حمایت نوه ماندلا از درخواست لغو عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا
کد خبر: 4010034
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

حمایت نوه ماندلا از درخواست لغو عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا

«اینکوسی زولیلیل ماندلا ماندلا»( Inkosi Zwelivelile Mandla Mandela)، نوه رئیس‌جمهور سابق نلسون ماندلا، از درخواست وزیر روابط بین‌الملل و دولت آفریقای جنوبی برای لغو جایگاه ناظر رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا (AU) حمایت کرده است.

حمایت نوه ماندلا از درخواست لغو عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقابه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی، این عضو کنگره ملی آفریقا گفت: ما نمی‌توانیم روابط خود را با رژیم آپارتاید اسرائیل عادی سازیم، در حالی که این رژیم دائماً حقوق بشر فلسطینیان را نقض و غیرنظامیان بی‌گناه را زندانی و شکنجه می‌کند و بدون آن که مجازات شود، قوانین بین‌المللی را از چندین جهت نقض می‌کند.

وی افزود: ما از این درخواست حمایت می کنیم، چون روند اعطای عضویت ناظر به اسرائیل به طور مخربی ناقص بود و موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به صورت یک جانبه و بدون مشورت با کشورهای عضو و یا اعضای اجرایی اتحادیه آفریقا چنین اقدامی انجام داد.

اینکوسی ماندلا گفت: «غیرقابل تصور» است که خود آفریقا، قربانی قرن‌ها اشغال، فرمانبرداری و ظلم، بتواند ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم آپارتاید اسرائیل و انکار حقوق بشر اساسی فلسطینی‌ها و همچنین گسترش مستمر شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را بپذیرد.

وی تصریح کرد: ما از آفریقایی‌ها در سراسر قاره و سرزمین‌های یهودی‌نشین می‌خواهیم به اعطای جایگاه ناظر به رژیم آپارتاید اسرائیل در اتحادیه آفریقا اعتراض کنند. ما باید از تصمیم یک جانبه برای اعطای جایگاه ناظر به این رژیم تبری جوییم.

ماندلا ماندلا تأکید کرد ما از نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، می‌خواهیم که با توجه به ناسازگاری رژیم آپارتاید اسرائیل در پذیرش یک روند صلح واقعی، تمام روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کرده و سفیر آن را بازگرداند.

اینکوسی ماندلا همچنین گفت: اتباع آفریقای جنوبی که به خدمت در نیروی دفاعی اسرائیل ادامه می‌دهند، باید به دلیل جنایات جنگی و نقض قانون کمک‌های نظامی خارجی آفریقای جنوبی محاکمه شوند.

این در حالی است که به گفته پاندور هیچ برنامه‌ای در زمینه درخواست برای بسته شدن سفارت اسرائیل در آفریقای جنوبی اعلام نشده است.

آفریقای جنوبی روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارد و طبق کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، اسرائیل در آفریقای جنوبی سفارت دارد و آفریقای جنوبی سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی حفظ کرده است.

انتهای پیام
captcha