هدف اعزام تالیان قرآن به حج ارتباط با سایر مسلمانان در یک فریضه کامل است + عکس
کد خبر: 3985229
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
لطفی‌نیا:

هدف اعزام تالیان قرآن به حج ارتباط با سایر مسلمانان در یک فریضه کامل است + عکس

پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: معتقدم اساس اینکه تعدادی از قاریان، حافظان و اساتید کشور به حج اعزام می‌شوند، نوعی ارتباط دینی، اخلاقی، فرهنگی و انسانی با سایر مسلمان به هنگام انجام یک فریضه کامل است و تأثیرگذار نیز بوده است.

محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت قرآنی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اعزامش در کاروان قرآنی حج تمتع سال 61، گفت: البته حدود هفت بار غیر از این در قالب کاروان قرآنی، به حج اعزام شدم، اما خاطرم هست که در سال 61 این توفیق را هنگامی که 18 سال داشتم، یافتم، به طوری که با 72 نفر از قاریان و اساتید ارجمند قرآنی سراسر کشور با کاروان قرآنی، عازم حج شدم.

وی با اشاره به اینکه شاید جزو جوان‌ترین قاریان اعزامی به حج بودم، بیان کرد: معتقدم اساس اینکه تعدادی از قاریان، حافظان و اساتید کشور به حج اعزام می‌شوند و در سنت بزرگ حج ابراهیمی حضور دارند، یکی از فرهنگی‌ترین و راهبردی‌ترین فعالیت‌های قرآنی کشورمان است که بنا نهاده شده و خدا از بانیان بپذیرد.

لطفی‌نیا اضافه کرد: این اعزام نوعی ارتباط دینی، اخلاقی، فرهنگی و انسانی با سایر مسلمانان در یک فریضه کامل است. این اعزام به منظور برقراری ارتباط با مسلمان بنا نهاده شد که تأثیرگذار نیز بوده و هست و امیدوارم با برچیده شدن بیماری کرونا، این موضوع دوباره جان بگیرد و دوباره قاریان اعزام شوند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: اگر بررسی عمیقی از میزان تأثیرگذاری این حرکت بزرگ، صورت گیرد، متوجه می‌شویم که در دهه‌های اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از عوامل تأثیرگذار در جایگاه ویژه قرآن در سنت شیعی و اهتمام به قرائت قرآن و فرهنگ قرآنی در سنت مسلمان پیرو اهل‌بیت(ع) همین امر بوده است.

وی ادامه داد: چه بسا اصلی‌ترین سنت ارتباط و انس با قرآن که می‌تواند در مکتب اهل‌بیت(ع) جان و شکل بگیرد، همین اعزام به حج‌ها بوده است. از قِبل همین داستان چه صدماتی را دشمنان نسبت به شیعیان وارد و تبلیغ کرده بودند که با این اعزام‌ها برچیده شد. جدایی از این برچیدگی، برایشان قابل پذیرش و ارتباطشان با شیعه و به ویژه قاریان و اساتید بیشتر شد، موضوعی که بعدها توسط مسابقات قرآن، به آن افزوده شد.

لطفی‌نیا اظهار کرد: جمع قرآنیان در مناسک حج، جمع خاصی است. پیوند قرآن و حج و پیوند یک انسان مؤمن با قرآن وحج. اگر اینها را دوستان و پژوهشگرانی به زبان قلم دربیاورند و بنویسند، حقیقتا بر جوانان علاقه‌مند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. یکی از انگیزه‌هایی که باعث علاقه‌مندی جوانان به شرکت در مسابقات قرآن بود، همین اعزام به حج‌ها بوده است. امیدواریم این سنت دوباره احیا شود.

انتهای پیام
captcha