تقریب مذاهب؛ محور فعالیت‌های انجمن «پنج تن پاک(ع)» راولپندی
کد خبر: 3980660
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

تقریب مذاهب؛ محور فعالیت‌های انجمن «پنج تن پاک(ع)» راولپندی

رئیس انجمن بین‌المللی «پنج تن پاک(ع)» راولپندی پاکستان در دیدار رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد اظهار کرد: این انجمن برای گسترش وحدت و تقریب مسلمانان تلاش و برای تقریب مذاهب اسلامی برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا، پیر عظمت علی سلطان، صوفی و از مشایخ برجسته اهل سنت و رئیس انجمن بین‌المللی «پنج تن پاک(ع)» راولپندی ضمن حضور در خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی با احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار، طرفین نسبت به گسترش روابط فرهنگی ـ دینی میان دو كشور تأكید و در خصوص بررسی راهکارهای تعامل و همکاری به ویژه در زمینه تقریب مذاهب اسلامی تبادل نظر کردند.

خزاعی در آغاز سخنان خود گفت: فعالیت‌های دینی و تقریبی (همبستگی بین مذاهب اسلامی) با محوریت وحدت مسلمین،‏ محور مهم برنامه‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد است و به آن توجه خاصی می‌شود. لذا در این راستا نیازمند همفکری و مشارکت فعال علما و مشایخ دین هستیم.

رایزن فرهنگی كشورمان در اسلام‌آباد اظهار کرد: بین شیعه و سنی مشتركات فراوانی وجود دارند و اختلافاتی اندک و فرعی بین آنان باعث می‌شود كه دشمنان از آن‌ها سوءاستفاده بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد ‌كنند، اما تلاش ما باید بر این است که بر وجوه اشتراک آن‌ها تکیه کنیم.

پیر عظمت علی سلطان گفت: اسلام به وسیله صوفیا و اولیاء دین به دست ما رسیده و در جامعه پاكستان، صوفی‌ها نقش مهمی در تبلیغ دین ایفا و آموزه‌های اسلامی و دینی مبنی بر صلح، وحدت و همبستگی را ترویج کرده‌اند.

رئیس انجمن بین‌المللی «پنج تن پاک» راولپندی اظهار کرد: متداول‌ترین سلسله‌های تصوف پاکستان، سلسله‌های چشتی، قادری، سهروردی و نقش‌بندی هستند که پیر طریقت آنان از ایران به شبه قاره مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان دارای احترام و اهمیت ویژه‌ای هستند و بنده آن‌ها را برادران دینی، روحانی و مذهبی خویش می‌پندارم و باتوجه به این که مسئول نهضت بین‌المللی پنج تن پاک(ع) هستم، همواره برای گسترش وحدت و تقریب مسلمین سعی و تلاش کرده و برای تقریب مذاهب اسلامی برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کنم.

در پایان طرفین به توافق رسیدند كه برنامه‌های مشتركی در راستای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی همچون نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزش قرآن برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha