز می‌کنیم، به سراغ صوت ترتیل خوب(استاد منشاوی، پرهیزکار، سعیدیان و...) می‌رویم و پس از چندین بار استماع به آن، از روی قرآن خط می‌بریم(حفظ انجام نمی‌دهیم)، سپس ترجمه و مفاهیم و نکات اساسی آیات را پیگیری می‌کنیم و شروع به حفظ جدید می‌کنیم.

برخی از اوقات بچه‌ها می‌دانند که چگونه باید حفظ و مرور کنند، اما به آن عمل نمی‌کنند. در این میان فردی ضرر می‌کند که در حفظش تقلب کند یا برنامه اصولی و منظمی را دنبال نمی‌کند».

کد
انتهای پیام
captcha