دغدغه‌های قرآنی نوجوانانه
کد خبر: 3980287
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

دغدغه‌های قرآنی نوجوانانه

در حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات قرآن، عترت و نماز با سه نفر از نوجوانان، به گفت‌وگو نشستم که از دغدغه‌ها و درخواست‌هایشان از مسئولان گفتند.

دغدغه‌های نوجوانی از جنس قرآن /جواد محمودی، نوجوان 13 ساله حافظ کل قرآن کریم، که از سه سالگی در کلاس‌های اشاره روان‌خوانی شرکت کرده و توانسته در فاصله زمانی 3 سال حافظ قرآن شود در  حاشیه مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برگزیده سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس ناحیه دو یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: از شش سالگی با توجه به علاقه زیادی که به حفظ قرآن کریم داشتم، توانستم در 9 سالگی حافظ کل قرآن شوم.

وی که مشوق اصلی خود را پدر و مادر می‌داند که در کودکی با راهنمایی و تشویق‌های آنها توانست در مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم حافظ کل قرآن شود، با اشاره به تأثیر کلام الهی در زندگی و روند تحصیلی گفت: انس با قرآن به‌ویژه حفظ کتاب‌الله، نه تنها آرامش درونی در تمام مراحل زندگی را تضمین می‌کند بلکه موفقیت‌های پی درپی را به همراه دارد.

محمودی به هم‌سن و سالانش توصیه کرد: در هر حالتی تلاوت قرآن را دنبال کنند، چرا که حفظ قرآن در کنار تحصیل نه تنها ضرری به دروس نخواهد داشت، بلکه در امتحانات تحصیلی با تلاوت قرآن آرامشی را در انسان ایجاد می‌کند و به حافظه کمک می‌کند تا بیشتر درس‌ها را فرا گرفت.

این نوجوان 13 ساله بهترین زمان برای حفظ قرآن را دوران کودکی و نوجوانی دانست و بیان کرد: البته برای انس با قرآن و حفظ آیات کلام‌الله مجید هیچ‌گاه دیر نیست و از هر زمانی برای این فعالیت شروع کنند، بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن که آرامش‌بخش زندگی‌اش است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: همانان انسان در خسارت است «مگر آنان كه ايمان آورده و كارهاى نيک انجام داده و يكديگر را به حق و استقامت سفارش مى‌كنند؛ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ».

تأثیر کرونا بر آموزش‌های قرآن

مهدیه یاوری، دانش‌آموز مدرسه مشکات ناحیه دو یزد، که توانسته در رشته قرائت تحقیق رتبه برتر را کسب کند، نیز با اشاره به نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی به ایکنا گفت: از آنجایی که خواهرم در زمینه فعالیت‌های قرآنی فعالیت داشت و هر سال در مسابقات قرآن شرکت می‌کردند، به ورود به این عرصه علاقه‌مند شدم و در رشته قرائت توانستم موفقیت‌هایی را کسب کنم.

وی با اشاره به درخواستی از مسئولان گفت: در جامعه امروزی نوجوانان باید بیش از پیش برای فعالیت در عرصه‌های قرآنی مورد تشویق قرار گیرند که شاید اکنون شاهد حضور بیشتری از نوجوانان در مسابقات بودیم و بالتبع آن درخشش یزدی‌ها در کشور را به همراه داشت. از دیگر مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، افرادی هستند که استعدادهای زیادی دارند اما به لحاظ مالی مشکلاتی دارند که نمی‌توانند در کلاس‌های قرآنی شرکت کنند لذا از مسئولان درخواست دارم در این زمینه نیز تمهیدات لازم برای این دسته از افراد اندیشیده شود.

وی با اشاره به تأثیر کرونا بر آموزش‌های قرآن کریم بیان کرد: به نظر من کرونا در این زمینه زیاد تأثیرگذار نبود زیرا با وجود پیام‌رسان‌های مجازی مربیان توانستند ارتباطی که به شکل حضوری برقرار بود، را تداوم بخشند و در قالب گروه‌ها با قرآن‌آموزان ارتباط داشته باشند البته می‌توان گفت تا حدودی این ارتباط بیش از قبل به وجود آمد.

حفظ قرآن شیرین است

سیده‌نازنین هادی‌نیا، دیگر نوجوان حافظ قرآن، که توانسته 10 جزء قرآن کریم را حفظ کند به ایکنا گفت: حفظ قرآن شیرین است و هر کسی در این راه وارد شده قطعاً برای ادامه مسیر تلاش می‌کند زیرا که در راهی قدم برداشته که با ارزش است.

وی با اشاره به روند برگزاری مسابقات، از بی‌نظمی در برگزاری مسابقات بویژه در دوران کرونا گلایه کرد و گفت: به نظر من روند حفظ قرآن کریم به صورت اصولی پیگیری نمی‌شود و در زمینه روش اصولی حفظ و کار با حفاظ قرآن کریم باید از سوی مسئولان پیگیری و مؤسسات در این زمینه تقویت شوند.

هادی‌نیا در توصیه‌ای به هم‌سن و سالانش بیان کرد: عمرها خیلی زود سپری می‌شود و ما اکنون در بهترین مقطع زندگی هستیم و حیف است که وقت را تلف کرده و یا در فضای مجازی به صورت نادرست وقتمان را هدر دهیم، پس اگر بخواهیم راه مطمئنی برای درست زندگی کردن و بهره‌مندی از زمان انتخاب کنیم آن تقرب به خدا در هر روشی اعم از قرائت، حفظ قرآن و .. یا حتی به هر شیوه دیگری است.

این نوجوان قرآنی با اشاره به تلاوت فرازی از آیه قرآن کریم که آرام‌بخش زندگیش می‌شود گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا، مکر و سیاست شیطان بسیار سست و ضعیف است» به این فراز علاقه زیادی دارم زیرا که به راحتی می‌توانم بر وسوسه‌های شیطانی غلبه کنم و در تصمیم‌گیری‌هایم موفق‌تر عمل کنم.

افتخارآفرینی دانش‌آموزان در مرحله استانی

میثم حیدری، کارشناس قرآن، عترت و نماز مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو یزد، نیز با اشاره به افتخارآفرینی دانش‌آموزان در مرحله استانی مسابقات قرآنی گفت: مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز با توجه به شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار شد که در این مرحله، تعداد 76 نفر از دانش‌آموزان مدارس سراسر استان یزد به مرحله کشوری مسابقات در رشته‌های آوایی و پژوهشی راه یافتند که سهم آموزش و پرورش ناحیه دو از این جمع 32 درصد شامل 24 دانش‌آموز است.

وی ادامه داد: در این راستا دانش‌آموزان این ناحیه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و در بین مناطق استان رتبه اول را کسب کردند. از تعداد دانش‌آموزان راه‌یافته به مرحله کشوری 14 دانش‌آموز پسر و 10دانش‌آموز دختر هستند.

حیدری بیان کرد: این آمار نسبت به سال تحصیلی گذشته روند صعودی داشته که این مهم حاصل تلاش حداکثری مدیران مدارس و معاونان و مربیان پرورشی، مدیران دارالقرآن‌های نیایش و حضرت زهرا (س)، دانش‌آموزان و همراهی والدین است.

انتهای پیام
captcha