انگیزه‌ کافی برای واگذاری مأموریت‌ها به بخش مردمی وجود ندارد / مطالبه نقش‌آفرینی اتحادیه در صدور مجوز مؤسسات
کد خبر: 3984930
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
در نشستی با وزیر ارشاد مطرح شد؛

انگیزه‌ کافی برای واگذاری مأموریت‌ها به بخش مردمی وجود ندارد / مطالبه نقش‌آفرینی اتحادیه در صدور مجوز مؤسسات

در آستانه نخستین سالگرد تشکیل اتحادیه کشوری و نشست اعضای هیئت مدیره با وزیر ارشاد بر نبود انگیزه برای واگذاری مأموریت‌های بخش مردمی قرآنی، لزوم نقش‌آفرینی اتحادیه در روند صدور مجوز و پروانه فعالیت مؤسسات و ایجاد صندوقی ویژه فعالان قرآنی به جای بهره‌مندی از صندوق هنرمندان تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 27 تیرماه همزمان با نخستین سالگرد تشکیل اتحادیه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، رحیم قربانی، از اعضای هیئت مدیره به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و سپس مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به معرفی اعضا پرداخت و گفت: پس از برگزاری انتخابات و شکل‌گیری اتحادیه کشوری، اقدامات اولیه قانونی با راهنمایی‌های آقای مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی چون مراحل ثبت و صدور پروانه فعالیت اتحادیه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه تا‌کنون 12 جلسه هیئت مدیره و به طور میانگین هر ماه یک جلسه تشکیل شده است، گفت: حدود 50 مصوبه در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم. به موازات آن نیز جلساتی به صورت وبیناری با مدیران عامل اتحادیه‌های استانی برگزار شد. همچنین نشست فصلی اعضای هیئت مدیر با مدیران مؤسسات قرآنی نیز با هدف بررسی موانع و حل مشکلات برگزار کردیم.

طلایی با تأکید بر اینکه جز یکی، دو استان که نشاط و شادابی کاری را ندارند، الحمدلله سایر استان‌ها فعال هستند، بیان کرد: علاوه بر فعالیت‌های معمول، نمایندگان اتحادیه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و کمیسیون‌های مختلف معرفی شد و اتحادیه در کمیسیون‌های ذیربط حضور فعال دارد. اعضا نیز جلساتی را با معاونت قرآن و عترت ارشاد و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان قرآن و عترت به منظور همکاری‌ها، رفع موانع و مشکلات و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها داشتیم.

وی با اشاره به ارتباطات و مکاتباتی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فراکسیون قرآن و عترت به منظور بهره‌مندی از این ظرفیت انجام گرفت، افزود: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با بخش‌های مختلف چون اداره‌کل تشکل‌های دینی و فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه‌های موجود و استفاده از فضای بقاع متبرکه و حسینیه‌ها و ... منعقد شد. همچنین همکاری با ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن برای هزار و 250 نفر نیز در دستور کار است.

طلایی با تأکید بر مضیقه مالی طی یکسال گذشته، اظهار کرد: هیچ کمک مالی طی یکسال گذشته، نه از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه از سازمان تبلیغات اسلامی صورت نگرفت، بلکه از منابعی که از قبل داشتیم، توانستیم در شرایط دوران کرونا استفاده بهینه کنیم. به هر مؤسسه، یک میلیون تومان کمک بلاعوض حمایتی کردیم و معادل همین نیز به صورت برنامه‌ای نیز اجرا شد. همچنین بالغ بر 6 میلیارد تومان در این بخش اعتباری تأمین شد که هم برای بخش حمایتی و هم برنامه‌ای از سوی اتحادیه کشوری به استانی و سپس به مؤسسات اختصاص داده شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری با اشاره به اینکه در دوره اتحادیه کشوری گذشته، اقدامات مالی خوبی انجام گرفت، افزود: از جمله اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که پشتوانه وام را برای مؤسسات قرآنی در بانک رسالت ایجاد کردند که آن را در اختیار استان‌ها قرار دادیم و سهمیه استان‌ها برای استفاده از این تسهیلات بانکی فراهم شده است. مساعدتی نیز از همان منابع برای مؤسساتی که شعب حفظ داشتند، انجام شد که بالغ بر 564 میلیون تومان از آن منابع به شعب‌ کمک کردیم و در این فاصله، مجامع اتحادیه‌های استانی نیز باید تشکیل می‌شد.

