بانوی قرآنی تونس که رؤسای جمهور را به چالش کشید
کد خبر: 3980624
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

بانوی قرآنی تونس که رؤسای جمهور را به چالش کشید

هند شلبی، استاد تفسیر و پژوهشگری قرآنی در دانشگاه زیتونه تونس بود که با اصرار بر داشتن حجاب با قانون ضد حجاب رؤسای جمهور وقت کشورش به مخالفت برخاست.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق هند شلبی(چلبی)، استاد تفسیر و پژوهشگری قرآنی در دانشگاه زیتونه تونس بود که پنج‌شنبه، سوم تیرماه بر اثر کرونا دیده از جهان فروبست.

این بانوی تونسی با پوشش شرعی خود و رعایت حجاب، «حبیب بورقیبه» و «زین‌العابدین بن علی»، از رؤسای جمهور سابق کشورش را به چالش کشید.

هند شلبی در خانواده‌ای با اصالت در تونس متولد شد و نخستین بانوی تونسی بود که در دانشگاه حجاب داشت. در خردسالی قرآن را حفظ و از اولین بانوانی بود که در دانشگاه زیتونه تحصیل کرد و به مدارج بالای علمی رسید و دکترا گرفت. او در سال 1981 در همین دانشگاه به عنوان استاد و پژوهشگر مشغول فعالیت شد.

هند شلبی زندگیش را وقف پژوهش و تحصیلات آکادمیک کرد و از گوشه‌نشینی دوری گزید؛ اما با وجود برخورداری از جایگاه علمی در برابر رسانه‌ها ظاهر نمی‌شد.

این بانوی تونسی کتب و پژوهش‌های اسلامی و قرآنی زیادی به رشته تحریر درآورد که مشهورترین آن «تفسیر علمی قرآن، نظریات و کاربرد» و «قرائت‌های قرآنی در آفریقا» بود.

بانوی قرآنی که با حفظ حجاب رؤسای جمهور را به چالش کشید

هند شلبی در سال 1975 زمانی که در حضور «حبیب بورقیبه»، رئیس‌جمهور وقت تونس و مسئولان دولتی و دیپلمات‌های خارجی، سخنرانی خود درباره «جایگاه زن در اسلام» را ارائه داد، بسیار مشهور شد؛ زیرا حجاب و پوشش سنتی کشورش را بر تن داشت و از دست دادن با بورقیبه پرهیز کرد؛ حادثه‌ای که مانع ادامه پیشرفت‌های علمی او شد.

او پس از این حادثه در نشریه «الاحوال الشخصیة» مقاله‌ای نوشت و از سیاست‌های بورقیبه انتقاد و آن‌ها را مخالف احکام قرآن و سنت اعلام کرد.

این بانوی مقید به حجاب پس از منشور ممنوعیت حجاب در مؤسسات دولتی که در سال 1981 از سوی بورقیبه صادر شد، به پوشش سنتی تونس به نام «سفساری» پناه برد، پوششی ابریشمی که سر تا پای زنان را می‌پوشاند.

منشور ممنوعیت حجاب در دوران حکومت بن علی، دیگر رئیس‌جمهور تونس نیز اجرا می‌شد و هند شلبی همچنان مخالف آن بود و با پوشیدن سفساری این مخالفت را نشان داد و این یک مسئله چالش‌برانگیز بین او و حکومت وقت بود.

انتهای پیام
captcha