تلاش تونس برای احیای جایگاه مسجد زیتونه
کد خبر: 4018575
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

تلاش تونس برای احیای جایگاه مسجد زیتونه

مسجد زیتونه یا مسجد اعظم، مسجد جامع اصلی در شهر تونس، پایتخت کشور تونس است که به دلیل جایگاه مهمی که دارد مورد توجه مسئولان تونسی برای درخشش دوباره و احیای جایگاه نمادین آن در جهان اسلام قرار گرفته است.

تلاش تونس برای احیای جایگاه مسجد زیتونهبه گزارش ایکنا، زیتونه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد شهر تونس است که وابستگی آن به مذهب مالکی بازمی‌گردد و پس از مسجد «عقبة بن نافع»، دومین مسجد قدیمی کشور تونس به شمار می‌آید.

این مسجد در سال ۶۹۸ میلادی برابر با ۷۹ هجری قمری به دستور «حسان بن نعمان» ساخته شد و «عبیدالله بن حبحاب» در سال ۷۳۲ میلادی بنای آن را کامل کرد.

مسجد زیتونه در مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع ساخته شده است و 9 درب دارد و سالن داخلی آن در بردارنده ۱۸۴ ستون است که در اصل، از شهر باستانی «کارتاژ» تونس به این مسجد منتقل شده‌اند.

مسجد جامع زیتونه از بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد در تاریخ اسلام و کشورهای مغرب عربی نیز به شمار می‌رود و بسیاری از جلسات تدریس قرآن، فقه، زبان، تاریخ، پزشکی و علوم مختلف در این مسجد برگزار شده است.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از جمله معروف‌ترین فارغ‌التحصیلان این مسجد می‌توان به مورخ بزرگ عرب ابن ‌خلدون اشاره کرد که نخستین تاریخ‌نگار اجتماعی در جهان عرب به شمار می‌رود و «ابوالقاسم الشابی» شاعر بزرگ تونسی نیز فارغ‌التحصیل همین مسجد است.

ابراهیم الشائبی، وزیر امور دینی تونس اخیراً با مورد توجه قراردادن فعالیت‌های این مسجد بر احیای دوباره جایگاه این مکان عبادی به منظور بازگشت به عهد قدیم خود به عنوان نماد دین و علم تأکید کرد.

وی در جلسه‌ای در وزارت امور دینی تونس با اشاره به ارزش و جایگاه مسجد زیتونه در جهان اسلام و چهره نمادین آن در تونس، انجام فعالیت‌های هر چه بیشتر در مسجد زیتونه به منظور نشر ارزش‌ها و معرفی بیشتر مزایای دین اسلام و پرکردن خلأ‌های روحی مسلمانان به‌ویژه جوانان را خواستار شد و دستور داد برای ارتقای ظاهری و محتوایی این مسجد، طرح‌های فوری تدوین شود.

انتهای پیام
captcha