نمایش قرآن و انجیل تاریخی در مقر آیسسکو
کد خبر: 3983461
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

نمایش قرآن و انجیل تاریخی در مقر آیسسکو

سازمان آموزش، علوم و تربیت اسلامی(آیسسکو) طی نمایشگاهی در مقر این سازمان در مراکش قرآن با خط کوفی و انجیل لوقا به زبان عربی را در معرض دید عموم قرار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری آیسسکو، این نمایشگاه با همکاری وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش و کتابخانه دانشگاه قرویین در شهر «فاس» مراکش افتتاح شد و شامل نسخ تاریخی نادر در موضوعات مختلف و آثار منحصر به فرد کتابخانه «خزانه القرویین» دانشگاه قرویین مراکش بود.

بیش از 20 نسخه خطی از جمله قرآن نادر با خط کوفی بدون نقطه و اعراب متعلق به قرن سوم هجری، انجیل لوقا به عربی متعلق به قرن پنجم هجری، کتاب «الزهد» ابوداوود سجستانی، «هدایت در توحید» قاضی باقلانی و «الموطأ» یحیی بن محمد بن عباد اللخمی مربوط به قرن ششم هجری در معرض دید عموم قرار گرفت.

آثاری در زمینه علوم دینی، ستاره شناسی، پزشکی، فلسفه، تاریخ تألیف چهره‌های علمی و فکری در داخل و خارج از جهان اسلام در این رویداد به نمایش درآمد.

همچنین گروهی از آزمایشگاه ترمیم نسخ خطی دانشگاه قرویین با حضور در نمایشگاه، جدیدترین شیوه‌های ترمیم نسخ خطی را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای بازدیدکنندگان توضیح دادند.

گفتنی است، «خزانة القرویین» در فاس یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های مراکش است که در سال 750 هجری تأسیس شد و تاکنون چندین بار مرمت و بازسازی شده است.

آثار موجود در این کتابخانه هدایای وقفی پادشاهان و حاکمان کشورها و علمایی است که کتب نادر و نفیس خود را به این مکان هدیه داده‌اند.

انتهای پیام
captcha