وی بااشاره به اینکه مجمع عمومی‌ 16 استان برگزار شد، ادامه داد: هشت استان نیز آماده برگزاری مجمع هستند و تاریخ آنها مصوب شده است و هفت استان را نیز کماکان پیگیر هستیم تا زمینه برگزاری مجامع آنها را فراهم کنیم تا دور جدید اتحادیه‌ها در استان‌ها برگزار شود. در عین حال، سند قرآن و فضای مجازی نیز آماده شده و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شد و داوری دو دوره آثار و تولیدات در فضای مجازی برگزار شد. از سوی دیگر، زمینه برگزاری سواد رسانه‌ای در بستر وب در حال آماده شدن است.

طلایی گفت: در سال 1400 چند اقدام عمده را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ تکمیل اطلس قرآنی کشور، سامانه مدیریت جامع و بانک اطلاعات مؤسسات قرآن که با معاونت قرآن و عترت ارشاد گفت‌وگوهایی انجام شد که اتحادیه محور انجام این اقدامات باشد، سطح‌بندی مؤسسات قرآنی و موضوعی کردن فعالیت‌های مؤسسات قرآنی براساس توانمندی‌ها برای روشن‌تر کردن آینده فعالیت تشکل‌های مردمی ـ قرآنی، از جمله این فعالیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در شرایط کرونایی کشور، مؤسسات قرآنی دارای وضعیت خوبی نیستند، بلکه شبیه به بیمار در حال احتضار هستند، بیان کرد: همچنین برای استان‌ها نیز پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را نیز هدف‌گذاری کردیم که در برنامه سال 1400 انجام شود. همچنین در نظر داریم تا شرکت «دیجی‌آرا» به منظور فعالیت در زمینه توزیع محصولات و نیازها و اقلام مؤسسات قرآنی کشور در بستر خدمات در حوزه قرآنی، فرهنگی، مذهبی، جامعه و ... راه‌اندازی شود.

طلایی با اشاره به اینکه در نظر داریم طی امسال اجلاسیه‌ای برای مؤسسات قرآنی با محوریت و تأکید بر کشورهای مقاومت داشته باشیم، گفت: همچنین برنامه‌ریزی شده است تا سلسله نشست‌های تخصصی با آسیب‌شناسی وضعیت موجود بخش مردمی قرآن و بررسی علت‌ها و راهکارها به منظور تبیین افق روشن برای آینده جامعه قرآنی در بخش مردمی، برپا شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با اشاره به انتظارات و خواسته‌های اتحادیه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ذیربط، افزود: معتقدیم هنوز نه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در سازمان تبلیغات اسلامی، انگیزه‌ای برای واگذاری مأموریت‌های بخش مردمی قرآن وجود ندارد. با این سخن قصد نادیده گرفتن زحمات دوستان را ندارم، چنانکه درباره سامانه حمد با دوستان در معاونت قرآن و عترت مذاکراتی داشتیم که باید از سوی اتحادیه بارگذاری شود. تا الان نیز پیام‌های تند و تیز تهدیدی به مؤسسات ارسال می‌شود که اگر چنین نکنید، چنان می‌شود! سؤال ما این است که نقش اتحادیه در این میان چیست؟ اگر قرار است دستگاه‌های حاکمیتی رأساً اقدام‌کننده و مرتبط با مؤسسات قرآنی مردمی کشور باشند، حضور اتحادیه ضرورتی ندارد. اتحادیه را منحل کنید.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اتحادیه کشوری حتی به اندازه اداره جزئی نه اختیار، نه پیشتیبانی و نه حمایت و نه توان کار دارد، ادامه داد: هم‌اکنون اتحادیه‌ برای گرفتن یک مکان یا پرداخت حداقل حقوق برای چندین نیرو مستأصل است. اگر اتحادیه تبدیل به اتحادیه صنفی شود، آیا نمی‌تواند بهتر فعالیت کند؟ اتحادیه انتشارات کشور با چه توانمندی و قدرتی فعالیت می‌کند، اما اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با سه هزار مؤسسه در کشور و 31 اتحادیه استانی، برای تأمین حداقل‌های نیاز‌های خودش نیز مستأصل است. معتقدم اتحادیه در چنین شرایطی خروج قابل قبولی در تراز بخش مردمی قرآن کشور نخواهد داشت.

