نگاهی به آثار قرآنی لوور؛ بزرگترین گنجینه هنری و تاریخی دنیا + فیلم
کد خبر: 3982948
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹

نگاهی به آثار قرآنی لوور؛ بزرگترین گنجینه هنری و تاریخی دنیا + فیلم

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا به امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌ با این حال تمرکز لوور به عنوان بزرگترین گنجینه هنری و تاریخی دنیا روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است. در این میان اما تازه‌ترین بخش موزه با نام «هنر اسلامی» نسخه‌های خطی منحصر به فرد از جمله نسخه‌های کهنی از قرآن را در خود جای داده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

نگاهی به آثار قرآنی لوور؛ بزرگترین گنجینه هنری و تاریخی دنیا

به گزارش ایکنا، لوور، پربازدیدترین موزه جهان در شهر پاریس فرانسه واقع شده‌ است. بیش از 35 هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود.

تازه‌ترین بخش موزه لوور پاریس به هنر اسلامی اختصاص یافته است. این بخش که سرمایه آن از سوی دولت فرانسه تأمین شده و مساعدت‌هایی نیز از عربستان سعودی، مراکش، کویت، عمان و آذربایجان به پا گرفتن آن کمک کرده، شامل حدود سه هزار اثر هنری قیمتی است که بین قرن هفتم و قرن نوزدهم خلق شده‌اند.

این آثار در دو طبقه عرضه شده است. در قسمتی از این بخش آثار خوشنویسی بسیاری دیده می‌شوند. خط عربی در همه جای هنر اسلامی یافت می‌شود. خوشنویسی و خطاطی در هنر اسلامی نسبت به نقاشی و سایر هنرها از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است، زیرا عملی عبادی به حساب می‌آمده و از طرفی دیگر نسخه‌برداری از قرآن نیز جزء نخستین اعمالی بوده که هر خوشنویس مسلمانی انجام می‌داده است.

نسخه خطی قرآن موزه لوور، از مجلل‌ترین نسخه‌‎های کهن قرآن بوده که تا به امروز باقی مانده است. این نسخه متشکل از هفت جلد، احتمالاً در قرن 9 یا 10 در تونس کتابت شده و سادگی خوشنویسی خط کوفی و تعادل ترکیب رنگ‌ها، آن را به اثری بی‌بدیل تبدیل کرده است. ایده رنگ‌آمیزی از اسرار امپراتوری بیزانس گرفته شده است. آبی تیره نماد جهان آسمانی و حروف طلائی شده، مظهر نور الهی است که از کلام خدا ساطع می‌شود.

دیگر نسخه خطی قرآن مربوط به عصر مملوکیان در مصر است. این قرآن که در پایان قرن 14 در قاهره کتابت شده است، با طراحی خاص و زیبای خود به همراه قابی طلاکوب شده شکوهی ویژه دارد. در این قرآن اولین آیاتی را که نسخه‌برداری شده است می‌توان مشاهده کرد. همچنین تصویر پشت زمینه صفحات این قرآن با طراحی منحصر به فردی از شاخ و برگ و گل‌هایی از جوانه‌های نیلوفر آبی تزئین شده است.

ویدئویی از آثار قرآنی موزه لوور را در ذیل مشاهده می‌کنید.

در همین بخش رحل و قرآنی را که بر روی آن قرار دارد، می‌توانید ببینید که ساخته هنرمندان مسلمان ایرانی و متعلق به سال 1360 میلادی است. با مشاهده دقیق این رحل متوجه ظرافت‌های آن می‌شویم که بر روی پایه‌های آن نام خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) به زیبایی حک شده است.

در این قسمت همچنین کشتی‌ای که سراسر بدنه‌اش طلاکوبی شده به چشم می‌خورد. با نگاهی دقیق به آن، شاهد خطاطی زیبا و چشم‌نوازی هستیم.

در قسمتی از بخش آثار اسلامی موزه لوور، محرابی خیره‌کننده به چشم می‌خورد که با کاشی‌های زیبا و درخشان آبی‌رنگ تزئین شده که در حدود 600 سال پیش در شهر اصفهان به همت هنرمندان و صنعتگران ایرانی طراحی و ساخته شده است. 

این نوع از فنون طراحی و خوشنویسی با قطعات کاشی‌های لعابی برای نخستین‌بار در یونان و روم استفاده شده بودند. با گسترش اسلام در این کشورها رفته رفته این فنون به هنرهای اسلامی نیز وارد و به سبکی اسلامی و در حال تکامل تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام
captcha