کسر امتیاز با «شروع نامتعارف تلاوت» + فیلم
کد خبر: 3983361
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰ / 10

کسر امتیاز با «شروع نامتعارف تلاوت» + فیلم

در راستای تشریح آیین‌نامه لحن مسابقات قرآن کریم ویژه آقایان بالای 18 سال مطالبی با عنوان موارد دریافت امتیاز مطرح شد، اما از این جلسه به بعد آیتم‌هایی که موجب کسر امتیاز از قاری می‌شود، ارائه خواهد شد.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبت‌نام متقاضیان چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم.

طی 9 جلسه گذشته درباره موارد کسب امتیاز آیین‌نامه لحن ویژه آقایان بالای 18 سال، مطالبی ارائه شد و از این جلسه به بعد آیتم‌هایی که موجب کسر امتیاز می‌شود، ارائه می‌شود. در ذیل، متن و فیلم دهمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.


بیشتر بخوانید:


«در راستای تشریح آیین‌نامه لحن مسابقات قرآن کریم ویژه آقایان بالای 18 سال، مطالبی تحت عنوان موارد کسب امتیاز مطرح شد و از این جلسه آیتم‌‌هایی که موجب کسر امتیاز از قاری می‌شود، ارائه خواهد شد. اولین مورد، کسر دو امتیازی است که شامل شروع نامتعارف تلاوت است که یکی به کوک صدا و درجه صوتی شروع، باز می‌گردد و دیگری مقامی که در آن تلاوت را شروع می‌کنیم، است.

قانونگذار در اینجا دو بخش شهرستانی و استانی را از سراسری جدا کرده است؛ یعنی قاری در بخش شهرستانی و استانی مسابقات قرآن باید به محدودیت مقام و درجه صوتی، با هم توجه کند، یعنی قاری هنگامی که می‌خواهد تلاوت قرآن را آغاز کند، کوک شروع و درجه صوتی آغاز تلاوتش، باید متناسب با آغاز تلاوت باشد.

همچنین در مرحله شهرستانی و استانی، محدودیت مقام هم داریم یعنی قاری باید یا با مقام بیات یا رست تلاوت خود را شروع کند و اگر غیر از این دو، تلاوتش را آغاز کند، موجب کسر دو امتیاز می‌شود.

اما در مرحله سراسری مسابقات قرآن با توجه به اینکه داور انتظار خلاقیت و نوآوری بیشتری از قاری دارد، اگر قاری با حفظ رعایت شروع درست تلاوت، بتواند از مقام‌های دیگری جز رست و بیات استفاده کند، امتیاز از او کسر نمی‌شود. لذا نکته مهم اینست که شروع درست تلاوت و حس و حال شروع را قاری داشته باشد.

مورد بعدی که موجب کسر یک امتیاز است، سه قسمت است؛ 1- خروج از مقام یا انتقال ناهمگون از یک مقام به مقام دیگر. تعریف این مشخص است، این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که قاری حین تلاوت می‌خواهد از یک مقام به مقام دیگر برود و بین دو نفس نیز هست. در حالت انتقال از یک مقام به مقام دیگر، موضوعی با عنوان انتقال هم‌عرض و هم‌پایه در تعریف موسیقایی مطرح است که باید قاری به آن توجه کند. سایر قسمت‌ها در جلسه آینده بیان خواهد شد.»

انتهای پیام
captcha