چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید + فیلم
کد خبر: 3980964
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸

چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید + فیلم

برای اینکه واقعیت اخبار را دریابید، باید از چند منبع خبری استفاده کنید؛ داشتن فقط یک منبع خبری یعنی دیدن دنیا از دیدگاه همان یک فرد و ندیدن سایر واقعیت‌هایی که او نخواسته یا نتوانسته نشان دهد.

چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟به گزارش ایکنا؛ در استفاده از اخبار فضای مجازی، یک اصل را همیشه به یاد داشته باشید که هر فردی ماجرا را از دید خودش روایت می‌کند و الزاماً روایت دو نفر از یک واقعه یکسان نیست. بازتاب خبری یک زلزله را در نظر بگیرید؛ گزارش یک خبرنگار با تصویر حجم وسیعی از ویرانی‌ها در پس‌زمینه شروع می‌شود و با انتقاد و شکایت مردم از نبود امکانات و نیروهای امدادی تمام می‌شود.

اما خبرنگار دیگری به چادر هلال‌احمر رفته از تلاش شبانه‌روزی نیروهای داوطلب برای کمک به مصدومان خبر می‌دهد و امیدواری و رضایت مردم را بازتاب می‌دهد. هیچ‌کدام از این دو نفر به‌تنهایی نه همه واقعیت را نشان می‌دهند و نه الزاماً دروغ می‌گویند. به همین دلیل است که هیچکس همه‌چیز را به شما نمی‌گوید.

پس برای اینکه دیدتان هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شود، باید یاد بگیرید که اخبار را از منابع مختلف دریافت کنید و به شنیدن و خواندن روایت یک نفر یا یک منبع اکتفا نکنید.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha