هشدار سازمان‌های اسلامی اندونزی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3979550
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷

هشدار سازمان‌های اسلامی اندونزی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

جمعی از گروه‌های مسلمان و سازمان‌های غیردولتی در اندونزی قصد اسرائیل برای برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با این کشور را رد کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، جمعی از گروه‌های مسلمان و سازمان‌های غیردولتی در اندونزی قصد رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با این کشور را محکوم و تأکید کردند که قانون اساسی سال 1945 اندونزی تمام اشکال استعمار را رد می‌کند.

سودارنوتو عبدالحکیم، مدیر روابط بین‌المللی شورای علمای اندونزی، در گفت‌وگو با آناتولی گفت: اسرائیل در تلاش است قدرت کشورهای حامی فلسطین، به ویژه در جنوب شرقی آسیا را از بین ببرد.

عبدالحکیم افزود: برای اندونزی حمایت از استقلال فلسطین در قانون اساسی سال 1945 اندونزی آمده است. بنابراین بعید است اندونزی نظرات خود را تغییر دهد و به دعوت اسرائیل توجه کند.

 ساگی کارنی، سفیر اسرائیل در سنگاپور پنجشنبه گذشته، به یک رسانه محلی گفت که این رژیم در تلاش برای ایجاد روابط با کشورهای مسلمان‌نشین اندونزی، مالزی و برونئی دارالسلام در آسیای جنوب شرقی است.

این سه کشور خواستار پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیل و راه حل دو کشور بر اساس مرزهای قبل از جنگ 1967 در خاورمیانه شده‌اند.

کارنی گفت که انتقادات رهبران این سه کشور صادقانه نیست و ماهیت واقعی درگیری را نادیده گرفته است. به ادعای وی جنگ اخیر غزه بین اسرائیل و گروه مقاومت فلسطین حماس بوده و نه مردم فلسطین.

در پاسخ به این بیانیه، عبدالحکیم، روایت اسرائیل از این جنگ را تلاشی برای منحرف کردن مسئله فلسطین خواند گویی که این مسئله فقط مسئله روابط اسرائیل و حماس بوده است.

وی افزود: در واقع این سه کشور مسلمان در جنوب شرقی آسیا یعنی اندونزی، مالزی و برونئی دارالسلام از جمله کشورهایی هستند که هرگز نخواسته‌اند روابط دیپلماتیک با اسرائیل را آغاز کنند.

عبدالحکیم با بیان اینکه گفته‌های کارنی یک شکل بسیار گمراه کننده از روایت قضیه فلسطین است، گفت که حقایق تاریخی در مورد الحاق، اخراج و نسل‌کشی توسط اسرائیل علیه فلسطینیان موجود است. وی افزود: مسئله اصلی، اشغال و امپریالیسم اسرائیل است. این درگیری بین حماس و اسرائیل نیست.

همچنین موهندری مختار، رئیس کمیته همبستگی فلسطین (KISPA) به آناتولی گفت که هیچ سوء تفاهمی در مورد موضع اندونزیایی‌ها در حمایت از فلسطین وجود ندارد.

مختار گفت که کارنی سعی در تحریف واقعیت‌های موجود در اوضاع فلسطین داشته و آن را فریبکاری اسرائیل در اشغال فلسطین خواند. وی گفت: از نظر بشردوستانه، هیچ انسانی با استعمار موافق نیست.

مختار همچنین این سخن را که اسرائیل فقط با حماس می‌جنگد و نه با فلسطینی‌ها رد کرد و گفت: اگر آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد جنگ اسرائیل علیه حماس است، چرا سایر جناح‌های مقاومت، از جمله فتح وارد جنگ شدند؟

در همین حال، آگونگ نورویجوویو، کارشناس خاورمیانه از دانشگاه اندونزی، گفت: آغاز روابط دیپلماتیک با اسرائیل اولویت سیاست خارجی فعلی اندونزی نیست. نورویجوویو به آناتولی گفت: ما اخیراً از عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی یاد گرفته‌ایم که این اقدام کمکی به صلح نمی‌کند. 

وی گفت: اسرائیل در تلاش است روابط دیپلماتیک با اندونزی برقرار کند زیرا وزن مشروعیت کشورهای دارای اکثریت مسلمان در صورت به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بسیار زیاد است.

این کارشناس خاورمیانه افزود كه اندونزی باید با کمک به وحدت فلسطین، به ویژه بین حماس و فتح، گام‌های استراتژیكی برای ایجاد نقشه راهی برای صلح بردارد.

انتهای پیام
captcha