ارتباط فکری و گفتمانی امت با امام از بزرگترین برکات نماز جمعه است
کد خبر: 3986731
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌ علی‌اکبری:

ارتباط فکری و گفتمانی امت با امام از بزرگترین برکات نماز جمعه است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان اینکه خداوند در نماز جمعه بسیاری از نیازمندی‌های امت اسلامی را تعبیه کرده است، گفت: در نماز جمعه یک ارتباط فکری و گفتمانی با امام شکل می‌گیرد که یکی از بزرگترین برکات نماز جمعه است.

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از شبکه‌‌های اجتماعی و محصولات فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه صبح امروز، سه‌شنبه 5 مردادماه و در سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در سخنانی با گرامیداشت سالروز تأسیس نماز جمعه در جمهوری اسلامی و تبریک عید غدیر گفت: امروز «یوم الشکر» و روز تعظیم یکی از بزرگترین مصادیق شعائرالله است و خداوند دوست دارد که امت اسلامی هم قدر نعمت‌های الهی را بداند و هم شعائر الهی را تعظیم کرده و گرامی و بزرگ بدارد.

وی افزود: نماز جمعه نعمت بزرگی است، آنقدر که امام حکیم راحل درباره آن این تعبیر را دارند که اگر انقلاب اسلامی جز نماز جمعه چیز به ملت ما نمی‌داد باز هم کافی بود و به همین دلیل فرمودند نماز جمعه در رأس امور است.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: ما در این 42 سال از این نعمت بهره‌مند شدیم و هم مردم و هم دشمنان ملت ما متوجه شدند نماز جمعه چه کیمیای بزرگی برای حفظ انسجام جامعه، پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و ترویج آرمان‌هاست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نماز جمعه «نهاد پربرکت رحمانی» است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ما در طی این سال‌ها بیشتر با اسرار این عطیه الهی آشنا شدیم، گفت: در نماز جمعه یک حلاوت و شیرینی خاصی وجود دارد که اگر کسی به دعوت خداوند برای بهره‌مندی از این شیرینی پاسخ مثبت بدهد دیگر نمی‌تواند از آن دل بکند.

وی با بیان اینکه خداوند در نماز جمعه بسیاری از نیازمندی‌های امت اسلامی را تعبیه کرده است، گفت: امت اسلامی نیازمند ارتباط یکپارچه و منسجم با امام مسلمین است و نماز جمعه اساسا نماز امامت و امام است و با امام مسلمین یا منصوبان ایشان شکل می‌گیرد. در واقع در نماز جمعه یک ارتباط فکری و گفتمانی با امام شکل می‌گیرد که یکی از بزرگترین برکات نماز جمعه است.

حاج‌ علی‌اکبری اظهار کرد: جامعه اسلامی نیازمند آن است که در جریان مسائل جاری، سیاست‌ها و مصلحت‌ها قرار بگیرد و به همین دلیل بحشی از نماز جمعه به عنوان خطبه قرار داده شده تا نیاز مردم به دریافت خبر و تحلیل امین و به روز تأمین شود. همچنین امت اسلامی باید نسبت به توطئه‌ها، تهدیدها و فتنه‌ها آگاه شود و مرتب از آنها باخبر باشد و خداوند این را در متن نماز جمعه تعبیه کرده تا مردم از طراحی شیاطین باخبر شده و بتوانند مقاومت کنند.

وی با اشاره به اهمیت مقاومت فکری به عنوان پایه اصلی مقاومت گفت: اگر امت اسلامی بتوانند در مقابل دشمنان مقاومت فکری کند در سایر عرصه‌های مقاومت نیز سربلند خواهد شد. این مقاومت فکری نیز در قالب ذکر در نماز جمعه قرار داده شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ابراز کرد: امت اسلامی نیاز دارد در ارتباط با محیط پیرامونی زندگی خود سهم و مشارکت داشته باشد و نماز جمعه در هر شهر فرصت این مطلع شدن و جلب همکاری مردم را فراهم می‌کند و امام جمعه باید مردم را در جریان مسائل روزمره زندگی قرار دهد.

خطیب موقت جمعه تهران با تأکید بر نیاز امت اسلامی به داشتن پیوند قوی با همدیگر گفت: «اخوت ایمانی» یکی از مهمترین نیازهای امت اسلامی است که در آن عاطفه‌ها با اندیشه‌ها پیوند می‌خورد و در واقع نماز جمعه به پیوندهای فکری و قلبی امت اسلامی پاسخ می‌دهد. در همین دیدارهای مردم با همدیگر است که انس شکل می‌گیرد و مردم روحیه پیدا می‌کنند و امروز جامعه به مهر، عاطفه و محبت نیاز جدی دارد و نماز جمعه این را تقویت می‌کند و به همین دلایل است که رهبر انقلاب از نماز جمعه به عنوان «نهاد پربرکت رحمانی» تعبیر کردند.

حاج علی‌اکبری افزود: تجربه نیز نشان داده هرگاه حزب‌الله در این گردهمایی هفتگی وحدت گفتمانی و فکری پیدا می‌کند و در پرتو یاد خدا دست به دست هم می‌دهد ان وقت سایر برکات هم نازل می‌شود و خداوند همیشه درکنار اجتماع دل‌ها و دست‌های مؤمنان برکات خود را نازل می‌کند. لذا این همه تشویق و تأکید برای حضور در نماز جمعه بی‌جهت نیست زیرا خداوند مصلحت فرد و امت را در این نماز هفتگی قرار داده واسرار حج به صورت فشرده شده در نماز جمعه تعبیه شده است.

وی اظهار کرد: ما باید به خاطر این نعمت سپاسگزار انقلاب اسلامی، امام راحل، شهدای محراب، شهدا و مؤسسین عالیقدر نماز جمعه باشیم و 5 مرداد فرصت قدرشناسی از همه کسانی است که با همت خود نماز جمعه را در اقصی نقاط کشور احیا کردند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین نوری، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، پیرامون محصولات رونمایی شده توضیحاتی داد و گفت: محصولات شورا در سه حوزه مکتوب، فراخوان و رسانه است.

وی افزود: در بخش مکتوب، کتاب سه جلدی «نماز جمعه تراز از منظر مقام معظم رهبری»، «دیدارنگار»؛ مجموعه سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه و کتاب عکس «شهدای محراب» رونمایی می‌شود.

نوری اظهار کرد: در بخش فراخوان‌ها نیز از سه فراخوان شعر نماز جمعه با همکاری مرکز موسیقی صداوسیما، قرائت آیه 9 سوره جمعه با همکاری شبکه قرآن صداوسیما و دومین جشنواره عکس نماز جمعه با عنوان «شکوه جمعه» رونمایی می‌شود.

وی درخصوص بخش محصولات حوزه رسانه نیز گفت: امروز با یک بازنگری و بازآرایی دقیق از سوی مرکز ارتباطات و رسانه شورا، پایگاه اطلاع‌رسانی نماز جمعه رونمایی می‌شود که این قابلیت را دارد که هر یک از آحاد مردم با ائمه جمعه ارتباط برقرار کنند و ائمه جمعه نیز فعالیت‌های خود را ارائه دهند. 

نوری ادامه داد: همچنین در این حوزه شبکه اجتماعی با عنوان شبکه امامت جمعه به طور رسمی رونمایی و سامانه ارتباطات مردمی تلفنی و پیامکی رونمایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha