عفو بین‌الملل: یکی از مهم‌ترین بازداشتی‌های سیاسی دنیا در زندان آل خلیفه زجر می‌کشد
کد خبر: 3984760
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

عفو بین‌الملل: یکی از مهم‌ترین بازداشتی‌های سیاسی دنیا در زندان آل خلیفه زجر می‌کشد

عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی ذرباره حسن مشیمع دبیر کل جمعیت معارض الحق بحرین که از 3 هزار و 730 روز پیش در زندان آل خلیفه به سر می‌برد،گفت او یکی از مهم ترین بازداشتی‌های سیاسی دنیاست که در زندان بحرین زجر می‌کشد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، سازمان عفو ​​بین‌الملل روز شنبه در نسخه اسپانیایی خود مقاله ویژه‌ای در مورد حسن مشیمع یکی از بازداشت‌شدگان سیاسی در بحرین منتشر کرد و آن را یکی از مهمترین بازداشتی‌های سیاسی در جهان توصیف می‌کند  که در زندان‌های رژیم بحرین با وضعیت دشواری زجر می‌کشد.

در این گزارش با اشاره به اینکه مشیمع بدون احتساب دوره‌های بازداشت قبلی خود در بحرین از 3 هزار و 730 روز پیش تاکنون در زندان‌های رژیم آل خلیفه به سر می‌برد، آمده است: این فعال سیاسی در اوایل وقوع بهار عربی یکی از رهبران اعتراضات مسالمت آمیز در بحرین بود.

عفو بین‌الملل با بیان اینکه بحرین از جمله کشورهایی نیست که توجه جامعه بین‌المللی به نقض حقوق بشر در آنجا معطوف باشد، گفت: اما وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور هر بار توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند که البته فعالان حقوق بشر چه در داخل و چه خارج بحرین در آشکار کردن این قضیه نقش بزرگی دارند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، مشیمع 73 ساله تنها به دلیل حضور در اعتراضات برای مطالبه دموکراسی در سال 2011 به زندان محکوم شده است. او یکی از رهبران مخالفان بحرینی و از برجسته‌ترین مبلغان احترام به حقوق بشر است.

مشیمع اولین بار در سال 1995 به دلیل اعتراضات مسالمت‌آمیز در بحرین بازداشت شد که آن زمان آغاز فعالیت‌های سیاسی و حقوقی او بود. مشیمع سپس یک بار دیگر بازداشت و پنج سال را در زندان سپری کرد. در سال 2002 به عنوان دبیر کل حزب الوفاق و در سال 2005 به عنوان دبیر کل جنبش الحق در دفاع از آزادی‌ها و حقوق بشر که یکی از برجسته‌ترین گروه‌های معارض در بحرین بود، منصوب شد.

او با آغاز انتفاضه‌های کشورهای عربی در چارچوب بهار عربی بار دیگر بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

تحرکات و فشارها برای آزادی مشیمع رو به افزایش است. سازمان آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین و مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر  یک سایت دیجیتالی در اینترنت برای اطلاع از تحولات پرونده وی و دفاع از آزادی مجدد او راه اندازی کردند.

در كنار ساير سازمان‌ها، عفو بين الملل و آمريكايي‌ها براي دموكراسي و حقوق بشر در بحرين از امضاكنندگان نامه‌اي خطاب به دولت بحرين بودند كه خواستار آزادی حسن مشيمع و ارائه مراقبت‌های پزشكي به وی بودند؛ خصوصاً كه او از سرطان، دیابت و استرس رنج می‌برد و از درمان مناسب  چه  در معاینات دوره‌ای و چه دریافت داروها برخوردار نیست.

نگرانی در مورد سلامتی مشیمع پس از شیوع کرونا در زندان جو منامه که او در آنجا زندانی است و در مارس گذشته کانون شیوع این بیماری بود، تشدید شده است؛ به خصوص که این زندان شاهد ازدحام بیش از حد زندانیان و نبود شرایط سلامت و بهداشت است.

وضعیت سلامتی مشیمع هم نه تنها به دلیل بیماری و فقدان مراقبت پزشکی بلکه به دلیل شکنجه و بدرفتاری با وی از جمله تبعیض مذهبی است.

پارلمان اروپا اخیراً با تصویب تصمیمی درباره خطر اوضاع در زندان‌های بحرین از جمله بدرفتاری، تبعیض و رفتار تحقیرآمیز با زندانیان و وضعیت بهداشتی وخیم آنجا هشدار می‌دهد و از مقامات بحرینی خواسته است تا با آزادی زندانیان، این وضعیت را اصلاح کنند.

عفو بین‌الملل هشدار داد که وضعیت حسن مشیمع اضطراری است و نمی‌توان صبر داشت و باید به دفاع از آزادی و حقوق او در مجامع بین‌المللی ادامه داد.

انتهای پیام
captcha