خادمان قرآن در اجتماع تأثیرگذار باشند
کد خبر: 3981586
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
با خادمان قرآن /57

خادمان قرآن در اجتماع تأثیرگذار باشند

محمدحسين محمدزاده‌وحدتی از جمله افرادی است که طی سال 1391 در مراسم تجلیل از خادمان قرآن در حوزه مدیریت به دریافت نشان خادم‌القرآن مفتخر شد. به گفته خودش، بسیاری از منش‌های اخلاقی‌اش را از مرحوم آیت‌الله ضیاء‌آبادی اخذ کرده و در عرصه قرائت نیز مرحوم استاد مولایی را الگو قرار داده است.

به گزارش ایکنا، قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم تا هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کنیم و ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند سخن بگویند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

محمدحسين محمدزاده‌وحدتی، متولد 10 شهریور 1347، دانش‌آموخته درس خارج فقه مقام معظم رهبری، دارای دکترای مدیریت رسانه، پژوهشگر ارشد رسانه ملی و پژوهشگر علوم قرآنی است.

محمدزاده در سال 1391 در مراسم تجلیل از خادمان قرآن در حوزه مدیریت به دریافت نشان خادم‌القرآن مفتخر شد. دارا بودن اجازه اقراء از استاد مصری شیخ عصفور در سال ۹۷، مدرس دروس ادبیات عرب، فقه، اصول، قرائت، تفسیر، علوم قرآنی، رسانه و مدیریت، دبیرکل اتحادیه رادیوهای قرآن و معارف در سال ۸۷، دبیر شورای معارف رسانه ملی در سال ۹۵، دبیر شورای معارف سیما در سال ۹۵، مسئول کمیته تبلیغ و اطلاع‌رسانی ستادعالی مسابقات طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷، عضو حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۵ و سه کمیسیون تابعه تبلیغ و ترویج در سال ۹۴، کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال ۸۸ و مجمع مشورتی در سال ۹۰ از جمله فعالیت‌های اوست.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ شیعه خدمت به قرآن، خدمت به ساحت مقدس ثقلین(هم قرآن و هم اهل‌بیت(ع)) است، افزود: خدمت به قرآن در جمهوری اسلامی تعریف خاصی دارد. هر فردی که فعالیت‌هایش را در زندگی فردی و اجتماعی با محوریت فعالیت‌های قرآنی پیش ببرد، چه در نظام ارزیابی خادمان قرآن قرار گیرد و چه قرار نگیرد، خادم قرآن است.

محمدزاده با اشاره به اینکه شاید بسیاری از اساتید و پیشکسوتان و خادمان واقعی قرآن در سیستم ارزیابی خادمان قرآن قرار نگرفته‌اند و اکنون در میان ما نیستند اما یاد و خاطره آنها زبانزد است، بیان کرد: البته نمی‌خواهم در بحث نظام تعیین خادمان قرآن  ان قلت بیاورم و کاری خوب و قابل تقدیر است، چراکه هر جامعه‌ای هنرمندان و فرهیختگان خود را ارج می‌نهد و چه ارجحیتی بالاتر از اینکه افرادی که عطر قرآن می‌دهند و مردم آنها را با قرآن می‌شناسند در سطح ملی تقدیر شوند.

این فعال قرآنی اظهار کرد: فردی خادم قرآن است که آدمی با دیدن کارهای او یاد قرآن بیفتد و عمرش را صرف فعالیت‌هایی چون کتابت قرآن، خوشنویسی، مدیریت، آموزش، تفسیر و پژوهش کرده باشد. حتی اگر فردی روح قرآن در فعالیت‌هایش باشد، خادم قرآن است. همچنین فرایند انتخاب خادم قرآن درون‌انجمنی و گروهی است و بارها نظراتم را در این باره بیان کرده‌ام. تمامی افرادی که تاکنون برای عنوان خادم قرآن انتخاب شده‌اند، در انتخابشان اشکالی وارد نیست، اما اگر دقت بیشتری می‌شد و ضوابط شفاف‌تر و جامع‌نگرتر بود، افراد بیشتری می‌توانستند انتخاب شوند. حتی فردی می‌تواند بیش از یکبار به عنوان خادم قرآن انتخاب شود. بسیاری از خادمان علاوه بر اینکه در حوزه‌های مدیریت، پژوهش و آموزش کار کرده‌اند، در حوزه دیگری نیز فعالیت قرآنی قابل توجهی دارند که می‌توان از آنها تجلیل کرد.

وی درباره مسئولیت اجتماعی پس از دریافت این عنوان بیان کرد: قطعاً این افراد مسئولیت‌ اجتماعی دارند و این عنوان محدودیت‌هایی را در پی دارد، اما الگوساز خواهد بود و این افراد از نظر اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی تأثیرگذارند.

محمدزاده در پاسخ به این سؤال که کدام خادم یا خادمان را الگوی زندگی خود قرار داده است؟ گفت: مرحوم آیت‌الله ضیاء‌آبادی در عرصه‌های فقه، تفسیر و فعالیت قرآنی در من تأثیرگذار بودند و سالیان سال شاگرد ایشان بودم و استاد اخلاق بنده بودند و از ایشان اصول فقه و تفسیر را آموختم، و منش استاد برای من الگو بود. همچنین در عرصه قرائت مرحوم استاد مولایی الگویم بودند و در دوره اقراء حفص از عاصم و ورش از نافع  شرکت کردم و توانستم اجازه اقراء را از شیخ عصفور دریافت کنم.

محمدزاده در پنج رسانه قرآنی و معارفی سابقه مدیریت دارد و مدیر رادیو معارف از ۸۵ تا ۸۶، مؤسس و مدیر رادیو معارف انگلیسی در سال ۸۶، مدیر رادیو قرآن از ۸۷ تا ۹۵، مؤسس و مدیر رادیو تلاوت در سال ۹۱، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از ۹۵ تا ۹۷ بوده است. همچنین وی از طراحان و برگزارکنندگان طرح‌های فراگیر آیه­‌های زندگی، ۱۴۴۱ تا ۱۴۵۲ و ختم قرآن مهدوی است.

این خادم قرآن اظهار کرد: افرادی که در عرصه مسئولیت قرآنی نقش‌آفرینی می‌کنند حتماً به گذشته خود مراجعه کنند، زیرا گذشته‌‌شان با محوریت خرد جمعی است. افرادی که مسئولیت قرآنی دارند، اقدامات گذشته را مد نظر قرار دهند. با قطعیت می‌گویم که طی 10 سالی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی به وجود آمده است، تمام نهادهای قرآنی سعی کرده‌اند که شاخص‌ها و تراز سازمانی خوبی داشته باشند. بنابراین باید کارهای گذشته را مدنظر قرار دهیم و آنها را به‌روزرسانی کنیم.

انتهای پیام
captcha