اختتامیه مهرواره «یک وعده لبخند» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 3984039
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

اختتامیه مهرواره «یک وعده لبخند» در اردبیل برگزار شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، از برگزاری اختتامیه مهرواره طنز کشوری با عنوان «یک وعده لبخند» در استان خبر داد و گفت: شاد زیستن برای کودکان و نوجوانان به اندازه تغذیه خوب، محبت کردن و حفاظت از آنان اهمیت دارد.

اختتامیه مهرواره «یک وعده لبخند» در اردبیل برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، ۲۳ تیرماه، در اختتامیه مهرواره «یک وعده لبخند» که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، در سالن استاد جعفر ابراهیمی کانون اردبیل به صورت مجازی برگزار شد، گفت: شاد زیستن برای کودکان و نوجوانان به اندازه تغذیه خوب، محبت کردن و حفاظت از آنان اهمیت دارد، چرا که نتیجه آن چیزی جز تامین سلامت روانی، فیزیکی و جسمانی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: طنز هنری است که عدم تناسب در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسد، در قالب بن‌مایه خنده و نشاط در معرض دید قرار می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، با اشاره به این‌که در حوزه ادبیات نیز طنز، متمرکز بر آثار منظوم و منثوری است که جنبه‌های نامطلوب رفتار بشری را به شیوه‌ای خنده‌دار به چالش می‌کشاند، اظهار کرد: این مهرواره ادبی فرصتی مناسب جهت تمرکز بر جایگاه طنز در آثار ادبی و هنری کودکان و نوجوانان با هدف تقویت این نوع نگاه در فعالیت‌های کانون است که از این طریق، تبعات کم‌تحرکی و پرخوری ناشی از خانه‌نشینی ایام شیوع ویروس کرونا به صورتی هنرمندانه بیان می‌شود.

احدزاده، تاکید کرد: برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مهارت‌های مثبت زندگی و سایر فعالیت‌ها نمود داشته و مهرواره طنز ادبی «یک وعده لبخند» نیز در سه بخش شعر، داستان و اینفوگرافی برای دو گروه سنی «نونگاه» و «نوجوان» با هدف ترویج فرهنگ شادکامی، نمودی از اهمیت دادن به این رویکرد در کانون است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، با اشاره به شادی و اهداف شاد زیستن و رویکرد اولین مهرواره کشوری طنز ادبی، خاطر نشان کرد: شادی و نشاط یکی از نیاز‌های روحی و روانی انسان است که در بسیاری از جنبه‌های حیاتی نقش موثری ایفا می‌کند و از نگاه صاحب نظران پیش نیاز اساسی و بستر لازم برای یک نظام تعلیم و تربیت پویا نشاط اجتماعی است.

احدزاده در اختتامیه این مهرواره ادبی متن پیامی از سوی استاندار اردبیل را قرائت کرد که در آن تاکید شده بود؛

«شادزیستن، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن به‌اندازه محبت و حفاظت از کودکان مهم است، چراکه چنین افرادی در زمینه‌های گوناگون زندگی اهمیت دارد و چنین افرادی در عرصه‌های گوناگون زندگی موفق‌اند.

ایجاد زمینه‌های نشاط و شادی در قالب برنامه‌های مختلف ازجمله طنز، اعتماد به‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد و این امرمهم زمانی پراهمیت جلوه‌گری می‌کند که با شیوع کرونا و شرایط سخت ناشی از این ویروس، خانه‌نشینی تعداد قابل‌توجهی از شهروندان کودک و نوجوان را موجب شده و لزوم تعریف و اجرای برنامه‌های «به‌باشی» و شادکامی در قالب هنر و ادبیات را ضروری می‌نماید.

وی در توضیح دلایل اهمیت کار اداره‌کل کانون استان اردبیل و دیگر برگزارکنندگان این رویداد، توضیح داد که این مجموعه در طراحی و اجرای نخستین مهرواره‌ی سراسری «یک وعده لبخند»، هم به جایگاه طنز در ادبیات و هنر نسل کودک و نوجوان کشور ورود کرد، هم پیش‌گام این حرکت در سطح کشور شد.

استاندار اردبیل در پایان پیامش با اشاره به موفقیت‌های پیشین مربیان و اعضای این مراکز در ایران و جهان، از فعالیت‌های این مجموعه قدردانی کرد».

در ادامه، نمایش ویدئو‌هایی از برگزیدگان این مهرواره شامل شعرخوانی، خوانش داستان و دابسمش به صورت پیام طنز، رونمایی از کتاب «یک وعده لبخند» که مجموعه آثار منتخبان(۷۰ برگزیده) مهرواره سراسری طنز بودند توسط انتشارات نیکان در اردبیل به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha