به گزارش ایکنا، در این شماره از دوفصلنامه مطالعات تطبیقی قرآنپژوهی مقالاتی با عناوین «بررسی تطبیقی رسانه نوشتاری یا گفتاری بودن قرآن کریم و عهد عتیق»، «بررسی تطبیقی دیدگاههای مختلف درمورد واژه «بیّنه» با رویکرد معناشناسیِ مکتب بُن»، «ارزیابی جایگاه حقوقی زن در کنوانسیونهای بین المللی بر اساس تفسیر تسنیم»، «بررسی تطبیقی داستان حضرت نوح «علیه السلام» از نظر قرآن کریم و کتاب مقدس»، «بررسی تطبیقی ـ تحلیلی شخصیتپردازی حضرت یعقوب(ع) در قرآن و عهدین» و «بررسی تطبیقی آرا و نظریات آیتالله خویی، آیتالله معرفت و تئودور نولدکه پیرامون جمع قرآن کریم» منتشر شده است.
در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی رسانه نوشتاری یا گفتاری بودن قرآن کریم و عهد عتیق» میخوانیم: رسانه متنی یا واسطهای، کانال فیزیکی ارتباط است که از مسیر آن داستانی روایت میشود. این رسانه که از سوی پل سیمپسون ارائه شده است، ارتباط بسیار نزدیکی با زبان متن ارائه شده دارد؛ ازاینرو پژوهش در زبان کتب مقدس بهعنوان یک اصطلاح فنی، از مبانی فهم و تفسیر آن بوده و موضوعی پراهمیت و درعینحال نو به شمار میآید.
با توجه به اهمیت بررسی رسانه نوشتاری یا گفتاری بودن قرآن کریم و عهد عتیق و بهمنظور رفع ابهامات، این تحقیق نظری به روش تحلیل محتوا، به موضوع پرداخته شده و اطلاعات لازم به شیوه اسنادی و کتابخانهای جمعآوریشده است، سپس با تحلیل یافتههای موجود، این نتیجه به دست آمد که رسانه متنی قرآن، اگر چه در عصر نزول با سبک گفتاری، به قلب پیامبر نزول یافته، ولی از آنجا که قرآن کریم، از نزول دفعی نیز برخوردار بوده و اساساً به صورت کتاب نازل شده است، سبک نوشتاری نیز دارد که متناسب با نیاز و مخاطبان عصر نزول، بر پیامبر وحی شده است و در مورد عهد عتیق، به دلیل نزول یکباره به صورت الواح، منازعهای در میان نیست و با سبک نوشتاری، تطابق بیشتری دارد، چنان که کتب عهد عتیق موجود نیز، چون بازنوشت است، نه ارائه وحی الهی، سبک نوشتاری دارد.
در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی داستان حضرت نوح «علیهالسلام» از نظر قرآن کریم و کتاب مقدس» آمده است: دستورات الهی در طول زمان، در قالب کتب آسمانی متعددی به بشر ابلاغ شده است. دستورات و معارف این کتب محدود به زمان خود بودهاند ودستخوش تحریف هم شدهاند. از آن جا که انسان به برنامهای جامع و مصون از اشتباه نیاز دارد، خداوند قرآن کریم را به عنوان آخرین کتاب آسمانی برای هدایت انسان فرستاده است که در بردارنده معارف بسیاری است. قصص قرآن از جمله داستان حضرت نوح علیهالسلام از مواردی است که خداوند به وسیله آن ها، انسان را به عبرت گرفتن از اقوام گذشته دعوت کرده است و در بردارنده معارف و نکات تربیتی بسیاری است. این داستان در تورات با شباهتها و اختلافات بسیاری نسبت به قرآن ذکر شده است.
در این مقاله، بیان شباهتهای داستان در قرآن و تورات از جمله مراحلی همچون نوع عذاب، ساخت کشتی، مسافران کشتی و... بیانگر منشأ واحد برای این دو کتاب و اختلافاتی مثل پایان یافتن عذاب، مدت عمر حضرت نوح علیه السلام و.. بیانگرتحریف تورات است و قرآن با اصلاح آن سیطره و هیمنه خود را به منصه ظهور میرساند.
نویسنده مقاله «بررسی تطبیقی _ تحلیلی شخصیتپردازی حضرت یعقوب(ع) در قرآن و عهدین» در طلیعه نوشتار خود آورده است: بیان قرآن کریم در مورد ویژگیهای شخصیتی انبیا، با آنچه در عهدین نقل شده، تفاوتهای مبنایی دارد، چنانکه مسائلی که در قرآن در خصوص عصمت انبیا و وحی الهی بیان میشود. به طور کلی با تعاریف متون مقدس متفاوت است. این مقاله بر آن است تا با بررسی تطبیقی منابع قرآن و عهدین به ترسیم ویژگیهای اخلاقی آن حضرت بپردازد. شخصیتپردازی حضرت یعقوب به روش مستقیم و همچنین غیرمستقیم به کمک اعمال، گفتوگوها و توصیف حالات، نامگذاری و ویژگی روانی ایشان در قرآن و عهدین ذکر شده است. نامیدن حضرت یعقوب به اسامی مختلف نشاندهنده خصوصیات خاصی از ایشان است. از جمله ویژگیهای شخصیتی حضرت یعقوب(ع) میتوان به صبر و استقامت ایشان در راه دین، ارشاد قوم، آرامش و کظم غیظ ایشان اشاره کرد و نیز اثبات میشود که تلاش برای حفظ تدین اولاد سرلوحه زندگی حضرت یعقوب(ع) بوده و نگرانی بابت ابعاد احتمالی حضرت یوسف از دینداری، دلیل اصلی ناراحتی و غم ایشان در فراق فرزند محسوب میشود.
انتهای پیام