طلایی بیان کرد: واگذاری مأموریت‌هایی که در بخش مردمی قرآن است، بزرگترین خدمت به اتحادیه و بخش مردمی است. معتقدم ما می‌توانیم دوره‌های تربیت معلم صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و سبک زندگی را از طریق ظرفیت مردمی برگزار کنیم. یکی از خواسته‌های ما این است که اتحادیه در روند صدور مجوز و پروانه فعالیت مؤسسه نقش‌آفرین باشد. یعنی اتحادیه قابل اعتماد نیست. ما معتقدیم تمام فرایند صفر تا صد صدور مجوز مؤسسات را باید به اتحادیه واگذار کرد. شاید یکی از دلایل این پراکندگی‌ها در گذشته و در حال حاضر و در آینده نیز متصور است، ناشی از این است که اتحادیه کشوری قرآن و عترت جایگاه و اختیارات لازم را ندارد، بنابراین خواهش می‌کنیم که نظارت، ارزیابی، صدور مجوز و رتبه‌بندی از سوی اتحادیه به عنوان بازوی اجرایی وزارت انجام شود.

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که در اتحادیه و بخش مردمی در برگزاری دوره‌های توانمندسازی مدیران برای به روزرسانی سواد رسانه‌ای آنها، برگزاری مسابقات مرحله استانی و کشوری، انجام کارهای پژوهشی و برپایی نمایشگاه‌ها و آزمون‌ها و جشنواره‌ها... همکاری کنیم.

طلایی از هزینه‌کرد بیش از حد از درآمد سالیانه یک مؤسسه برای اخذ مفاصا حساب مالیاتی و مشکلی که برای بیمه مربیان و کادر اجرایی خود گفت، افزود: به نظر بنده، زیبنده جامعه قرآنی نیست که فعالان قرآنی ذیل تشکیلات دیگری چون هنرمندان بیمه شوند. چرا واقعا باید اینگونه باشد که قرآنیان صندوق مستقلی برای بیمه شدن نداشته باشند؟ این در تراز جامعه قرآنی نیست. در سطح استان‌ها، حجم درخواست ثبت مؤسسات قرآنی و تقاضا برای ثبت‌ انواع و اقسام مؤسسات فرهنگی، موسیقی، سینمایی و تئاتر و .. قابل مقایسه نیست. در واقع درخواستی برای ثبت‌ مؤسسه قرآنی در استان‌ها وجود ندارد و حال آنکه درخواست برای ثبت انواع مؤسسات فرهنگی زیاد است. آیا اشکال در جامعه قرآنی است یا در جای دیگری است که انگیزه و توان برای فعالیت مؤسسات قرآنی باقی نمانده است؟ مؤسسات ناخواسته با فرایند اداری چون بیمه و مالیات درگیر می‌شوند و لذا دلسرد می‌شوند.

وی ادامه داد: از دیگر درخواست‌ها این است که رؤسای اتحادیه‌ها جزء شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها باشند و طی مکاتبه‌ای این موضوع بیان شود. با رویکرد تمرکززدایی اگر در صدور و تمدید مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی در اختیار اتحادیه قرار گیرد، شرایط بهتر خواهد بود.

طلایی بیان کرد: جامعه قرآنی از وزیر ارشاد که با پیشینه‌ای سراسر افتخار، از جنس قرآن است، انتظار دارد که این بخش را بیشتر مورد توجه قرار دهند و اگر نیاز به تدبیر است، اندیشیده شود. چرخه اداری، موانع متعدد پیش روی موسسات گذاشته است که مقتضی است تدابیری اندیشیده شود که این موانع برداشته شود.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی از اعضای هیئت مدیره و مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان استهبان، با اشاره به مساعدت‌های وزیر ارشاد درباره اعتباربخشی به شعب مؤسسات و دارای مجوز شدن آنها، اظهار کرد: دستورات لازم در این باره داده شد و کارگروه نیز تشکیل شد و کار به مرحله پایانی رسید، اما دستوری از شما می‌خواهد تا این آیین‌نامه ابلاغ و اجرایی شود تا یادگاری از سوی صدارت شما بر وزارت برای بحث مجوز شعب مؤسسات قرآنی، باقی بماند.

