هشدار دیدبان الازهر درباره خطر راست‌گراهای افراطی در اسپانیا
کد خبر: 3983470
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

هشدار دیدبان الازهر درباره خطر راست‌گراهای افراطی در اسپانیا

دیدبان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر در وبگاه رسمی خود گزارشی درباره خطر گسترش راست‌گراهای افراطی در اسپانیا منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از البلدی، دیدبان مبارزه با افراط‌گرایی الازهر در گزارش خود آورده است که گسترش احزاب راست‌گرای افراطی و پیروان آنها در اروپا تهدیدی عملی برای همزیستی میان جوامع غربی به ویژه برای مسلمانان و پناهندگان محسوب می‌شود. چرا که اقدامات این افراط‌گراها میان مسلمانان و مهاجران یا میان افرادی که در این کشورها متولد شده‌اند با کسانی که اقامت این کشورها را گرفته‌اند تفاوتی قائل نیست و با وجود اینکه مسلمانان و مهاجران در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی به شکل گسترده‌ای با هم درآمیخته‌اند اما نشانه‌هایی از تفرقه و جداسازی میان آنها دیده می‌شود.
 
این گزارش می‌افزاید: گروه‌های راست افراطی در اسپانیا، از حوادث مختلف برای حمله به اسلام و اماکن مقدس اسلامی استفاده می‌کنند و همچنین از اقدامات تروریستی که به وسیله گروه‌های افراطی انجام می‌شود به عنوان بهانه‌ای برای ضربه زدن به مسلمانان بهره می‌برند. از این رو مسلمانان در اروپا، در میان گروه‌های راست افراطی و گروه‌های تروریستی زندگی می‌کنند.
 
در ادامه گزارش آمده است: این احزاب از شعارهای هویت ملی برای تحریک دوستداران خود جهت حمله به اسلام و مسلمانان و همچنین پناهندگان استفاده می‌کنند و یکی از بارزترین این احزاب که از هر رخدادی برای تحریک افکار عمومی علیه مسلمانان و پناهندگان در اسپانیا سوء‌استفاده می‌کند حزب راستگرای افراطی «وُکس» است.
 
از آنجایی که دولت اسپانیا قصد دارد بر زندگی مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف تأکید کند تا دیدگاه‌های گوناگون میان نسل‌ها به یکدیگر نزدیک شده و جلوی افکار منفی درباره دین گرفته شود، «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا در سخنانی در آوریل 2021 نسبت به خطر حزب راستگرای افراطی ووکس در این کشور هشدار داده و تأکید کرده است که این حزب تهدیدی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و دمکراسی در جامعه اسپانیا محسوب می‌شود.
انتهای پیام
captcha