به گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبتنام متقاضیان چهلوچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوهنامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخشهای فنی و اجرایی تفکیک شد.
برای شفافسازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکتکنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابتهای قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگانهای مختلف براساس این شیوهنامه برپا میشود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم.
طی ۹ جلسه گذشته درباره موارد کسب امتیاز آییننامه لحن ویژه آقایان بالای ۱۵ سال، مطالبی ارائه شد و در ادامه آیتمهایی که موجب کسر امتیاز شد، ارائه شد و در این جلسه به بعد بیان آییننامه قرائت تحقیق بانوان و پسران زیر 18 سال و ترتیل، پرداخته خواهد شد.
در ذیل، متن و فیلم دوازدهمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.
«همه آن توضیحات و مواردی که طی جلسات گذشته در بخش قرائت آقایان گفته شد، با امتیاز متفاوت برای مسابقات بانوان و پسران در مقطع سنی زیر 18 سال نیز صدق میکند. اما باید گفت در آییننامه امسال آیتمی ویژه این دو بخش اضافه شده است که مهم است و نمره قابل توجهی دارد.
یکی از آنها ارائه تقلید هنرمندانه از سبکهای مشهور تلاوت است. در سالهای گذشته این آیتم در هیچ بخشی نبود و با توجه به اینکه اقبال نسبت به تقلید در این سالها کمرنگ شده بود، این آیتم امسال اضافه شد و حتی امتیاز نیز دارد، یعنی اگر فردی بتواند تقلیدی، شبیه سبکی خوب و ممتاز تلاوت کند، در بخش بانوان دارای پنج نمره از 30 نمره لحن و در بخش پسران زیر 18 سال دارای شش نمره از 30 نمره لحن است.
تقسیمبندی نمره، از سوی داور به این گونه است؛ اگر فردی (در بخش بانوان و پسران زیر 18 سال) ترکیبی از چندین سبک را تلاوت کند از پنج نمره سه نمره آن را میگیرد و بهتر است به جای ترکیب چند سبک، به دنبال یک سبک مشخص باشد تا بتواند آن را پختهتر و هر چه ممتازتر اجرا کند تا نمره بیشتر دریافت کند.
بخش لحن قرائت ترتیل که شامل حفاظ و مرتلان است، دارای آیتم مهمی علاوه بر آیتمهای بخش تحقیق است که آن بحث رعایت اسلوب ترتیل است که از 30 نمره، شش نمره را به خود اختصاص داده است. اولین آیتم در بحث اسلوب ترتیل؛ 1- رعایت نظم آهنگ مناسب ترتیل است. شاید در عرف به آن ریتم بگویند، به هر حال مراد آن چیزی است که وجه تمایز ترتیل از تحقیق است، یعنی مرتل باید آن نظم و ضرب آهنگ کلام را در ترتیل رعایت کند و بسیار هم مهم است. آنکه در اصطلاح موسیقی به آن ریتم میگویند، اما شاید در قرآن به کارگیری آن درست نباشد و بهتر است بگوییم «نظم آهنگ ترتیل».
2-پرهیز از مکث غیر متعارف بین وقوف است، مکث یا سکوت در ترتیل جزئی از آن است، یعنی در قرائت ترتیل، سکوتها تابع نظم آهنگ است.
باقی نکات در جلسه آینده ارائه میشود.»
انتهای پیام