درگذشت اسلام‌شناس و استاد فلسفه اسلامی در روسیه بر اثر کرونا
کد خبر: 3985144
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

درگذشت اسلام‌شناس و استاد فلسفه اسلامی در روسیه بر اثر کرونا

میثم الجنابی، اسلام‌شناس و استاد عراقی‌تبار فلسفه اسلامی در دانشگاه‌های روسیه، بر اثر کرونا درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیاالیوم، میثم الجنابی، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه دولتی مسکو روز گذشته (یکشنبه، 27 تیر) بر اثر کرونا درگذشت.

میثم محمد طه الجنابی در سال 1955 در شهر نجف در عراق به دنیا آمد. او در سال 1985 دکترای خود را از دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی مسکو گرفت. در سال 2000  از سوی  وزارت آموزش عالی و علوم روسیه به مقام استادی رسید. او رئیس مرکز مطالعات عرب در دانشگاه روسیه و سردبیر مجله(Rimal) بود که به مسائل روسیه و عرب در زمینه‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، هنر و سیاست به زبان عربی می‌پردازد. 

او همچنین سردبیر کتاب سال مطالعات عربی به روسی و عضو شوراهای علمی (برای دفاع دانشجویان دکترای علوم فلسفه و علوم سیاسی) بود.

الجنابی که متخصص تاریخ اندیشه و فرهنگ اسلامی، تاریخ اندیشه معاصر عرب، فلسفه تاریخ و تاریخ ادیان تطبیقی بود، استاد علوم فلسفی در دانشگاه روسیه و دانشگاه دولتی مسکو بود.

الجنابی از چهره‌های برجسته علمی عراقی در خارج از این کشور بود و در سمینارها و فعالیت‌های فرهنگی روسیه حضور پررنگی داشت. همچنین در شبکه‌های تلویزیونی روسیه برای توضیح مسائل جهان اسلام به عنوان کارشناس فعال بود. 

از این نویسنده و پژوهشگر عراقی بیش از 1500 اثر شامل کتاب و مقاله در مجلات مختلف فکری، فرهنگی و علمی، روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به زبان‌های عربی، روسی و انگلیسی منتشر شده است. 

آثار وی در زمینه فلسفه و تصوف، اسلام سیاسی در روسیه و جمهوری‌های آسیای میانه، و تاریخ و تمدن بین‌النهرین و عراق بوده است.

انتهای پیام
captcha