درخواست گروه‌های اسلامی اندونزی برای تعطیلی موزه هولوکاست
کد خبر: 4033264
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

درخواست گروه‌های اسلامی اندونزی برای تعطیلی موزه هولوکاست

گروه‌های اسلامی اندونزی خواستار تعطیلی موزه هولوکاست در این کشور شدند. آنها این اقدام را مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌دانند.

به گزارش ایکنا به نقل از یورایژاریویو، گروه‌های مسلمان اندونزیایی، خواستار بسته شدن موزه هولوکاست هستند که هفته گذشته افتتاح شد. برخی می‌گویند این موزه بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با جاکارتا است.

اولین نمایشگاه و موزه دائمی در اندونزی درباره هولوکاست در استان سولاوسی شمالی در 27 ژانویه افتتاح شد و در داخل تنها کنیسه اندونزی قرار دارد.

افتتاحیه در بحبوحه تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد روابط با بزرگترین کشور مسلمان جهان رخ داد. اندونزی که حامی سرسخت آرمان فلسطین است، مدت‌هاست که از باز کردن روابط دیپلماتیک با دولت یهود خودداری کرده است.

سودارنوتو عبدالحکیم، رئیس روابط خارجی و همکاریيهای بینيالمللی در شورای علمای اندونزی (MUI) گفت: ما خواستار توقف هرگونه نمایشگاه و لغو فعالیت موزه هستیم.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات اسرائیل، موزه ـ نمایشگاه توسط نهاد اسرائیلی «یاد وشم» (Yad Vashem) مستقر در بیت‌المقدس که به عنوان مرکز جهانی یادبود هولوکاست نیز شناخته می‌شود، مدیریت می‌شود و یکی از نمایندگان آن به طور مجازی در افتتاحیه شرکت کرد.
سودارنوتو گفت که تصمیم برای اجازه ساخت موزه در اندونزی عاقلانه نبود و می‌تواند در زمانی که اسرائیل همچنان سرزمین‌های فلسطینی‌ها را اشغال کرده و با فلسطینیان بدرفتاری می‌کند، تفرقه ایجاد کند.

این نمایشگاه با حضور سفیر آلمان در اندونزی و همزمان با روز جهانی موسوم به یادبود هولوکاست افتتاح شد.

هدایت نوروحید، نایب رئیس مجلس شورای مردمی(MPR) و یکی از نمایندگان حزب عدالت مرفه (PKS) معتقد است که این موزه تلاشی از سوی اسرائیل برای توجیه اشغال بیت‌المقدس و محاصره غزه است.

او رفتار اسرائیل با فلسطینیان را نوعی «آپارتاید» و «نژادپرستی» توصیف کرد. هدایت گفت: به نظر می‌رسد که این موزه نتیجه همکاری با موزه «یاد وشم» رژیم اسرائیل است که مدیر آن یکی از چهره‌های اصلی شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری است.

وی افزود: من گمان می‌کنم که این بخشی از مانورها برای هموار کردن مسیر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین رژیم اسرائیل و اندونزی باشد.

در همین حال، وزارت امور خارجه اندونزی گزارش‌ها مبنی بر اینکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در جریان دیدار با مقامات جاکارتا در ماه دسامبر گذشته، چشم‌انداز عادی‌سازی روابط اندونزی با اسرائیل را مورد بحث قرار داده، تأیید کرده است.

اندونزی تأکید کرده است که تا زمانی که راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا نشود روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha