واکنش‌ها به انتخاب اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا
کد خبر: 3987321
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

واکنش‌ها به انتخاب اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا

انتخاب رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا از سوی کشورهای مختلف واکنش‌هایی در پی داشته است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نامه‌ای به موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواست تا از تصمیم خود برای پذیرش اسرائیل به عنوان عضو ناظر این اتحادیه صرف نظر کند.
 
هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا (موسی فکی) خواستیم از این تصمیم که به ملت فلسطین و تمامی ملت‌های آفریقایی یاور ملت فلسطین، ضربه می‌زند، منصرف شود.
 
وی با بیان اینکه این تصمیم بیانگر موضع واقعی تاریخی اتحادیه آفریقا در قبال مسئله فلسطین نیست، اعلام کرد که جنبش حماس این تصمیم را منافی ارزش‌ها و اصول اتحادیه آفریقا می‌داند و آن را محکوم می‌کند.
 
هنیه تاکید کرد که این اقدام ضربه سختی به ملت فلسطین و حقوق مشروع و قانونی آنها در رهایی از اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی خواهد زد، لذا ضرورت دارد که کمیسیون اتحادیه آفریقا با کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در زمینه سیاسی و دیپلماتیک برای تحکیم و تقویت مطالبات مشروع ملت فلسطین ارتباط داشته باشد.
 
وی همچنین خواستار توقف شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینیان و رسوا ساختن جنایات رژیم صهیونیستی و تجاوزات مداوم این رژیم شد.
 
از سوی دیگر، بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی، جمهوری نامیبیا، روز پنجشنبه 7 مردادماه اعتراض خود را نسبت به پذیرش اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا اعلام کرد.
 
وزارت روابط بین‌الملل و همکاری نامیبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور نسبت به این تصمیم احساس نگرانی شدید دارد چرا که این اقدام با اهداف و اصول اتحادیه آفریقا در تضاد است.
 
در این بیانیه‌ آمده است که تصمیم پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا همزمان با افزایش فشار تل آویو بر فلسطینیان و نقض حقوق قانونی آنها در فلسطین گرفته شده است.
 
دولت نامیبیا در بیانیه خود بر حمایت همیشگی این کشور و همبستگی با ملت فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی تاکید کرد.
 
بنا به گزارش الجزیره، آفریقای جنوبی نیز نسبت به پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا واکنش نشان داد و این تصمیم یکجانبه را به شدت محکوم کرد.
 
وزارت خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که دولت این کشور از این تصمیم ناعادلانه و غیرقانونی شوکه شده و کمیسیون اتحادیه آفریقا این تصمیم را به صورت یکجانبه و بدون مشورت با اعضای اتحادیه اتخاذ کرده است.
 
در این بیانیه آمده است که اسرائیل اشغالگری خود را به صورت غیرقانونی در فلسطین ادامه می‌دهد و به قراردادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد در این رابطه اهمیتی نمی‌دهد؛ بنابراین قابل درک نیست که کمیسیون اتحادیه آفریقا در زمانی که صهیونیست‌ها با وحشیگری تمام و آشکارا در حال قلع و قمع فلسطینیان هستند، به این رژیم پاداش دهد!

در این بیانیه تاکید شد که «آفریقای جنوبی به شدت معتقد است تا زمانی که اسرائیل تمایلی به مذاکره بدون پیش شرط ندارد، نباید به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا حضور داشته باشد.»
 
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر رژیم اسرائیل در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، به عنوان عضو ناظر، استوارنامه خود را تقدیم اتحادیه آفریقا کرده است.

پیشتر رژیم اسرائیل در سازمان وحدت آفریقا مقام ناظر را به دست آورده بود اما پس از انحلال این سازمان در سال ۲۰۰۲ و تبدیل آن به اتحادیه آفریقا، تلاش‌های این رژیم برای ادامه عضویت آن به عنوان ناظر بی‌نتیجه بود. 
 
 
انتهای پیام
captcha