در بخش دیگر، امیرحجت مرادی، از دیگر اعضای هیئت مدیره به بحث بیمه فعالان قرآنی و مالیات و ضرورت بررسی آن در کارگروه تخصصی پرداخت و گفت: بیمه فعالان قرآنی رافع مسئولیت مؤسسات قرآنی نیست. یعنی ما به عنوان مؤسسه‌داران قرآنی لازم است تا کد کارگاهی داشته باشیم و از سوی دیگر موضوع صندوق هنرمندان نمی‌تواند تکلیف قانونی ما را رفع کند. امروز شما هزینه زیادی را در بحث بیمه فعالان قرآنی متقبل شدید که بخش عمده آن مربیانی هستند که در این مؤسسات فعال هستند، اما عملاً نه مسئله‌ای از مؤسسات حل می‌کند و نه باری از صندوق و وزارت فرهنگ و ارشاد بر می‌دارد، در حالی که پیشنهاد مشخص در این زمینه این است که در کارگروهی متشکل از اتحادیه و ارشاد به بررسی این موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: درخواست داریم که به جای اینکه ارشاد این همه هزینه در بحث فعالان قرآنی کند، در سهم کارفرما به مدیران مؤسسات قرآنی کمک کند. یعنی مؤسسات کدکارگاهی بگیرند و ارشاد در سهم کارفرما به طور کامل یا درصدی کمک کنند. این موضوع باعث می‌شود تا پالایش در زمینه بیمه فعالان قرآنی به صورت خودکار انجام شود. البته بیمه کردن پیشکسوتان قرآنی در استان‌ها که معدود هستند، جایگاه خود را دارد و باید همواره به این موضوع توجه شود.

مرادی با اشاره به یکسان‌سازی آیین‌نامه دو دستگاه ارشاد و تبلیغات اسلامی برای صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی، بیان کرد: این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد، اما جای اتحادیه در این مورد خالی بود تا از تجربیات آنها استفاده شود. بعد از یکسال علی‌رغم تمام دوستی‌ها با معاونت قرآن و عترت و ارشاد، هنوز واگذاری‌ها و عدم تصدی‌گری‌ها و دیدن اتحادیه به عنوان جایگاه صنفی دیده نشده است. در سامانه حمد نیز مشکلات زیادی داریم که طی تعامل با اتحادیه آن مشکلات حل می‌شود، لذا واگذاری آن به اتحادیه یک ضرورت است، در عین اینکه کار ارزشمندی است.

جواد سعیدی از اعضای هیئت مدیره در بخش دیگری از این نشست بر عدم تناقض میان قرآنیان تأکید کرد و گفت: الحمدلله وفاق و همدلی در میان مجموعه‌های قرآنی کشور است، اما استدعای ما توجه به این فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند «هرگاه کاری به مردم واگذار شد و به مردم اعتماد کردیم، آن کار پیش رفت».

علی‌اکبر خاکساری، قائم‌مقام اتحادیه کشوری مؤسسات در این جلسه بر مشکلات زیاد اتحادیه تأکید کرد و گفت: امیدواریم با اقدامات جهادی و انقلابی بتوان این مشکلات را رفع کنیم و در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌ها گام‌هایی برداریم.

در پایان نیز پیمان سلیمی، از دیگر اعضای هیئت مدیره بر لزوم توجه به مناطق محروم مرزی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و عترت و فراهم شدن زمینه‌ای برای اخذ دیپلم‌های معارف از سوی مؤسسات قرآنی (چنانکه در حال حاضر از سوی مؤسسات فرهنگی ـ هنری صورت می‌گیرد) و فراهم شدن زمینه‌ درآمدزایی برای مؤسسات قرآنی تأکید کرد.

در پایان این نشست، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

انتهای پیام
captcha